گزارش و تحلیل

متحدین امریکا از بازی با چین خودداری می کنند

© AFP 2023 / TAKAKI YAJIMA / POOLبانک آسیایی با سرمایه های زیرساختی
بانک آسیایی با سرمایه های زیرساختی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دو متحد بزرگ امریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه یعنی استرالیا و کانادا از طرح چین برای ایجاد بانک آسیایی با سرمایه های زیرساختی حمایت می کنند.

انتظار می رود که ماتیاس کورمانی وزیر دارایی استرالیا در نشست بعدی آسیا در بوآاو واقع در جنوب چین این تصمیم را اعلام کند. کانادا نیز تا قبل از 31 مارس که آخرین موعد می باشد، همین کار را خواهد کرد.

روز 25 مارس استرالیا در انتخاب خود را به نفع تشکیل این بانک اعلام می کند. در هفته گذشته شرکای اصلی ایالات متحده امریکا در اروپا شامل بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، لوکزمبورگ و سود نیز تصمیم خود را در خصوص ورود به کشورهای موسس این بانک اعلام نمودند. ضمن اینکه کشورهایی که از نظر واشنگتن باید همراه با او و علیه پکن باشند، بعد از سخنان چین در خصوص عدم استفاده از حق وتو در بانک، از دور آمریکا پراکنده شدند.

این قوی ترین روش دیپلماتیک چین بود که 100 میلیارد دلار به عنوان سرمایه اولیه بانک تزریق کرد. حتی اضافه کردن این سرمایه تا چند برابر هم برای چین کار سختی نیست، در حالیکه کشورهای اروپا و استرالیا رویهم رفته بیش از سه میلیارد دلار در مرحله اول نگذاشته اند. علاوه بر این، بانک آسیایی سرمایه های زیرساختی با ارز داخلی چین یعنی یوآن اعتبارات زیرساختی را اعطا می کند. ضمن اینکه خط مشی اصلی بر اساس سخنان سی زینپیان درباره تشکیل راه ابریشم زمینی و دریایی از آسیا و اروپا می باشد. چین هم این موضوع را انکار نمی کند که دو طرح مذکور با هم در ارتباط تنگاتنگ قرار دارند.

پس از اعلام رسمی کانادا درباره پیوستن به طرح چین، در نشست «جی هفت» علاوه بر امریکا فقط ژاپن باقی مانده که بدون فشار واشنگتن تصمیم گرفته است. ولادیمیر یوسییف تحلیل گر روس در گفتگو با «اسپوتنیک» خاطر نشان ساخت که ژاپن مدت زیادی زیر سایه امریکا باقی نمی ماند. وی میگوید:«تا سال 2025 میلادی، چین می تواند رهبر اقتصادی دنیا شود. تا آن زمان او می خواهد سیستم پولی مخصوص به خود بسازد. روشن است که ایالات متحده امریکا سعی در محدود کردن این کشور دارد. آنها توانستند دوره پیشرفت اقتصادی چین را تحمل کنند، اما رهبری این کشور را در حوزه اقتصادی تحمل نخواهند کرد. به همین خاطر ایالات متحده امریکا به هر شکل ممکن بر ژاپن فشار می آورد که در این پروژه شرکت نکند. اما شاید مرزهایی برای فشار بر توکیو باشد. امریکا نمی تواند فشار بیش از اندازه به ژاپن وارد کند. اگر امروز هم این اتفاق نیفتد، در آینده حتما وارد این بانک خواهد شد، زیرا این بانک یک انتخاب منطقی است. ژاپن نمی تواند از این مساله غافل باشد که کم کم غروب اقتصادی ایالات متحده فرا خواهد رسید.

کره جنوبی هم یک «ببر آسیایی» دیگر است که در میان کشورها موسس بانک توسعه زیرساختی قرار ندارد. الکساندر وارونتسف کارشناس انستیتوی خاورشناسی روسیه معتقد است که سئول بین جذابیت های تجاری پروژه چین و تعهدات سیاسی در قبال واشنتگن انتخاب درست را انجام خواهد داد. وی در ادامه توضیح می دهد: «نگاه ایالات متحده امریکا به پروژه چین منفی است. کره جنوبی هم مانند ژاپن به عنوان متحد امریکا نمی تواند موضع شریک بزرگتر را از نظر دور کند. این یکی از عوامل اصلی است که فعلا آنها را وادار به بررسی پیشنهاد می کند. پیش بینی اتفاقات بعدی هنوز زود است. اما اکنون نمونه شرکای اروپای غربی و متحدین واشنگتن را می بینیم که تصمیم گرفته اند به چین بپیوندند. این احتمال زیاد است که همین اقدام غرب بر تصمیم سئول نیز تاثیر بگذارد.

هند و پاکستان در شمار اولین کشورهایی بودند که به این طرح پیوستند. ویتنام، فیلیپین و مالزی هم با وجود اختلاف بر سر اراضی در دریای چین جنوبی، به طرح ملحق شده اند. اندونزی و زلاندنو از جمله کشورهایی هستند که از الگوها پیروی می کنند. دور از تصور نیست که این اتفاق طی هفته آتی و در جریان دیدار رهبران کشورها در «بوآاو در «داوووس چین» رخ دهد.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала