گزارش و تحلیل

چرا یمنی ها پاسخ حملات سعودی ها را نمی دهند

© AP Photo / Hani Mohammedیمن
یمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند روز از حملات نیروی هوایی عربستان سعودی به یمن می گذرد و سوالی که از ذهن همه میگذرد این است که چرا یمنی ها هنوز پاسخی به سعودی ها نداده اند؟

برای پاسخ به این سوال باید شرایط مختلف یمن را کنار هم گذاشت.

1 — هدف اول انصار الله و ارتش یمن نابودی طرفداران منصور هادی و القاعده که مورد حمایت عربستان سعودی علی الخصوص در عدن می باشند است اما هدف حملات سعودی به یمن توقف این عملیات بوده پس اگر انصار الله و ارتش یمن ادامه عملیات خود به سمت جنوب را متوقف کنند و متوجه شمال شوند هم سعودی ها موفق شده اند و هم اینکه در دو جبهه مشغول جنگ خواهند شد که به ضرر آنها است. آنها باید علاوه بر عدن بر باب المندب هم تسلط کامل یابند موقعیت استراتژیک باب المندب به آنها اجازه می دهد بر اقتصاد برخی کشورها مثل مصر و سودان که ممکن است نیروی زمینی بخواهند برای عربستان بفرستند تاثیر بگذارند.

2 – ادامه حملات عربستان سعودی به یمن (که فرهنگ قبیله ای هنوز بر آن حکم فرماست)  منجر به نفرت و انزجار روز افزون عمومی علی الخصوص قبایل مختلف از سعودی ها و همچنین منصور هادی می گردد و در واقع تلاش آنها برای کنار گذاشتن عبدربه منصور هادی را میان مردم یمن مشروعیت بیشتری می بخشد چرا که این عملیات با تقاضای منصور هادی انجام می گردد و هر یک یمنی که کشته می شود یک قبیله به دشمنان منصور هادی اضافه می گردد.

3 —  حدود نیمی از نیروهای ارتش عربستان یمنی الاصل هستند ووابستگی های قبیله ای و طایفه ای نسبت به اهالی شمال یمن که بخش های هم مرز با عربستان سعودی هستند دارند. با ادامه این حملات و کشته شدن تعداد بیشتر غیر نظامی ها قطعا افرادی از قبایل مشترک نیز کشته می شوند و هر کسی که به سیستم قبایل عربی آشنایی داشته باشد می تواند به شما بگوید که وابستگی قبیله ای عرب ها بیشتر از وابستگی ملی و یا حتی مذهبی است و همین امر منجر به انزجار درون ارتش عربستان خواهد شد. در واقع یکی از دلایلی که عربستانی ها از کشورهای دیگر می خواهند نیروی زمینی برای آنها ارسال کنند هم همین است چون از شورش درون ارتش دلواپس می باشند مخصوصا اگر این شورش با شورش درونی فیمابین خانواده سلطنتی همراه باشد. در حال حاضر تعداد زیادی از شاهزاده های سعودی به دلایل مختلف با پادشاه مخالف می باشند و از این عملیات به عنوان ابزاری جهت ابراز مخالفت خود استفاده می کنند. 

4 –  نفرت عموم مردم کشورهای اسلامی و عربی از عربستانی ها فوق العاده بالا است و اکثرا اعتقاد دارند که اینان ثروت های خدادادی عرب ها و مسلمین را به تاراج برده اند و زندگی را با عیاشی و لحو و لعب و خوشگذرانی میگذرانند به همین دلیل قبل از  عملیات مخالف مشارکت کشورهای خود بودند و ادامه عملیات روز بروز کینه و نفرت و انزجار را بالا می برد و قطعا همراهی رهبران این کشورها با عربستان را سخت تر می نماید کما اینکه در چند روز اخیر گزارش های زیادی از اعتراض افسران مصری به مشارکت در این عملیات به گوش رسیده.

5 – جوامع دیگر جهانی مشابه عرب ها و مسلمانان علاقه زیادی به سعودی ها ندارند و دیگاه منفی نسبت به سعودی ها بیش از دیدگاه مثبت به آنها است. ادامه روند این عملیات وجهه سعودی ها در جهان را بیش از پیش تخریب خواهد کرد و کشورهای دیگر هم با تردید به حمایت خود از عربستان ادامه خواهند داد. کما اینکه پاکستان و ترکیه از ترس اعتراض های داخلی همراهی با عربستان در این عملیات را موکول به بخطر افتادن این کشور نموده اند.

6 – حمایت های ایالات متحده و کشورهای اوروپای غربی و اسرائیل از سعودی ها حمایت عرب ها از آنها را زیر سوال برده علی الخصوص که همگی سوال می کنند اگر قرار به حمایت از عرب ها بود پس چرا شاهد هیچگونه حمایتی از فلسطینی ها در غزه از طرف اعراب نبودیم.

7 – هنوز درون شاهزاده های عربستان در مورد حسن نیت ایالات متحده و کشورهای اوروپایی شک وترددید وجود دارد به همین دلیل هم عربستان سعودی عملیات زمینی را شروع نکرده در حالی که یمنی ها مترصد حمله زمینی هستند چرا که به دلیل تجهیزات پیشرفته ای که سعودی ها در اختیار دارند قطعا فضای یمن در اختیار آنها خواهد بود اما وقتی جنگ زمینی رخ دهد یمنی ها از برتری کیفی برخوردار هستند.

با توجه به مسایل فوق الذکر و ده ها مورد دیگر یمنی ها ترجیح می دهند اول تکلیف بقایای طرفداران عبدربه منصور و القاعده در یمن را مشخص کنند – جنگ با عربستان سعودی را از یک جنگ میان عربستان با مخالفان عبد ربه منصور به یک جنگ میان یمنی ها و سعودی ها تبدیل کنند – فضای مردمی کشورهای عربی و بین المللی را به نفع خود تغییر دهند – حمایت یمنی الاصل های ارتش عربستان را کسب کنند و  تلاش کنند سعودی ها را به ورود به یمن تحریک کنند و پس از آن پاسخ عربستانی ها بدهند. قطعا در آن زمان سعی خواهند کرد عربستانی ها را به درون خاک یمن بکشانند و سپس با آنها درگیر شوند.و برای رسیدن به این شرایط یمنی ها مجبور هستند صبر داشته باشند. البته اگر تا آن زمان اختلافات درونی عربستان منجر به تغییر روند فعلی سعودی ها نسبت به یمنی ها نگشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала