گزارش و تحلیل

" داعش"- نیشخند وهم آور تروریسم

© Sputnik / Andrey Steninپرچم داعش
پرچم داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تونس ، هجدهم ماه مارس سال 2015 ، گروگان گیری تروریست ها در موزه و 24 نفر کشته شدند. سوریه ، 20 مارس 2015 ، دو فرد در یک عملیات انتحاری خود را دریک فستیوال منفجر کردند و 45 نفر کشته شدند.

یمن ، 20 مارس 2015 ، انفجارهایی در مساجد پایتخت و شهر صعده  ، تعداد قربانیان به 183 نفر رسید. مسئولیت تمامی این عملیات ها را گروهک تروریستی " خلیفه ی اسلامی " به عهده گرفته است و این ، نیشخند وهم آور تروریسم بین المللی معاصر است.

تعداد قربانیان ، واضح ترین تصویر از شدت خطرناک بودن تروریست های داعش است. این تهدید نه تنها برای منطقه خاور میانه بلکه در مقیاس جهانی است. ارتش دولتی عراق و سوریه ، کردهای عراقی ، ائتلاف بین المللی به ریاست آمریکا بدون موفقیت با این سازمان مبارزه می کند. واشنگتن به عنوان " نگهبان اصلی نظم جهانی " این کمپین را سازمان دهی کرده است.  اگر " خلیفه اسلامی " نبود ممکن بود به آن احتیاجی نباشد. و اکنون کسی که این تروریست ها را پرورش داده است خودش آنها را بمباران می کند. ولادیمیر پروخواتیلوف ، کارشناس آکادمی علوم نظامی تاکید می کند:

رئیس جمهور آمریکا باراک اوباما در مصاحبه ی خود با یکی از شبکه های تلویزیونی آمریکایی به طور ضمنی اعلام کرد که آمریکا با ظهور داعش ارتباط داشته است. وی با آب و تاب تعریف کرد که ظهور داعش پیامد ناخواسته ی عملیات های آمریکا در این منطقه است. این اسلام گراها به عنوان نیروی ضربتی آمریکا ایجاد شدند تا رژیم های غیر سودمند را در خاور میانه نابود سازند. اما داعش عملا بلافاصله از کنترل خارج شد ، برای آنکه در آنجا اعضای زیادی از حزب بعث یعنی حزب بعث سوسیالیست عربی و نظامیان صدام حسین بودند. آنها خودشان برنامه هایی را برای خود تعیین کرده و آنها را حل و فصل نمودند.

" خلیفه ی اسلامی " برای آنکه منطقه فعالیت خود را گسترش دهد، اتحادیه ای با سایر گروهک ها ایجاد می کند. این خلیفه ، سوگند وفاداری گروهک تروریستی "بوکو حرام" در غرب عراق را پذیرفت. جهادگران  مصر و لیبی هم،  ارادت خود را به داعش ثابت کرده اند. در نوامبر سال 2014 اعلام شد که " داعش" با " القاعده " متحد شده است. شرایط از کنترل خارج شد اما آمریکا  سعی دارد هدایت و مدیریت سازمان را به دست بگیرد. ولادیمیر پروخواتیلوف می گوید:

گروهک های اسلامی تصمیم گرفتند از داعش حمایت کنند. من در وهله ی اول از گروهک ایرانی جندالله نام می برم که کاملا به سازمان سیا وابسته است و برای بی ثبات کردن رژیم سیاسی ایرانی ایجاد شد. این بدان معناست که آمریکایی ها سعی می کنند در رهبریت " داعش" نیروهای تحت فرمان خود را قرار دهند تا با هدایت این سازمان ، هرج و مرج و آشوب را در آنجا ایجاد نمایند.

معلوم نیست که واشنگتن موفق می شود چنین طرحی را اجرا کند یا نه. اما باید دانست که داعش از منابع بی شماری برخوردار است ، منابعی که سایر تروریست ها قبلا نداشتند. آرتو آتایف ، رئیس بخش تحقیقات بخش قفقاز دانشکده ی تحقیقات استراتژیک روسیه می گوید:

تروریسم، شکل گرفته و مدرنیزه شده است. اکنون در انبار مهمات گروهک های تروریستی و بزرگترین گروهک تروریستی که عنوان دولت را به دوش می کشد ، رسانه ها و منابع قدرتمند ایدئولوژیکی قرار دارند. آنها انگیزه ی مخرب بسیار قوی دارند.

در واقع با کمک ابزارهای ارتباطی امروزی شبه نظامیان ، حامیان خود را از سرتاسر جهان استخدام می کنند. اینترنت ، شبکه های اجتماعی ، انجمن ها و وبلاگ ها ، میدان های امروزی تبلیغات های تروریستی هستند. " داعش" فیلم هایی از اعدام های وحشتناک را در یوتوب قرار می دهد و فعالیت خود را با کادرهای شوکه کننده به تصویر می کشد. مرکز بین المللی مطالعه ی افراط گرایی و خشونت سیاسی در لندن اطلاع داد از 3.5 تا 4 هزار مهاجر اروپای غربی در جبهه ی اسلام گراها در عراق و سوریه می جنگند و یا به آنها کمک می کنند.  براساس اطلاعات رسمی ، رقم های واقعی بی شک بیشتر است. تمامی این افراد ، " بمب های ساعتی" بالقوه ای هستند که با اولین سیگنال تروریست ها منفجر خواهند شد.  کجا و کی معلوم نیست. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала