کارزار ضد اسلامی در برزیل

© AP Photo / Felipe Danaبرزیل
برزیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بهبود سیمای مسلمانان در جامعه معاصر ضروری است.

در برزیل فیلم مستندی  در باره  زندگی مسلمانان در آمریکای لاتین به نام «  اتحاد ملل، من مسلمان هستم»  ساخته شده است.

 تونی والنتی  کارگردان فیلم  در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک»  گفت که نه مسلمان است و نه آتئیست.  مهمترین دلیل ساخت این فیلم — ضرورت بهبود سیمای مسلمانان در جامعه معاصر است.

« موضوعی که در این فیلم به آن اشاره می شود  از اهمیت زیاد اجتماعی برخوردار است.  من  به مسائل زیاد اجتماعی می پردازم، یکی از دوستانم که به اسلام گروید  مرا قانع کرد  فیلمی بسازم  که به جامعه ما نشان بدهد اسلام —  انتخاب فرهنگی و دینی  انسان است. یک شخص مسلمان،  بهر حال یک انسان، یک شهروند باقی می ماند: چنین شخصی آرزوهایی دارد، خانواده دار است، هر روز در مسیر زندگی خود با  موانع مشخصی برخورد می کند  و بعلاوه همه اینها، او مجبور است  با تعصبات نسبت به دین خود کنار بیاید. از اینرو فکر کردم این موضوع خوبی برای ساخت فیلم است».

کارگردان اعتراف کرد که قصد نداشت در باره تاریخ اسلام  تعریف کند و فقط می خواست  ماجراهایی را تعریف کند که مسلمانان با آنها  روبرو می شوند  و موانعی که در  زندگی خود مجبور  به رفع آنها هستند.

«  می خواهم  تماشاچیان را  به همدردی عمیق نسبت به این موضوع سوق بدهم و  آنها را وادار کنم  افراد را آنطور که هستند  بپذیرند و از  یکسان دانستن اسلام و تروریسم  دست بردارند. افراد متعلق به مذاهب گوناگون می توانند  مرتکب انتخاب نادرست بشوند- تروریست ها،  رشوه خواران، دزدها  و پدوفیلی ها، انتخاب همه آنها  ربطی به انتخاب دینی آنها ندارد».

اطلاعات در باره تعداد مسلمانان در برزیل متفاوت است.  مسلمانان اقلیت هستند  ولی تعداد آنها  دائما افزایش می یابد.  به عقیده  والنتی، علت خودویژگی خاص فرهنگ برزیلی است.

« افزایش  تعداد پیروان اسلام در کشور با  وفق یابی آسان  مسلمانان در جامعه برزیل مرتبط است.  ما ملتی هستیم  که از فرهنگ پلورالیزم برخورداریم و بعلاوه خیلی  مهماننواز هستیم».

با وجود این،  به عقیده کارگردان برزیلی،  کارزار جهانی ضد  اسلامی نیز به  برزیل رسیده است.  همانا به این دلیل، جامعه برزیل بیش از هر زمانی نیاز به  مواد توضیحی در این خصوص دارد.  فیلم مستند والنتی  باید  برای  ساکنان برزیل توضیح بدهد که  مسلمانان چگونه افرادی هستند.

 بحران مهاجرتی  کنونی اروپایی  به کشورهای آمریکای لاتین نیز گسترش یافته است. در سال گذشته، برزیل از نظر پذیرش مهاجران  سوریه، در صدر فهرست  کشورهای آمریکای  لاتین قرار گرفت. به عقیده والنتی، جامعه برزیل در آرامش پناهجویان را می پذیرد، اما این آرامش برای مدت طولانی حفظ نخواهد شد.

«  هم اکنون ورود پناهجویان به کشور  یک مسأله منفی به حساب نمی آید.  کشور برزیل از نظر جغرافیایی بزرگ است و فعلا درگیری  با پناهجویان رخ  نمی دهد. اما  پس از مدتی این وضع  تغییر خواهد کرد.  دلیل اصلی دامن زدن به درگیری، کمپین خبری  بعضی از رسانه هاست که ایجاد ترس و هراس می کند».

 به عقیده والنتی، برزیل باید  پناهجویان را بپذیرد ، زیرا فعلا با مسأله ازدیاد جمعیت روبرو نیست.

آنچه به فیلم « اتحاد ملل، من مسلمانم» مربوط می شود، والنتی، سعی می کند ماجراهای جالب   برزیلی های مسلمان  و  مسلمانان دیگر کشورها را در فیلم خود  نشان بدهد.  هر علاقمندی می تواند  قصه زندگی خود را به زبان پرتغالی برای او بفرستد.

کارگردان اعتراف کرد  که وقتی  از حامیان فیلم هایش تقاضای کمک مالی برای ساخت این فیلم مستند را کرد با برخورد غیردوستانه آنها مواجه شد. آنها گفتند  که مسلمانان تروریست هستند  و اگر از فیلم خوششان نیاید  پولهای ارسالی  را پس خواهند گرفت.  این قضیه  دلیل دیگری برای ثابت کردن این موضوع  است  که همه  مسلمانان،  تروریست و قاتل نیستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала