آزمایش های کی یف

© Fotolia / Mrallenدارو
دارو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کی یف داروهای جدید را روی آدمها آزمایش می کند.

وزارت بهداشت و بهداری اکراین اجازه  آزمایش کلینیکی  داروهای تولید خارجی روی ساکنان کشور را صادر کرد.  این فرمان چندی پیش در سایت وزارتخانه منتشر شد.  این آزمایش ها توسط پزشکان و متخصصان اکراین انجام خواهد شد.

فهرست 96  دارو، کشورهای تولید کننده، انواع آزمایشات کلینیکی،  گروه مسئول  از بین پزشکان و متخصصان ، ضمیمه این فرمان است. آمریکا، آلمان، فرانسه، سوئد، بلژیک و دیگر کشورها از زمره کشورهای  تولید کننده داروها و  حامیان مالی آزمایشات کلینیکی  هستند.

اجازه آزمایش داروهای آمریکایی روی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، ذات الریه، و اسکیزوفرنی صادر شده است.  شرکت داروسازی فرانسوی « AB Science» کارایی داروهای خود را روی بیماران سرطانی آزمایش می کند.  شرکت داروسازی سوئدی AstraZeneca AB  داروهای جدید خود برای درمان بیماری های ریه را آزمایش می کند.

الکساندر آسافوف کارشناس سیاسی  در مصاحبه با رادیو « اسپوتنیک»  ابراز داشت که  این نوع آزمایشات کلینیکی  داروها در سراسر جهان انجام می شود  اما هرگز  سیاست دولتی برای  تأمین بودجه کشور نبوده است.

—  ما شاهد چنین روندی در اکراین هستیم.  نکته وحشتناک  این است که این داروها  می توانند باعث مرگ بسیاری از افراد بشود.  بسیاری از  افرادی که این داروها روی آنها آزمایش می شود  نمی دانند که شرکت کننده آزمایشات کلینیکی هستند ، یعنی در واقع نقش « موش های آزمایشگاهی» را بازی می کنند. البته در این جا باید به یک عامل دیگر توجه شود. برای بسیاری از ساکنان اکراین که در کشور بحران زده زندگی می کنند، دسترسی به دارو و درمان مناسب دشوار است. به ویژه  بیماران مبتلا به بیماری های  سرطانی  و لاعلاج.  برای آنها، این شانسی است که دست کم از راه آزمایش، بر بیماری خود غلبه کنند. مسأله نه در آزمایشات کلینیکی، بلکه در آن است که در سطح دولتی از وضعیت  ناچار بیمارانی استفاده می شود که راهی ندارند بجر اینکه « موش آزمایشگاهی» بشوند و بدین ترتیب خزانه دولت را پر کنند.»

کارشناس  سیاسی افزود که هیچگونه مبلغ جبرانی و یا  بیمه پزشکی به شرکت کنندگان این نوع آزمایشات  تعلق نمی گیرد.

—  گروه کنترل وجود دارد که مردم داوطلبانه  عضو آن می شوند و مبلغ جبرانی در ازای شرکت در آزمایشات پزشکی را دریافت می کنند.  افرادی که در این آزمایاشت شرکت می کنند بیمه هستند.  اما در رابطه با آزمایشات  کلینیکی در اکراین، صحبتی از مبلغ جبرانی و یا بیمه افراد در صورت  بروز مشکلات در روند آزمایشات نمی شود. حداکثر چیزی که قول آن به بیماران داده می شود،  دادن داروهای اضافی  معمولی  برای درمان بیماری است که شاید بصورت رایگان در اختیار بیماران گذاشته شود. »

کارشناس روس متذکر شد که این فرمان در زمانی  صادر شده که وزیر بهداشت و بهداری کشور هنوز رسما  منصوب نشده است.  هم اکنون  اولیانا سوپرون،  مدیر طرح های بشردوستانه کنگره جهانی اکراینی ها،  ریاست وزارت بهداشت و بهداری اکراین را عهده دار است. بر طبق اطلاعات رسانه ها،  وی در شهر  دترویت آمریکا متولد شده و پاییز سال 2013 همراه شوهرش  به اکراین آمد.

—  تا کنون وزیر بهداشت و بهداری اکراین منصوب نشده است. این سمتی بسیار دشوار است و همانا به این دلیل، این فرمان  به مورد اجرا گذاشته شده است.  زیرا در صورت بروز  اتفاقی، نمی توان مقصران را پیدا کرد.  این یکی از خصوصیات  سیاست اکراین است — انتخاب لحظه  آنی و عدم قبول مسئولیت  در تمام جهات».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала