گزارش و تحلیل

ایران و گروه 5+1 تقریبا توافق کردند

اشتراک
مذاکرات مربوط به مشکل هسته ای ایران در لوزان امروز باید تمام می شد

مذاکرات مربوط به مشکل هسته ای ایران در لوزان امروز باید تمام می شد اما ایران به شدت موضع خود را در خصوص مسئله ی انتقال اورانیوم به کشور ثالث تغییر داد ، و مشخص شدن جزئیات توافق ادامه دارد. طرح اولیه، انتقال اورانیوم به روسیه را مورد بررسی قرار می داد که باید آنرا به میله سوختی برای نیروگاه اتمی بوشهر تبدیل می کردند.

روز یکشنبه عباس عراقچی ، معاون وزیر امور خارجه ی ایران در مصاحبه ای با رسانه های ایرانی گفت :" ارسال ذخایر اورانیوم غنی شده به خارج در طرح های ما نیست. این مسئله حتی بررسی هم نشده است." و این مورد بلافاصله قرارداد بهنگام توافق متقابل را مورد تهدید قرار داد. طی ماه های طولانی مسئله مذکور اعتراض هیچ یک از طرفین مذاکره را برنیانگیخت. طرفداران حل و فصل صلح آمیز مشکل هسته ای ایران ، بستن توافق تا پایان ماه مارس را به عنوان هدف خود قرار دادند. بدیهی است که نمایندگان ایران تصمیم گرفتند از اوضاع استفاده کرده و سعی کنند ذخایر مواد هسته ای را نگه دارند ، چرا که جمع آوری آنها سال های طولانی و با هزینه ی میلیارد دلاری بوده است. نمایندگان مجلس آمریکا به روزنامه ها اطلاع دادند که مسئله ی مربوط به ذخایر اورانیوم ایران پشت درهای بسته بررسی نمی شود. و این دلیلی است که مذاکرات ادامه یابد و قرارداد نهایی پس از توافق بر جزئیات فنی توافق در ماه ژوئن تایید خواهد شد.

ایران، شانس رسیدن به هدف خود را دارد. دولت آمریکا ممکن است در خصوص امنیت چنین تصمیمی اعلام کند البته طی شرایط بازرسی منظم توسط نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی از منابع سوخت هسته ای ایران خواهد بود. بر اساس توافق موقت ، که در سال 2013 بدست آمد ، چنین بازرسی هایی به طور منظم و طی همکاری فعال ایران انجام می شود. گزینه ی دیگر که ممکن است اوضاع را بهتر کند ، رقیق کردن اورانیوم است. این کار اورانیوم را برای تبدیل به فرمی که مناسب تسلیحات هسته ای است غیر ممکن ساخته و یا کار را بسیار طولانی و ادامه دارد می کند.

در هر صورت بیانیه معاون وزارت امور خارجه ی ایران ، فاکتوری برای دشوار شدن اوضاع مذاکره است. " گروه 5+1" واسطه های بین المللی قصد داشتند برای ایران 6 هزار سانتریفوژ بگذارند. برای باراک اوباما انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به کشور ثالث نه تنها یکی از اصلی ترین اقدامات ضمانتی بلکه دلیل اصلی در مناقشه با منتقدین است.

هم آمریکایی ها و هم نمایندگان ایرانی می خواهند موضع خود را حفظ کرده و در مرحله ی نهایی به سمت بن بست های قابل توجه نروند. آندری باکلیتسکی ، رئیس برنامه ی " عدم گسترش اتمی و روسیه " مرکز تحقیقات استراتژیک مسکو و متخصص برنامه ی هسته ای ایران مذاکرات ادامه یافته را اینطور تحلیل می کند: " رهبر معظم ایران ، علی خامنه ای بیان داشت که تهران تنها توافق نهایی را امضا خواهد کرد و هیچ گونه توافق کتبی در ماه مارس نخواهد بود. اکنون نمایندگان گروه 5+1 و آمریکایی ها در وهله ی اول باید بیاندیشند چطور مردم خود را متقاعد نمایند که تهران سعی ندارد مذاکرات را به تعویق بیاندازد. وزیر امور خارجه ی ایران به نوبه ی خود باید بدون ثبت کتبی آن، به توافق برسد. به عقیده ی کارشناس بدین ترتیب مذاکرات درواقع با توافق سیاسی در ماه مارس و یا بدون آن تا پایان ماه ژوئن ادامه خواهد یافت.

برای اتمام موفقیت آمیز مذاکرات در آینده ای نزدیک باید نهایتا برخی از مسائل حل شوند. ایران می خواهد تحقیقات را در زمینه ی انرژی اتمی ادامه داده و سانتریفوژ های کامل تری برای غنی سازی اورانیوم تولید کند ، گروه 5+1 با این روش موافق نیست. نقطه نظرهای مربوط به مسئله ی رژیم تحریم ها هم یکی نیستند. طرف ایرانی می خواهد که تحریم های محدودیتی بلافاصله لغو شوند در حالی که بریتانیا و فرانسه اصرار دارند، در صورت نقض توافق امکان بازگشت سریع آنها وجود داشته باشد.

در هر صورت انعقاد توافق به معنای اراده ی سیاسی است. به گفته ی منبعی در هیات آمریکایی ، توافق در تمامی جزئیات تقریبا سه ماه طول خواهد کشید. این اصل وجود دارد " تا زمانی که همه چیز مورد موافقت قرار نگرفته هیچ توافقی وجود ندارد. "

در همین زمان شبکه ی عربی " المیادین" برخی از جزئیات پروژه ی توافق را اعلام کرد. تحریم ها به طور بخش بخش برداشته می شوند ، ساخت رآکتور آب سنگین در اراک ادامه خواهد یافت ، برای ایران 6 هزار سانتریفوژ باقی می ماند و اورانیوم برای غنی سازی به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی منتقل نخواهد شد.  

تاخیر در بستن توافق بی شک بدون نقد های بیشمار از روند مذاکره نیز حاصل می شود. نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو معتقد است که معاهده ی احتمالی " به عنوان تهدید بشریت" است و محافظه کاران آمریکایی تاکید می کنند که امروز تحریم های تکمیلی علیه ایران باوجود اجرای مذاکرات تصویب خواهد شد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала