گزارش و تحلیل

به یاد روستروپوویچ، بهترین نوازندگان دنیا....

© Sputnik / Vladimir Vyatkin /  مراجعه به بانک تصاویر مستیسلاو روستروپویچ نوازنده بزرگ ویولون، رهبر ارکستر و فعال اجتماعی روس
مستیسلاو روستروپویچ نوازنده بزرگ ویولون، رهبر ارکستر و فعال اجتماعی روس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روزها همه نوازندگان بزرگ از سراسر دنیا به سوی پایتخت روسیه روان شده اند.

قرار است ششمین جشنواره جهانی به یاد مستیسلاو روستروپویچ نوازنده بزرگ ویولون، رهبر ارکستر و فعال اجتماعی روس برگزار شود. این جشنواره معمولا روز 27 مارس هر سال در روز تولد این هنرمند شروع به کار می کند. الگا روستروپویچ دختر بزرگ این نوازنده و مدیر هنری جشن به همراه گالینا ویشنِفسکایا همسر آقای روستروپویچ خواننده اپرا در این برنامه حضور خواهند داشت. الگا روستروپویچ می گوید: «در این جشنواره من احساس می کنم که پدرم در سالن حضور دارد. با نوای موسیقی و اثری که او دوست داشت و با حضور همکاران و دوستانش در این برنامه، من احساس خاصی دارم. کیفیت این کنسرت ها مرا به یاد پدرم می اندازند. من واقعا اطمینان دارم که او در سالن همراه و نظاره گر ماست…»
برنامه جشنواره که جزییات طرحش از پیش تعیین نمی شود، به شکلی تنظیم می شود که هر روز جشنواره به یک آهنگ ساز بزرگ، معاصر و یکی از معلمین و دوستان مستیسلاو روستروپویچ اختصاص پیدا می کند. این یک سنت بسیا عالی است که از همان ابتدای تاسیس جشنواره پایه گذاشته شد. به گفته الگا، وقتی برنامه جشنواره را آماده می کنند، او همیشه به این فکر است که اگر پدر زنده بود، آن را می پسندید یا خیر. این یک معیار مهم برای برنامه ریزی است. او می گوید: «من خوشحالم که از این فرصت برخوردارم تا برای یک هفته در مسکو بزرگترین نوازندگان دنیا را جمع کنم».
روز 27مارس در برنامه افتتاحیه جشنواره در سالن بزرگ کنسرواتوری، ارکستر سمفونی بسیار معروف سنت پترزبورگ به مدیریت یوری تیمیرکانوف برنامه اجرا کرد. در زمان حیات روستروپویچ، نوازندگان نه تنها با به خاطر شغل و حرفه با هم ارتباط می گرفتند که دوستی هایشان به واقع صادقانه و صمیمانه بود. تیمیرکانوف اولین بار نیست که همراه با گروهش در این جشنواره حاضر می شود. در این کنسرت، اجرای ویولون با حضور آندره بارانوف تک خوان جوان کنسرت برامس و دارنده جایزه گران پری در مسابقات الیزابت و همچنین ادورارد اِلگار با اجرای موسیقی «انیگما» برنامه ریزی شده است. الگا درباره این انتخاب می گوید: «تیمیرکانوف یک نوازنده بسیار بزرگ است. این نوازنده روابط دوستانه و نزدیکی با پدرم داشت. پس از فوت پدرم وقتی او اولین بار در جشنواره به اجرای موسیقی «انیگما» پرداخت، من احساس کردم که باید این موسیقی را تا به آخر گوش کرد، و این موسیقی را کمتر خواهی شنید…»
در برنامه جشنواره همه نوازندگان بزرگ حضور دارند. یکی از چهره های بارز امروز، باریس بریزوفسکی نوازنده پیانو است که در روز دوم یعنی 28 مارس همراه با ارکستر سمفونی «ماگیو موزیکال فیورنتیو» به رهبری زوبینا میتی از هند حاضر خواهد شد. زوبین در سال های قبل هم در برنامه حاضر شده است و باریس را انسانی فوق العاده و نوازنده ای بزرگ می نامد. در برنامه کنسرت برای روز سوم در سالن رحمانینوف و سمفونی ان 6، برنامه موسیقی چایکوفسکی «احساساتی» را اجرا می کنند.
روز 31 مارس در سالن بزرگ کنسرواتوری، کنسرت یادبود گیورگی سویریدوا آهنگ ساز بزرگی خواهد بود که امسال یکصد سالگی اش را جشن می گیرند. روستروپویچ سالیان متمادی با او دوست بود و همسرش گالینا ویشنِفسکایا چندین مرتبه تصنیفات او را اجرا کرده است.
به یاد دوستی میان روستروپویچ و پراکوفی یف در جوانی نیز کنسرتی تشکیل خواهند داشت. برای این برنامه لیزا رامیشویلی نوازنده جوان ویولون و الکساندر مالوفی یف نوازنده 13 ساله پیانو حضور خواهند داشت. گفتنی است که بنیاد روستروپویچ که در زمان حیات او تاسیس شده است، از ده ها نابغه ارزشمند دنیای موسیقی حمایت می کند. یامادا کادزوکی رهبر جوان ارکستر از ژاپن نیز در این کنسرت حاضر می شود.
در مراسم اختتامیه که روز 2 آوریل برنامه ریزی شده، قرار است آندریس پوگی رهبر ارکستر از لتونی به اجرای برنامه بپردازد. جشنواره بین المللی روستروپویچ که برخی آن را «رژه بهترین نوازندگان، رهبران ارکستر و مسئولین ارکسترهای بزرگ اروپا» می نامند، نمایانگر عشق الگا به پدرش است. علاقه او جشنواره بی حد و حصر است و در مدت پنج سال برگزاری این برنامه، واقعا تبدیل به یک رویداد بزرگ فرهنگی شده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала