دعوت رسمی روحانی از اردوغان؛ تلاش در مجلس برای لغو سفر

© REUTERS / Ints KalninsRecep Tayyip Erdogan
Recep Tayyip Erdogan - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ر‌حالی که رجب طیب اردوغان روز سه‌شنبه هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد،‌ گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی نمایندگان مجلس، در حال جمع‌آوری امضا برای جلوگیری از ورود رئیس‌جمهور ترکیه به ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از وب‌سایت رسمی ریاست جمهوری ایران، رئیس جمهور ترکیه در صدر هیاتی بلندپایه روز سه‌شنبه ۱۸ فروردین و به دعوت رسمی حسن روحانی همتای ایرانی خود به تهران خواهد آمد.

همچنین در بیانیه مشترک مطبوعاتی که در تهران و آنکارا در آستانه این سفر منتشر شد، عنوان شده که طی این سفر دو رئیس جمهور و برخی وزیران دو کشور ملاقات و مذاکره خواهند داشت و مقرر شده تا دیدار آقای اردوغان با علی خامنه‌ای،‌ رهبر ایران نیز تنظیم شود.

همه این‌ها در حالی است که برخی نمایندگان مجلس و جریان‌های سیاسی،‌ درصدد جلوگیری از سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران هستند.

در همین رابطه،‌ نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که امروز ۱۶ فروردین، نامه‌ای مبنی بر جلوگیری از ورود اردوغان به ایران به امضای بیش از ۵۰ نماینده مجلس رسیده است و همچنان گرفتن امضاها ادامه دارد.

جبار کوچکی‌نژاد با بیان این‌که «اردوغان به ملت ایران اهانت کرده است»، گفت: «رئیس جمهور باید از ورود اردوغان به داخل خاک ایران جلوگیری کند و اردوغان هم باید از اهانتی که نسبت به ملت ایران روا داشته است به طور رسمی عذرخواهی کند.»

رئیس جمهوری ترکیه، هفته گذشته، با متهم کردن ایران به تلاش برای تسلط بر منطقه خاورمیانه گفته بود که تلاش‌های تهران، آنکارا، عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را «به ستوه» آورده است.

این گفته‌ها سبب شده بود تا گروهی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران، خواستار لغو سفر آقای اردوغان شوند؛ آنچه با واکنش دولت در تهران مواجه و لغو احتمالی این سفر رد شد.

این نخستین سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به تهران طی حدود سه سال گذشته است و آقای اردوغان را هیئت عالی‌ همکاری‌های ایران و ترکیه همراهی خواهند کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала