پایان اعتصاب غذای 15 روزه نازنین زاغری

اشتراک
نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران و همسرش، ریچارد رتکلیف، به اعتصاب غذای 15 روزه خود پایان دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایران اینترنشنال، رتکلیف که در همراهی با همسرش مقابل سفارت ایران در لندن دست به اعتصاب غذای تر زده بود، روز شنبه هشتم تیرماه اعلام کرد که زاغری در تماسی تلفنی از زندان اوین، خبر از پایان اعتصاب غذایش داده است و درپی آن، خود نیز به این اعتصاب پایان می‌دهد.
نازنین زاغری که کارمند بنیاد بریتانیایی "تومسون ـ رایترز" بوده، نوروز ۱۳۹۵ هنگام بازگشت از سفرش به ایران در فرودگاه بازداشت شد. قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی ایران او را با اتهام جاسوسی به ۵ سال حبس محکوم کرده است، اما زاغری این اتهام را رد می‌کند.
او روز ۲۵ خرداد ۹۸ در اعتراض به «بازداشت ناعادلانه» خود دست به اعتصاب غذا زد که همسرش نیز با بست‌نشینی روبروی سفارت ایران در لندن، به این اعتصاب غذا پیوست.
رتکلیف روز شنبه ضمن اعلام پایان اعتصاب غذا گفت که زاغری با خوردن یک سیب و حلیم به اعتصابش پایان داده است.
اعتصاب غذای زاغری و رتکلیف در دو هفته گذشته با واکنش‌های رسانه‌ای و سیاسی قابل توجهی روبرو شد. صادق خان، شهردار لندن، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا و همچنین رییس و برخی دیگر از نمایندگان مجلس عوام بریتانیا، ازجمله افرادی بودند که در این مدت، برای حمایت از کارزار آزادی زاغری، با رتکلیف دیدار کردند. 
وزارت خارجه بریتانیا نیز پیگیرانه خواستار تبرئه و آزادی زاغری است و بارها این مسئله را در جریان دیدار وزیران خارجه دو کشور مطرح کرده است.
نهادهای حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل هم در این کار از شریک شدند و از ایران خواستند هر چه زودتر زاغری را آزاد کند. 
مقام‌های ایران تاکنون این درخواست‌ها را بی‌پاسخ گذاشته‌اند. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه، در موضع‌گیری‌های مشابه از این اعتصاب به‌عنوان «‌شانتاژ» یاد کرده و گفته بودند که این اعتصاب کمکی به آزادی زاغری نمی‌کند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала