پیش به سوی طبیعت

© Sputnikپیش به سوی طبیعت
پیش به سوی طبیعت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کیریل گولوخواست، استادیار دانشگاه فدرال خاوردور، برنده مسابقه "بهترین جوان دانشمند اوراسیا - 2014" در بخش "بوم شناسی انسانی" شد.

او فقط با 34 سال سن ، در کارنامه خود بیش از 100 مقاله علمی، 5  اثر تالیفی و 14 ثبت اختراع دارد. در این مسابقه، این دانشمند جوان از شهر ولادی واستوک، کار خود را در زمینه نانو سم شناسی، یعنی مطالعه تاثیر منفی نانومواد در بدن انسان، ارائه کرده بود. کیریل گولوخواست در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو "اسپوتنیک"، که چرا او به عنوان یک پزشک متخصص، خود را درگیرمسائل زیست محیطی کرده، این چنین پاسخ داد:


در علم، بخش هایی وجود دارد که علاقمندی خاصی را به خود جلب کرده و همچنین زمینه هایی وجود دارد که امروز بدون آنها کیفیت زندگی، خراب شده است.  در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان گرسنه، و بیش از 4 میلیارد نفر از نبود آب آشامیدنی پاک، رنج می برند. اکنون بسیاری از مردم در نزدیکی مراکز صنعتی زندگی می کنند که باعث آلودگی جو و از بین رفتن سلامتی می شوند. آیا در پیشرفت علم و فنون، عقل سلیم اجازه می دهد که در پایان، بشر از اثرات آن رنج ببرد؟ وقت آن رسیده که تغییراتی را بهبود بخشیدن به این وضع، بوجود آوریم.  اگر ما رشد صنایع را با رشد آلرژی، بیماری های قلبی، عروقی، ریوی و سرطان، مقایسه کنیم معلوم می شود که در تلاش برای بهبود زندگی انسانها، آن را بدتر کرده ایم. لذا ما راه غلط را پیش گرفته ایم. بنابراین، بوم شناسی انسانی، همچون دیگر زمینه های مهم، مسئله ای تضطراری است. من یک فرد زمینی هستم، به نظر من که لازم است در وهله اول مشکلاتی که به بقای بشریت بستگی دارند، حل شوند.


به نظر او، کیریل گولوخواست، دشمن انقلاب صنعتی نیست، فقط کنترل زیست محیطی فعالیت کارخانجات، باید بیشتر شود. با این حال، به عقیده این دانشمند، در یک اقتصاد مبتنی بر بازار، بسیاری از شرکت ها تمایل به سودآوری سریع داشته و در هزینه کردن و تجهیز کردن امکانات پاکسازی،  هیچ عجله ای ندارند. آخر در نگاه اول، حتی سوزاندن بی ضرر زغال سنگ نه تنها دی اکسید کربن و آب، بلکه باعث آزاد سازی جیوه، اورانیوم و فلزات خاکی کمیاب در اتمسفر می شود.


اثرات سوء استفاده از انرژی ذغال سنگ، قابل مقایسه با خطرات ناشی از انرژی هسته ای است. البته بروز حوادث در نیروگاه های هسته ای، از جمله چرنوبیل و فوکوشیما، به مراتب وحشتناک تر است، اما تولید ثابت گازهای گلخانه ای در نیروگاه های حرارتی، تاثیر بیشتری بر روی سلامتی انسان دارد. ما می توانیم به انرژی های پاک تجدیدپذیر، رو آوریم. اینها عبارتند از جزر و مد، نیروی باد و انرژی خورشیدی. البته انرژی هیدروژنی را نیز نه باید فراموش کنیم. اینها هنوز گران هستند، اما به جای استفاده نامحدود از نفت، زغال سنگ و گاز، ما باید در این مسیر حرکت کنیم.


به نظر می رسد که پزشکی به طور کامل اثرات عناصر مضر در بدن انسان را مورد مطالعه قرار داده است ، اما این طوری نیست. دیگر چه می توان در مورد ترکیبات پیچیده شیمیایی گفت، وقتی که دانشمندان هنوز نمی دانند که انسان در مقابل تاثیر غلظت بالای طلا چه عکس العملی خواهد داشت! در حالی که روز به روز تردد خودروها باعث انتشار بیش از حد عناصر خاکی و کمیاب می شوند. در آلاینده های خروجی اگزوز خودروها بیشترین تعداد نانوذرات سمی نهفته که هر روز وارد ریه های شهروندان می شود.

عقل سلیم می گوید که خودروهای جدید امن تر از قدیمی هستند. اما این طور نیست. همانطور که معلوم شد، اتومبیل های جدید جو را بیشتر از قدیمی ها آلوده می کنند. در آنها قطعات پیچیده تری وجود دارد و به علت سائیدگی این قطعات با هم، نانوذرات بیشتری منتشر می شوند. از اگزوز خودرو با غلظت وحشتناکی، فلزات سنگین، کروم، نیکل، زیرکونیوم و فلزات گرانبها خارج می شود. در آلمان، حتی شرکت هایی وجود دارند که از جمع آوری گرد و غبار جاده ای، طلا، پلاتین، ایریدیوم، پالادیوم، فلزات خاکی کمیاب، که جزو عناصر خروجی از کاتالیزور خودروها هستند، استخراج می کنند.


از کیریل گولوخواست هیچ نانو ذارت خارج شده به محیط را نمی توان پنهان کرد. روش تحقیقاتی وی بسیار منحصر بفرد است چرا که آن را از تلاقی سه رشته پزشکی، فیزیک و شیمی، طراحی کرده است. وی در ادامه گفت:


ما از ابزارهایی استفاده می کنیم که قبلا در زمینه های دیگری علمی مورد استفاده قرار می گرفتند. استفاده غیر استاندارد از تجهیزات اجازه می دهد تا افق و عمق پژوهش را گسترش دهیم. به عنوان مثال، ابزاری وجود دارد که با آن ذرات را اندازه گیری می کنیم. این ابزار در فیزیک هم مورد استفاده قرار می گرفته است. ما از این ابزار برای مطالعه تعلیق جوی، استفاده می کنیم. ابزارات دیگری نیز وجود دارد که در تحقیقات ما مورد استفاده قرار می گیرند.


کیریل گولوخواست مطمئن است که در حال حاضر با استفاده از روش های ارزان، می توان حفاظت از محیط زیست را شروع کرد. لازم به بازگشت به غارها نیست، اما با طبیعت نیز نباید در تضاد بود. به هر حال طبیعت از انسان دقیق تر است. باید تعادلی بین توسعه صنعتی و احترام به محیط زیست، پیدا کرد. لذا پیش به سوی طبیعت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала