گزارش و تحلیل

تانک های آمریکایی در اروپا

© AP Photo / Mindaugas Kulbisتانک های آمریکایی در اروپا
تانک های آمریکایی در اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علی رغم نظارت ضعیف بر رژیم آتش بش در دانباس ، ناتو از ایجاد جو جنجالی حمایت می کند.

علی رغم نظارت ضعیف بر رژیم آتش بش در دانباس ، ناتو از ایجاد جو جنجالی حمایت می کند. در اروپا مانورهای " پرش شرافتمندانه " آغاز شده است. این اولین مانورهای نیروهای متحد عملیاتی در حال آماده باش است که " در پاسخ به چالش های جدید امنیتی در مرزهای جنوبی و شرقی ناتو" ایجاد شده اند.

در اطلاعیه ی ناتو آمده است که بخش اول مانورها از اول تا دهم آوریل خواهد بود. در چهارچوب مانورها نیروهای متحد عملیاتی در حال آماده باش برای اولین بار اجرای اضطراری فرمان های مربوط به استقرار را انجام می دهند و ریاست نظامی اتحادیه ممکن است موفقیت ها و کاستی هایی را از مرحله ی اول ایجاد این نیروها مشخص نماید. در خصوص محل اجرای مانورها و اینکه چه کشورهایی در آن شرکت خواهند کرد اطلاعی نداده اند. اما مشخص است که بخش دوم " پرش شرافتمندانه" در ماه ژوئن و در محدوده ی نظامی " زاگان" در غرب لهستان خواهد بود.

ضمنا در لهستان مانورهای سه هفته ای با شرکت گروه های ضربتی A-10 Thunderbolt  ، ترابری  C-130 Herculesو 150 خلبان نیروی هوایی آمریکا ادامه دارد. براساس خبرهای رادیو لهستان ، آموزش پرواز و فرود آنها در تپه هایی با علف و چمن در اندازه ای محدود بررسی می شود.

و همه چیز بر اساس مقیاس های ناتو است. به دنبال مانورهایی با استقرار تانک های آمریکایی در کشورهای حوزه ی دریای بالتیک در چهارچوب عملیات های گسترده " عزم راسخ اطلسی" دو تمرین با شرکت 800 سرباز آمریکایی در بلغارستان و رومانی برگزار می شود. در کل برنامه ی " عزم راسخ اطلسی"  با 18 عملیات همراه خواهد بود. بعید نیست که این برنامه ، اوکراینی که عضو ناتو نیست را هم شامل شود. اما مشخص است که در محدوده ی یاورینسکی در استان لووف ، بیستم آوریل مانورهایی با شرکت 290 سرباز صد و هفتاد و سومین گردان هوایی و 900 مبارز بخش گارد ملی اوکراین برگزار خواهد شد.

مجارستان ، لیتوانی و اسلواکی در نوبت مانورهای ناتو در چک با جذب سربازان آمریکایی ایستاده اند. آنها از بیست و دوم ژوئن تا سوم جولای با موشک های تیرانداز " زمین به هوا"  طی تصویر سازی حمله ی هوایی به کشور و عضویت ناتو برگزار می شوند. اما بزرگترین عملیات ناتو  با نام " نیزه سه سر سریع " در پاییز خواهد بود. در آن از بیست و یکم اکتبر تا ششم نوامبر ، حضور 35 هزار نفر ذکر شده است. ستون اصلی آن سه هزار سرباز ارتش آلمان هستند. 800 افسر ستاد ویژه در اولم آلمان به ریاست ژنرال ریچارد روسمانیت برای عملیاتی که در اسپانیا و پرتقال برگزار می شود ، آماده می شوند.

حضور فعال نظامیان آمریکایی در مانورها قابل توجه است. در کنار پایگاه های ثابت در غرب اروپا ، پنتاگون، کشورهای اروپای شرقی کشورهای ناتو یا همسایه با روسیه و یا نزدیک به آنرا نیز دردست می گیرد. در واقع نظامیان آمریکایی نقش اصلی را در تمامی تمرین ها در استونی ، لتونی و لیتوانی ، رومانی و بلغارستان بازی می کنند. همه ی این مانورها ، کاروان ها و غیره به طور رسمی برای آرام کردن کشورهای مذکور تعیین شده است ، اینکه کمک ناتو در صورت بروز ناآرامی ضمانت خواهد شد.

فعالیت ناتو ، در واقع با بحران اوکراین و فعالیت های مسکو انگیزه می گیرد. " تهدید " روسیه به ویژه به طور گسترده در سیاست داخلی کشورهای بلوک شرق استفاده می شود. اما روز دوشنبه ینس استالتنبرگ ، دبیر کل ناتو ضمن سخنرانی در پارلمان اروپا با فاش سازی نادری گفت که در این لحظه روسیه تهدیدی مستقیم برای اعضای ناتو محسوب نمی شود.  خبرگزاری dpa  اطلاع داد  که وی موضع اتحادیه را مخالف با تلاش مسکو برای بازگرداندن سیستم از حوزه ی نفوذ در جهان می داند. گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان به نوبه ی خود در مصاحبه ای با مجله ی Spiegel خاطر نشان نمود که " هیچ  کس را از جمله در روسیه نمی شناسد که اینقدر بی عقل باشد و مسئله ی تمامیت ارضی لهستان و یا دول بالتیک را زیر سوال ببرد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала