نیروگاه‌ها نفت عربستان را بلعیدند

© AFP 2023 / Sergey Bobokبرای جمهوری آذربایجان مهم این است که در بازار پتروشیمی با ایران تقاطع نکند
برای جمهوری آذربایجان مهم این است که در بازار پتروشیمی با ایران تقاطع نکند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ماه گذشته میلادی صادرات نفت خام عربستان به پایین ترین میزان در طول ۶ ماه گذشته تاکنون کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عربستان سعودی به دلیل نداشتن ذخایر غنی گاز در فصل تابستان با محدودیت‌های جدید در تولید و صادرات نفت خام روبرو شده است.

افزایش دما در اکثر نقاط عربستان سعودی، مصرف برق و در نهایت مصرف نفت خام و فرآورده‌های نفتی در واحدهای نیروگاهی این کشور را به شدت افزایش داده به طوری‌که آمارهای رسمی از کاهش قابل توجه صادرات نفت خام این کشور بزرگ تولیدکننده عضو اوپک حکایت دارد.

براساس گزارش‌های منتشر شده در موسسات معتبر انرژی جهان، در ماه گذشته میلادی صادرات نفت خام عربستان به پایین ترین میزان در طول ۶ ماه گذشته تاکنون کاهش یافته است. آغاز تعمیرات اساسی برخی از پالایشگاه‌های نفت و افزایش تقاضا در بخش نیروگاهی دو عاملی بوده که در کاهش تولید و صادرات نفت خام عربستان تاثیرگذار بوده است.

در آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی صادرات نفت خام عربستان سعودی با ۱۰۰ هزار بشکه کاهش در روز به هفت میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه رسیده و عملا مصرف مستقیم نفت خام در نیروگاه‌های این کشور عربی، توان صادرات طلای سیاه سعودی‌ها را به شدت کم کرده است.

براساس گزارش‌های موجود در آوریل سال جاری میلادی روزانه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در نیروگاه‌های عربستان مصرف شده است که در مقایسه با ماه مارس ۲۰۱۶ افزایشی روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه ای را تجربه می کند.

از سوی دیگر، مصرف نفت خام و فرآورده های نفتی در مقایسه با گاز طبیعی راندمان تولید در نیروگاه‌های برق را به کمتر می کند و عملا این روزها هر چه قدر تجارت نفت عربستان از نبود گاز ضربه می‌خورد، افزایش تولید گاز به عنوان برگی برنده در خدمت تجارت و صادرات نفت ایران درآمده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала