ممنوعیت ازدواج های فامیلی

© Sputnik / Marina Makovetskayaآرایش عروس در دوشنبه تاجیکستان
آرایش عروس در دوشنبه تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عواقب ازدواج های فامیلی فاجعه بار است.

در تاجیکستان ازدواج های فامیلی رسما ممنوع  شد.  عالم فصح الدینوف  خبرنگار «سپوتنیک» در تاجیکستان در  خصوص این موضوع گزارشی تهیه کرده است.

ادارات  ثبت ازدواج  تاجیکستان بر طبق قانون جدید، کار خواهند کرد. تقاضای  ثبت ازدواج فقط  بر اساس گواهی پزشکی  زوج جوان در خصوص عدم خویشاوندی آنها  انجام خواهد شد.  این گواهی را می توان با انجام آزمایشات در  مرکز  ژنتیک تاجیکستان دریافت کرد.

شمس الدین قربانوف  سخنگوی وزارت  بهداشت و بهداری  تاجیکستان در این  خصوص گفت:  هر زوج جوانی که تقاضای خود را به اداره ثبت ازدواج ارسال کند باید  آزمایش پزشکی — ژنتیک را  انجام بدهد.  تا زمانی که زوج جوان گواهی پزشکی را ارائه ندهد، نمی تواند  ازدواج خود را به ثبت برساند».

پزشکان مبتکر ممنوعیت ازدواج های فامیلی شدند. زیرا  اغلب با عواقب اینگونه ازدواج ها روبرو می شوند.  انواع نقص های جسمی در کودکان، بیماریهای لاعلاج گوش و چشم و عقلانی  و نازایی از جمله مسائلی است که زوج ها در ازدواج های فامیلی با آنها روبرو می شوند.

فیروز  سعیدوف در این خصوص گفت: دختر عمو ، پسر عمو و دختر خاله، پسر خاله،  خویشاوندان نزدیک هستند.  در اینگونه موارد احتمال تولد کودک  با ژن های « منفی» 25 درصد است.  اما اگر  روابط  خویشاوندان نزدیک ادامه یابد احتمال  پاتالوژی   به 60 درصد خواهد رسید».

مطابق با  اطلاعات پزشکان،  طی 25 سال ، یک سوم ازدواج ها در  تاجیکستان  فامیلی بودند.  در هر یک از  مناطق کشور  اینگونه ازدواج ها بر اساس دلیل خاصی   انجام شده است، در  مناطق کوهستانی  و در دره زرافشان،  ازدواج های فامیلی  به دلیل  در انزوا قرارداشتن ساکنان  از مراکز پرجمعیت رخ داده است.  در دیگر نواحی  برطبق سنت دیرینه  ازدواج های  فامیلی مرسوم بوده است.  در بعضی از  مناطق  اینگونه ازدواج ها  به دلیل تعلق به یک خاندان  و  سیستم  معین  ارزش ها در یک خاندان انجام شده است.

شمس الدین قربانوف  در این خصوص گفت: در واقع  ازدواج های فامیلی  یک سنت قدیمی است. پیروان این سنت معتقدند که نژاد آنها یک نوع خاص است و نمی خواهند با  دیگران مخلوط شوند. البته هیچگونه پایه و اساس  علمی در اینجا  مطرح نیست».

کارشناسان  معتقدند که تغییرات در قانون  خانواده تاجیکستان  موثر است  و ازدواج های فامیلی به عنوان  یک پدیده به گذشته می پیوندد.  متخصصان  خواهان  کارهای  روشنگری  در بین ساکنان هستند  و  معتقدند که اطلاع رسانی به ساکنان کشور  یکی از روش های پیشگیری از بروز مسائل است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала