ایران رتبه ۱۸دنیا در صنعت خودرو

© AFP 2023 / Tobias Schwarzیران رتبه ۱۸دنیا در صنعت خودرو
یران رتبه ۱۸دنیا در صنعت خودرو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگرچه دو سالی بود که به دلیل فشار تحریم‌ها و خروج خودروسازان خارجی از ایران و برهم زدن شراکتشان با خودروسازان داخلی، تولید به شدت کاهش یافته بود، اما در سال ۹۳ خودروسازان ۱.۲میلیون خودرو تولید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، از سال ۹۱ با شدت گرفتن تحریم ها، صنعت خودروی ایران نیز حال و روز خوشی نداشت و آنگونه که مسئولان می گویند و مردم هم خود در مواردی همچون تاخیرهای بی سابقه در تحویل خودرو، ناقص بودن برخی قطعات و حتی عدم تحویل برخی خودروها شاهد و ناظر این مشکلات در صنعت خودرو بودند، اما در سال گذشته خودروسازان رکورد تولید چند سال گذشته را شکسته و به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو رسیدند.

بر اساس آمارهای وزارت صنعت ایران، معدن و تجارت، طی سال ۱۳۹۳ شرکتهای خودروساز با تولید یک میلیون و ۱۴۶ هزار و ۸۹۵ دستگاه خودرو، رشد ۵۴ درصدی را تجربه کردند و بر این اساس نزدیک به ۹۴ درصد برنامه تولید محقق شده است.

طی همین مدت بیش از ۲۷ هزار دستگاه خودرو به خارج از کشور صادر شده است که نشان از رشد ۱۹۰ درصدی صادرات خودرو در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۹۲ دارد. از سوی دیگر، طی سال ۹۳ تولید خودروی سبک یک میلیون و ۱۲۵ هزار و ۶۳۶ دستگاه، تولید کامیون و کشنده ۲۰ هزار و ۶۷۹ دستگاه و تولید اتوبوس و مینی بوس ۵۸۰ دستگاه بوده است.

بر این اساس، ایران در سال ۹۳ توانست از رتبه بیستم به رتبه ۱۸ جهانی ارتقا یابد و بعد از کشور فنلاند بالاترین رشد تولید خودرو را از آن خود کند. در این میان، بیشترین سهم تولید خودرو در گروه خودروهای سبک مربوط به ایران خودرو با ۶۱۶ هزار دستگاه بوده که این شرکت نسبت به مدت مشابه در سال قبل نزدیک به ۶۹ درصد رشد تولید داشته است.

در بخش خودروهای سنگین شرکت خودرو سازی سایپا دیزل با ۵۲۶۱ دستگاه  خودرو حدود ۳۹۰ درصد رشد تولید را نسبت به سال گذشته از آن خود کرده است. همچنین برخی شرکتهای خارجی همچون شرکت خودروسازی ولوو پس از سه سال قطع همکاری، مجدد به ایران بازگشته است که این امر، منجر به پیش فروش بیش از ۹۰۰ دستگاه خودروی سنگین شده است.

به گفته مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال آینده نیز شرکت رنو در بخش خودروهای تجاری با شرکت سایپا دیزل همکاری خواهد داشت. بر این اساس، چشم انداز تولید خودرو در سال آتی بسیار مثبت است و وزارت صنعت، برنامه تولید سال آینده ۱.۴ میلیون دستگاه خودروی سواری و سبک و ۳۰ هزار دستگاه خودروی تجاری را تدارک دیده است.

همچنین قرار است که سه محصول جدیدx۴۰۹، x۴۱۱   و  x۵۰۲  طی سالهای ۹۴ و ۹۵ از سوی شرکت ایران خودرو رونمایی شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала