چاپ سه بعدی اجزاء قلب

© Sputnik / Mikhail Fomichev /  مراجعه به بانک تصاویر قلب چاپی
قلب چاپی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چاپ بافت های انسانی با فناوری سه بعدی غیرممکن را ممکن ساخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از « ساینس»، محققان دانشگاه «کارنگی ملون»(Carnegie Mellon) موفق شدند تمام اجزای قلب را در یک مقیاس کامل، چاپ کنند.

فناوری چاپ سه بعدی اجزاء بدن در مراحل اولیه خود است ولی ممکن است روزی فرا رسد که بتوان تمام‌ اندام‌های بدن را با چاپ سه‌بعدی تولید کرد.سلول‌های ویژه‌ای که در بدن انسان اندام‌های ما را تشکیل می‌دهند، با استفاده از ماده زمینه‌ای به نام ماتریکس برون یاخته‌ای (ECM) به هم می‌چسبند.این ماده ژله مانند از گلیکوزآمینوگلیکان‌ها، گلیکوپروتئین‌ها، مایع بافتی و گاهی فیبروبلاست‌های استروما ساخته شده‌ است.

کلاژن یک ماده زیستی مطلوب برای فرآیند چاپ سه‌بعدی است. زیرا به معنای واقعی، هر بافت بدن را تشکیل می‌دهد. چیزی که فرآیند چاپ سه‌بعدی را سخت می‌کند این است که این کار با یک مایع آغاز شود. بنابراین اگر تلاش شود که چاپ ماده در هوا صورت گیرد، یک حفره مایع روی پلتفرم ساخته می‌شود.

بنابراین محققان این پروژه تکنیکی توسعه دادند که مانع تغییر حالت دادن ماده در فرآیند چاپ زیستی می‌شود.محققان پروژه از این تکنیک برای ساختن مجموعه‌ای از اجزای قلب در مقیاس انسانی استفاده کردند که البته تنها مبتنی بر کلاژن هم نبود. بدین ترتیب می‌توان اجزای قلب را از سلول‌ها و کلاژن‌ها به نحوی چاپ‌ کرد که عملکرد اجرایی داشته باشند. اجزایی مانند دریچه قلب و بطن کوچک.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала