بایدن نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را منصوب کرد

© REUTERS / JONATHAN ERNSTبایدن نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را منصوب کرد
بایدن نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را منصوب کرد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جوزف بایدن رئیس جمهور آمریکا، رابرت مالی، دستیار پیشین باراک اوباما در امور خاورمیانه را به عنوان نماینده ویژه خود در امور ایران منصوب کرد .

به گزارش اسپوتنیک، قبلاً رویترز  به نقل از دو منبع آگاه  از این انتصاب خبر داده بود و امروز یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام نمود  دولت جو بایدن روز پنجشنبه رابرت مالی را به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب کرده است.

تخت روانچی: فرصت بایدن برای بازگشت به برجام رو به اتمام است - اسپوتنیک ایران
تخت روانچی: فرصت بایدن برای بازگشت به برجام رو به اتمام است

رابرت مالی  در حال حاضر رئیس و مدیر عامل گروه بین‌المللی بحران در واشینگتن است. وی قبل از تصدی این عنوان، به عنوان دستیار ویژه باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده و هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه، آفریقای شمالی و منطقه خلیج فارس فعالیت می‌کرد. 

کاخ سفید پیشتر از قصد بایدن برای بحث در مورد برنامه های مذاکره با ایران با متحدان آمریکا  خبر داده بود. تهران نیز تأکید کرده بود که مذاكرات با آمريكا جزو برنامه هاي ايران نيست و هرگونه پيشرفت در اين زمينه به گام های واقعی واشنگتن از جمله رفع تحريم ها بستگي دارد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

این توافق به شکل اصلی خود حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، ایالات متحده از خروج یک جانبه خود از آن و بازگرداندن تحریم های سخت علیه تهران خبر داد.

ایران در سال 2019 کاهش تدریجی تعهدات خود در چارچوب این توافق نامه ، کنار گذاشتن محدودیت ها در زمینه تحقیقات هسته ای ، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала