چین در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین شرکت خواهد کرد

© AP Photo / Andy Wongسخنگوی امور خارجه چین گنگ شوآن
سخنگوی امور خارجه چین گنگ شوآن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گنگ شوآن سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اظهار داشت كه چین مطمئناً در جلسه كمسیون نظارت برجام كه احتمالاً در اوایل ماه دسامبر در وین برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، گنگ شوآن سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز سه شنبه اظهار داشت كه، چین مطمئناً در جلسه كمسیون نظارت برجام در مورد مسئله هسته ای ایران كه احتمالاً در اوایل ماه دسامبر در وین برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.

سخنگوی امور خارجه چین گنگ شوآن - اسپوتنیک ایران
چین: آمریکا اشتباه خود در برجام را اصلاح کند

پیش از این، وزارت امور خارجه ایران گزارش داده بود که جلسه کمیسیون نظارت بر اجرای برجام به احتمال زیاد در تاریخ 6 دسامبر در وین برگزار می شود.

این پنج مدیر سیاسی (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان) و ایران جلسه مشترک کمیسیون توافق برنامه هسته ای ایران را در تاریخ 28 ژوئیه سال جاری برگزار کردند.

این دیپلمات در بیانیه وزارت امور خارجه گفت: پیشرفت وضعیت درباره موضوع هسته ای ایران در مرحله مهمی است، چین همواره در رابطه با موضوع حفظ و اجرای برجام، روابط نزدیکی با دیگر طرفین داشته است. طرف چینی نمی تواند این جلسه کمیسیون مشترک را از دست بدهد.

به گفته وی، چین همیشه اعتقاد داشته است كه اجرای كامل و مؤثر برجام تنها روش واقع بینانه و مؤثر برای كاهش تنش در موضوع هسته ای ایران است. ما امیدواریم که از طریق این جلسه، همه طرفها بتوانند از طریق مذاکرات برای برطرف کردن مشکلات مرتبط با اجرای برجام، توافق سیاسی را در مورد برنامه هسته ای تقویت و حفظ کنند.

در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران از دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک خبر دادند. این توافق نامه برای رفع تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران فراهم شد. این توافق در قالب اصلی خود حتی سه سال دوام هم نیاورد: در ماه مه 2018، ایالات متحده با اعلام خروج یک جانبه از آن و اعاده تحریم های سختگیرانه علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرد. ایران از کاهش تدریجی تعهدات خود طبق این توافق خبر داد.

ایران در تاریخ 6 نوامبر برای چهارمین بار از تحقق تعهدات خود در قبال توافق هسته ای که ایالات متحده قبلاً خارج شده بود و تحریم ها را علیه تهران بازگردانده بود، امتناع کرد و شروع به استفاده از سانتریفیوژها برای غنی سازی اورانیوم در تأسیسات فوردو کرد، در حالی که توافق هسته ای نشان می دهد که مجموعه اقدامات مربوط به غنی سازی اورانیوم فقط در نطنز خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала