زنان ایران و ترکیه و عربستان سعودی

© Flickr / Jim LarrisonForbes
Forbes - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جنبش های « فمینیست» فعال تر می شوند

به نوشته » فوربِس» ، در این اواخر، زنان خاورمیانه  بطور فعال تری از حقوق خود دفاع می کنند  و  جنبش های « فمینیست» هر چه بیشتر می شود.  با وجود این  وضعیت زنان در این  منطقه نامطلوب است.

 فشرده مقاله منتشره در این نشریه را مورد توجه شما قرار می دهیم.

 عربستان سعودی

© AP Photo / Hasan JamaliЖенщина за рулем в Саудовской Аравии
Женщина за рулем в Саудовской Аравии - اسپوتنیک ایران
Женщина за рулем в Саудовской Аравии

  زنان عربستان سعودی  از حقوق  و آزادی های کمتری در مقایسه با دیگر کشورهای پادشاهی خلیج فارس برخوردارند.  این نکته در گزارش «  دستاوردهای اخیر و  امکانات جدید برای  حقوق زنان در کشورهای خلیج فارس»  قید شده است.  زنان در عربستان نمی توانند بدون اجازه شوهر خود حساب بانکی باز کنند  و بدون همراهی «محرم»  وارد خیابان شوند و  با مرد غریبه همصحبت شوند.  آنها باید لباس های اسلامی بپوشند  و  در ابو ظبی، پایتخت عربستان سعودی  زنان نمی توانند  از خدمات کافه های زنجیره ای «  استارباکس» استفاده کنند که اعلامیه روی در کافه  به آنها هشدار می دهد: «  ورود زنان ممنوع، لطفا راننده خود را بفرستید تا سفارش شما را دریافت کند».

 آنچه بیش از هر چیز دیگر زنان سعودی را خشگمین می کند  ممنوعیت رانندگی است که در سال 1957 میلادی مقرر شد.  عربستان سعودی یگانه کشور جهان است که رانندگی برای زنان در آنجا ممنوع است و در صورت نقض این قانون، زنان باید جریمه بپردازند و یا شلاق بخورند.

 

 

 

 

 

 

 

 ایران

© Sputnikхиджаб иран
хиджаб  иран - اسپوتنیک ایران
хиджаб иран

 مجید محمدی،  پژوهشگر مشهور ایرانی  در اثر خود به نام «  زنان ایرانی و جنبش  حقوق مدنی در ایران»   متذکر شد که در ایران زنان را « نیمه آدم» می نامند.  او از نمونه های زیادی در این خصوص تعریف کرده است. مثلا شهادت زنان در دادگاه  ارزش کمتری در مقایسه با شهادت مردان دارد.  سن  مسئولیت کیفری برای زنان  زیر 9 سال و برای مردان 15 سال است.

 با وجود این، در این اواخر، زنان ایرانی فعالیت بیشتری  در مبارزه برای احقاق  حقوق خود نشان می دهند.  آنها کمپین های  گوناگونی سازماندهی کرده و  خواهان تغییر قوانین  هستند.  زنان ایران از حق انتخاب برخوردارند و معتقدند که بدین ترتیب  می توانند بر  مقامات کشور تأثیر بگذارند.  کارشناسان،  جنبش زنان ایران را  یک پدیده جدید اجتماعی می نامند.  این جنبش در بعضی از موارد حتی به موفقیت هایی دست می یابد- در انتخابات اخیر، تعداد زیادی  از زنان  وارد  مجلس شدند (17  از 290 کرسی در مجلس به زنان تعلق گرفت).

 

 

 

 

 

 

 

ترکیه

© Fotolia / rh2010Девушка наслаждается видом Стамбула с парома
Девушка наслаждается видом Стамбула с парома - اسپوتنیک ایران
Девушка наслаждается видом Стамбула с парома

 در ترکیه  قوانین  غربی سکولار حاکم است. زنان حتی   به مقام های عالی  منصوب شدند- تانسو چیللر در نیمه دوم دهه 1990 میلادی نخست وزیر ترکیه بود. هر یک از زنان ترکیه به استثنای  مذهبی ترین آنها به شما خواهد گفت که  مقام اجتماعی خود را به  مصطفی کمال آتاترک بنیان گذار جمهوری ترکیه  مدیون است.  آتاترک در تلاش برای غربی کردن  کشور توجه زیادی به وضعیت زنان در کشور مبذول داشت.  ترکیه در زمان حکومت آتاترک  اولین کشور در منطقه  بود که  حقوق سیاسی زنان را برسمیت شناخت: در سال 1930  زنان از حق انتخاب  و در سال 1834  از حق معرفی نامزد خود  در انتخابات برخوردار شدند.

 ریاست کنونی ترکیه  که نمایندگان  اسلامیست های میانه رو هستند  از اصول مقرر شده توسط آتاترک  کنار می روند که در برخورد نسبت به زنان نیز  مشاهده می شود.  هرازگاهی،  اردوغان رئیس جمهور  ترکیه  ارزش های اسلامی را به زنان ترکیه  یادآور می شود.  اواخر ماه مه  وی اعلام نمود  که برنامه ریزی خانواده و  استفاده از  وسایل جلوگیری از بارداری  با  خانواده اسلامی  جور در نمی آید و از زنان خواست دست کم سه فرزند بدنیا آورند.  یک هفته بعد،  رئیس جمهور ترکیه زنان بدون اولاد را « ناقص و ناکامل» نامید و گفت: زنانی  که می گویند ، من نمی خواهم مادر  بشوم  زیرا کار می کنم، در واقع  زن بودن خود را نفی می کنند». حرف های وی  موج انتقادات  را برانگیخت.  «گلسوم کاو»  یکی از فعالان پلتفرم اجتماعی » ما به قتل زنان  پایان می دهیم»  سخنان رئیس جمهور ترکیه را با فراخوان های   رژیم های سابق فاشیستی مقایسه کرد. در استامبل میتینگی در حمایت از زنان  برگزار شد  که توسط  سازمانهای مختلف « فمینیستی»  از جمله «  اتحادیه  فمینیست های استامبل»  سازماندهی شده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала