پانزده سال اعتماد به پوتین

© Sputnik / Michael Klimentyevرئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین
رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پانزده سال پیش درست در روز 26 مارس سال 2000 میلادی، مردم روسیه برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و ولادیمیر پوتین را به عنوان رییس جمهور کشور برگزیدند.

طبق آمار مرکز لوادا، امروز فعالیت های پوتین در سومین دور ریاست جمهوری مورد تایید 85 درصد مردم کشور است. برای مقایسه می توان گفت که میزان اعتماد مردم به کار دولت 59 درصد است.

مرکز لوادا همچنین نظرسنجی مشابهی از سال 2000 را مطرح می کند. نتایج آن دوره نشان می دهند که رابطه اعتماد به پوتین و دولت همیشه مستقیم نبوده است. به عبارتی کاهش اعتماد به کابینه وزرا اصلا منجر به کاهش اعتماد به پوتین نشده است. به عنوان مثال، سال 2010 میلادی که رییس جمهور کنونی در سمت نخست وزیر ایفای نقش می کرد، فعالیت او مورد تایید 78% مردم کشور بود و فعالیت رهبر کشور تنها از سوی 54% تایید می شد. در نگاه اول این موضوع کمی تناقض دارد. در واقع پوتین را مردم به عنوان رهبر کشور می بینند و پست و سمت دولتی در وهله دوم قرار می گیرد.

در عرض 15 سال دست کم دو مرتبه رنکینگ پوتین و کابینه وزرا به طور مشهود تنزل داشته است و این مساله به صورت همزمان رخ داده. در سال 2011 میلادی میزان اعتماد به پوتین در میان مردم مردم در مقایسه با سال های پیش از آن 9% کاهش یافت و اعتماد به دولت نیز 6% کاهش داشت. ظاهرا، مردم به کل سیستم بدبین شده بودند. روسیه بدون پیامدهای خطرناک توانست بحران را پشت سر بگذارد، اما سطح زندگی مردم بالاتر نرفت. فقط جایگاه پوتین کمی پایین آمد. پوتین نتوانست وضعیت اقتصادی را آنطور که باید تغییر دهد، نیازها به اصلاحات در سیستم را مرتفع سازد و آلترناتیو سیاسی قرار دهد. به همین ترتیب تا زمان وقوع حادثه کریمه، سطح اعتماد به وی از 69% بالاتر نمی رفت.

سال 2005 میلادی میزان محبوبیت رییس جمهور پوتین 66% بود. در عرض یک سال 15% افت داشت و دولت که آن زمان در دستان میخاییل فرادکوف بود، تنها از 25% حمایت مردمی برخوردار بود در حالیکه این رقم در سال 2004 به 42% می رسید. یکی از دلایل اصلی افت حمایت مردمی، کسب درآمد از مزایا و به عبارت دقیق تر جابجایی بخشی از یارانه دولتی برای وسایط نقلیه عمومی، دارو و آسایشگاه، با پول نقد بود. اصلاحات باعث نارضایتی مردم در سراسر کشور شد. پوتین مجبور بود شخصا این آتش را خاموش کند. نهایتا مسئولیت این واکنش های منفی به گردن وزرا افتاد.

پوتین از برنامه ریزی عملیات علیه روسیه در سالهای 2016 و 2018 سخن گفت - اسپوتنیک ایران
پوتین از برنامه ریزی عملیات علیه روسیه در سالهای 2016 و 2018 سخن گفت

پوتین همیشه بیش از دولت مورد اعتماد مردم بوده است. اما در دوره دوم ریاست جمهوری، رییس جمهور و کابینه ابتدا حمایت های خود را از دست دادند و بعد با همان آهنگ دوباره بدست آوردند. این مساله می تواند پوتین را به نتیجه کاملا مشخص هدایت کند.

اول اینکه، حکومت در صورتی حمایت مردمی را از دست می دهد که طبقه وابسته به ضمانت اجتماعی به درستی ادار نشوند. در نتیجه باید این طبقه را در وهله آخر و بسیار با احتیاط تغییر داد.

دوم اینکه رنکینگ دولت نباید بر رنکینگ پوتین تاثیر مستقیم بگذارد. سطح اعتماد به عملکرد پوتین نباید با اشتباهات اقتصادی و تصمیمات نامطلوب ارتباط مستقیم داشته باشد.

بنابراین، در اولویت گذاشتن ضمانت اجتماعی طبقه وابسته و آمادگی برای تغییر دولت در صورت نارضایتی اجتماعی باید در دستور کار باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала