سفیر آمریکا در اسرائیل درباره "معامله قرن" اظهار نظر كرد

© Photo / MK / MKسفیر آمریکا در اسرائیل درباره "معامله قرن" اظهار نظر كرد
سفیر آمریکا در اسرائیل درباره معامله قرن اظهار نظر كرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیوید فریدمن: هرگونه اقدامات یک جانبه قبل از اتمام کمیته مشترک اسرائیل و ایالات متحده برای اجرای "معامله قرن"، آن را در معرض خطر قرار می دهد.

به گزارش اسپوتنیک، دیوید فریدمن، سفیر ایالات متحده آمریکا در اسرائيل در صفحه توییتر خود نوشته است: "چشم‌انداز صلح رئيس جمهور دونالد ترامپ نتیجه بیش از سه سال مشاوره نزدیک با رئیس جمهور اسرائیل، نخست‌وزیر نتانیاهو و مقامات بلندپایه می‌باشد. چنانکه ما قبلا گفتیم، گسترش قوانین اسرائيل بر سرزمین‌هایی که بر اساس طرح، بخشی از اسرائيل خواهند شد، تنها پس تهیه نقشه توسط کمیته مشترک اسرائیل – آمریکایی، ممکن خواهد بود".

وی افزود: "هرگونه اقدام یک جانبه قبل از کار کمیته مشترک اسرائيل و آمریکا برای تحقق "معامله قرن"، طرح و به‌رسمیت‌ شناختن آن توسط آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد".

چنانکه نشریه اسرائيلی یدیعوت اخرونوت نوشته است، نتانیاهو دیروز (شنبه، 8 فبروری) اعلام کرده است که اسرائيل کار روی تهیه نقشه "سرزمینی که براساس طرح ترامپ، بخشی از اسرائيل خواهد شد" را آغاز کرده است. وی گفته بود: "این کار وقت زیادی نمی‌گیرد".

اسرائیل نقشه برداری کرانه باختری را در قالب معامله قرن آغاز کرد - اسپوتنیک ایران
اسرائیل نقشه برداری کرانه باختری را در قالب "معامله قرن" آغاز کرد

پیشتر بنیامین نتانیاهو گفته بود: اسرائیل نقشه برداری از زمین های واقع در کرانه باختری را آغاز کرده است که طبق برنامه صلح پیشنهادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، بخشی از این کشور خواهند شد. وی همچنین از تشکیل کمیته ویژه اسرائیلی و آمریکایی برای تهیه نقشه خبر داد و گفت: "متخصصان در میانه روند کار هستند. این 800 کیلومتر مربع است. ما از سال 1967 منتظر آن هستیم."

در 5 فوریه، رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای با اعلام جهاد علیه "معامله قرن" آمریکا اظهار داشت كه فلسطینی ها باید جنگ علیه اسرائیل را آغاز كنند تا درگیری بین كشورها حل شود.

یادآور می شود که در روز 28 ژانویه، ایالات متحده متن "معامله قرن" برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین را منتشر کرد. طبق نقشه نشان داده شده توسط ترامپ، دولت فلسطین باید تا حدودی افزایش یابد و پایتخت آن باید در قدس شرقی واقع شود. ارتفاعات جولان نیز به کشور یهودی اسرائیل منتقل می شود.

در یهودا و ساماریا، در ساحل غربی رود اردن، شهرکهای اسرائیلی پس از سال 1967 تأسیس شد. شورای امنیت سازمان ملل این سرزمین ها را اشغال شده می داند، در حالی که اسرائیل آنها را مورد اختلاف می داند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала