حمله ایران به نیروهای آمریکایی در تنگه باب المندب و خلیج فارس؟

© AFP 2023 / Ebrahim Norooziایران در خلیج فارس
ایران در خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا اطلاعاتی در باره نقشه های ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی در تنگه باب المندب و خلیج فارس را دریافت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه «وال استریت ژورنال»، تهران گویا قصد دارد به نیروهای آمریکایی در تنگه «باب المندب» و خلیج فارس حمله کند.

در مقاله منتشره در روزنامه نامبرده آمده است که واشنگتن با مطلع شدن از قصد ایران برای حمله به این تنگه، ناوگروه «آبراهام لینکلن » و بمب افکن های خود را به آنجا اعزام می کند. به گفته منابع این نشریه، نظامیان آمریکایی در خاورمیانه از دولت دونالد ترامپ درخواست کردند نیروهای اضافی برای «بازداشتن از تجاوز احتمالی» به آن منطقه اعزام شود. نظامیان گویا به دلیل اخبار اطلاعاتی که آخر هفته گذشته دریافت کردند نگران شده بودند.

اطلاعات دریافتی گویا گواه آن است که « ایران قصد دارد به عنوان هدف، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را مورد حمله قرار بدهد». تهران گویا قصد دارد «حمله به تنگه «باب المندب» در نزدیکی یمن را با کمک نیروهای تحت کنترل خود سازماندهی کند و همچنین ممکن است با کمک پهپادهای مسلح به حملاتی در خلیج فارس دست بزند.

به نوشته روزنامه مذکور، هنوز مشخص نیست که ایا نظامیان ایرانی واقعا قصد چنین کاری را دارند یا خیر. احتمالا موضوع نقشه های فوری تهران است که در صورت آغاز عملیات نظامی بزرگ مقیاس بین ایران و آمریکا اجرا خواهند شد. به گفته منبع نشریه نامبرده، اطلاعات دریافتی «در دولت و فرماندهی  مرکزی نیروهای مسلح آمریکا که خاورمیانه و شمال آفریقا از نقاط تحت مسئولیت عملیاتی آن است، ایجاد هراس و نگرانی کرد.

افزون بر آن، حضور ناوهای آمریکایی در نزدیکی سواحل ایران «نه استثنا بلکه یک اصل» شده است. ناوگروه «ابراهام لینکلن» نیز بسوی شبه جزیره عربی اعزام شده بود. جان بولتون مشاور رئیس جمهور در امور امنیت ملی آمریکا مدتی قبل، از قصد آمریکا برای اعزام  ناوگروه «آبراهام لینکلن» و بمب افکن ها به خلیج فارس سخن گفت. به گفته وی، بدین ترتیب واشنگتن «علامت مشخص  و روشنی به ایران می دهد که در صورت هرگونه تجاوز به منافع  ایالات متحده و یا متحدان آن کشور با پاسخ نظامی بیرحمانه‌ای روبرو خواهد شد».

کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران بنوبه خود اعلام نمود که تهران بعید می داند آمریکا ناوگروه را برای امتحان امکانات نیروهای مسلح ایران به نزدیکی سواحل ایران اعزام  می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала