لغو تمام توافق های فلسطین با اسرائیل؟

© Sputnik / Alexei Druzhinin محمود عباس
 محمود عباس  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمود عباس:اگر اسرائیل دست به الحاق دره اردن بزند، تمام توافق‌ها با اسرائیل لغو خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام نمود که اگر اسرائیل دست به چنین اقدامی بزند، همه سازش ها و توافق هایی که تا کنون با رژیم اسرائیل صورت گرفته است، لغو خواهد شد.

وی تأکید کرد:« ملت فلسطین حق دارد از حقوق خود دفاع کند، بنابر این اگر اسرائیل، اقدام به الحاق دره اردن و مناطق اشغال شده در سال 1967 به خاک اسرائیل کند، دیگر هیچ فرصتی برای سازش و پذیرش میان دو جانب باقی نخواهد ماند».

اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مورد الحاق دره اردن و شماری از شهرک ها در کرانه باختری، واکنش شدید فلسطینی ها را در پی داشت.

وزارت خارجه آمریکا فلسطین را از لیست کشورها خارج می کند - اسپوتنیک ایران
وزارت خارجه آمریکا فلسطین را از لیست کشورها خارج می کند

محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین در رابطه با این مسئله گفت که بنیامین نتانیاهو قصد دارد از این اقدام به نفع انتخابات  پیش رو  بهره برداری کند و آرای بیشتری به دست آورد، اما با توجه به برتری جمعیتی فلسطینی ها در این مناطق، این تصمیم در دراز مدت به ضرر اسرائیل تمام می شود. تردیدی نیست که این تصمیم، روند صلح را به نابودی می کشاند و بی تردید هر گونه اقدام نا بخردانه از سوی بنیامین نتانیاهو، می تواند منجر به افزایش چالش ها برای دولت اسرائیل افزایش شود.

عبدالله دوم، شاه اردن نیز به اسرائیل و کابینه آینده این کشور درباره پیامدهای اظهارات بنیامین نتانیاهو در کارزار انتخاباتی خود برای الحاق زمین‌هایی در کرانه باختری اشغالی هشدار داد و گفت این امر مستقیما بر روابط میان اردن و اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت و به ایجاد فضایی برای ترغیب فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به نشستن با یکدیگر پای میز گفت‌وگو کمکی نمی‌کند.

در ملاقاتی که چندی پیش شاه اردن با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نیویورک داشت عبدالله دوم بر رد همه اقدامات یکجانبه‌ای که موجب تضعیف شانس صلح می‌شود تاکید کرد و گفت که راه حل تشکیل دو کشور تنها راه حل مناقشه فلسطین و اسرائیل است که به موجب آن کشور مستقل فلسطینی در مرزهای چهارم ژوئن 1967 به پایتختی اورشلیم شرقی تشکیل می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала