گزارش و تحلیل

یمن در آستانه جنگ داخلی

© AP Photo / Hani Mohammedیمن در آستانه جنگ داخلی
یمن در آستانه جنگ داخلی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موقعیت در یمن به سرعت وخیم می شود.

این کشور به دو اردوگاه متخاصم تقسیم شده: یکی در عدن به ریاست پرزیدنت عبدربه منصور هادی و دیگری در صنعا پایتخت کشور است و در آنجا کمیته گروه شیعه حوثی بریاست محمد علی الحوثی عمل می کند. پس از عمل دوگانه تروریستی در مساجد و ترور یک روزنامه‌نگار مخالف از میان رهبری حوثی ها و نبرد های سخت بخاطر فرودگاه، یمن در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته و هر دو طرف برای توسعه آن حاضر و آماده اند.

هادی پس از فرار از صنعا در ماه فوریه اعلام کرد که هدفش احیای یگانگی کشور است وی به این خاطر همه نیروهایی را مورد خطاب قرار داد که علیه دولت قانونی کودتا کردند. وی از مخالفان خود که با ایران مناسبات برقرار کردند انتقاد کرد و قاطعانه طلب کرد که طرفداران آن‌ها از وزارتخانه ها اخراج شوند و خواستار آن شد که دسته های مسلح از حدود شهر های یمن خارج شوند وی وعده داد کاری کند تا بر فراز بخش شمالی یمن پرچم ملی برآفراشته شود در حالی که اکنون بالای آن پرچم ایرانی دیده می شود.

 در این هنگام یک تعداد از کارشناسان روس بر این عقیده هستند که نسبت دادن حوثی ها — پیروان فرقه زیدیه شیعه به منافع ایران یک اقدام تبلیغاتی است. مثلاً سرگئی سربروف کارمند ارشد علمی انستیتوی شرق شناسی آکادمی علوم روسیه می‌گوید که امامت زیدی حتی در قرن نهم میلادی در یمن بوجود آمده و پایه دولتمداری بخش شمالی یمن گردید و تصرف حکومت از طرف حوثی ها در درجه اول به نفع همان عربستان و غرب نیست که می‌خواهند حوثی ها را بدنام کنند.

حوثی ها بزودی به پیام هادی جواب دادند. نمایندگان کمیته انقلابی تجلیات چندی پیش زورگویی را محکوم کرده و تلاش‌های تصرف فرود گاه عدن را مساعی تروریستی نیروهای گوش بفرمان رئیس جمهور را نامیدند. الان در عدم دولت در تبعید و خود رئیس جمهور پناه برده اند. مقامات شیعه برای مبارزه با تروریسم در میان نظامیان، ماموران سرویس های ویژه و داوطلبان غیر نظامی بسیج اعلام کردند. روز یک‌شنبه حوثی ها تعز شهر سوم یمن را اشغال کردند و می‌توانند از آن شهر به هجوم به عدن بپردازند.

اختلافات سیاسی داخلی یمن دست گروه‌های تروریستی را باز کرده است. القاعده مقیم شبه جزیره عربستان یمن را اراضی خود اعلام کرده و داعش هم در نواحی جنوبی آن از آخر سال گذشته دست به اقدام زده. سنی‌های رادیکال هم اینک مسئولیت حمله روز جمعه به دو مسجد زیدی محل عبادت حوثی ها را بعهده خود گرفتند. بر اثر منفجر شدن افراد انتحاری 130 نفر کشته شدند. تروریست ها از حمایت بخشی از اهالی محلی برخوردار اند. قبایل سنی ساکن آن کشور به دستاورد های نظامی حوثی ها با احتیاط برخورد می کنند.

عجالتاً موقعیت در یمن موضوع بحث‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است. واسیلی کوزنتسوف رئیس مرکز مطالعه دگرگونی سیستم های سیاسی و فرهنگ دانشکده سیاست جهانی دانشگاه دولتی مسکو و محقق امور بین‌المللی شورای روسیه ضمن تفسیر وضعیت یمن گفت که جامعه جهانی برای حل مساله یمن آغاز بکار کرده ولی فرمول مصالحه ملی در آن کشور هنوز مشخص نیست. حوثی ها باید بخشی در حل این مساله باشند لیکن همه محققان پیرو این دیدگاه نیستند. برای رفع این مشکل ممکن بود از «مدل سوریه» استفاده می شد. مدلی که مطابق آن شرکت کنندگان اختلاف در محل بی‌طرف مشغول مذاکره هستند. روسیه برای ایفای این نقش کشور مناسبی است. روسیه در مورد یمن دارای موضع پیگیرانه بوده و منافع مستقیم در یمن ندارد و از تعهدات نظامی یا پایگاه ها در آن کشور محروم است. ولی مسئولیت اساسی بر عهده کشور های منطقه است که باید به جستجوی چنان انواع حل و فصل مساله بپردازند که مورد قبول همه باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала