بازیگر بانفوذ اورآسیا

© Sputnik / Host photo agency/Evgeny Biyatovروسای جمهور کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای
روسای جمهور کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان شانگهای مبدل به بازیگر معتبر و با نفود منطقه شده است.

اجلاس روسای جمهور  سازمان همکاری شانگهای  طی روزهای 24-23 ماه ژوئن در تاشکند، پایتخت  ازبکستان برگزار  می شود.  اجلاس کنونی، اجلاس سالگرد سازمان است. 15 سال از زمان تأسیس سازمان همکاری شانگهای  گذشته است.  سازمان شانگهای در  آستانه دوره جدید فعالیت خود  قابلیت زیست خود را  مورد تأیید قرار داده و ترکیب اعضا و حیطه فعالیت آن وسیعتر می شود.

گئورگی یگوروف  خبرنگار رادیو « سپوتنیک» در خصوص  انتظارات اصلی  مرتبط با اجلاس تاشکند تعریف کرد.

سازمان شانگهای از زمان تأسیس در سال 2001 میلادی ، تغییرات زیادی را پشت سر گذاشت و مبدل به بازیگر  معتبر و با نفود  منطقه شده است. هم اکنون سازمان همکاری شانگهای  فقط به مسائل امنیت در آسیای مرکزی نمی پردازد ، بلکه  مسائل تجاری- اقتصادی و همکاری  فرهنگی — انسانی  بین کشورهای عضو در مد نظر سازمان قرار دارد.

سازمان طی 15 سال موجودیت خود، کارایی و پختگی  خود را نشان داد و به اعتبار منطقه ای و  جهانی دست یافت.  اجلاس تاشکند و روسای کشورهای  عضو  در آن شرکت می کنند به یک اجلاس بیادماندنی مبدل خواهد شد. این اجلاس امکانی برای تحکیم مقاصد  کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای  در  ادامه توسعه سازمان — از نقطه نظر  جهات اصلی فعالیت آن  و  جغرافیایی ، فراهم خواهد ساخت.

در سال 2015 میلادی در اجلاس اوفا،  تصمیمات مهمی اتخاذ شد، از جمله  آغاز فرایند عضویت هند و پاکستان  در این سازمان. استراتژی سازمان  تا سال 2025 میلادی نیز به تصویب رسید.  عضویت همزمان هند و پاکستان در این سازمان، می تواند  مواضع سازمان  در جهان را  شدت بخشد  و انگیزه جدیدی برای  رشد و توسعه آن باشد. عضویت این دو کشور تا حد زیادی  نفوذ ژئوپلیتیکی  سازمان و  همکاری تجاری — اقتصادی  بین اعضای آن را  تحکیم خواهد بخشید.  هند و پاکستان با دریافت مقام کشور های عضو  سازمان همکاری شانگهای  بدون شک  یکی از موضوعات مهم اجلاس کنونی است.

البته در اجلاس سازمان، توجه خاصی به جهات اصلی  فعالیت سازمان خواهد شد — مبارزه با تروریسم،  قاچاق مواد مخدر ، مقابله با جدایی طلبی  و افراط گرایی ، حمایت از صلح  و  امنیت، حل و فصل درگیری های داخلی  و نواحی مرزی.  با توجه به تغییرات جدی در سازمان، می توان حدس زد که رشد و توسعه قدرت بالقوه نظامی — سیاسی سازمان همکاری شانگهای،  توسعه فعالیت  و واگذاری اختیارات  وسیعتر  به سازمان از  موضوعات دستور روز  اجلاس تاشکند خواهد بود.

توسعه مناسبات اقتصادی  یکی از مهمترین جهات  فعالیت سازمان باقی خواهد  ماند که توجه خاصی  در اجلاس تاشکند به این موضوع خواهد شد.  چین  مبتکر اصلی  توسعه  بخش اقتصادی سازمان است. پکن نظریه ایجاد کمربند  اقتصادی  راه ابریشم  را  پیشنهاد کرده  است  و سازمان همکاری شانگهای را صحنه ای  برای  پیاده کردن  برنامه های اقتصادی خود می داند  و سعی می کند  نقاط آزاد تجاری  را در فضای سازمان  ایجاد کند.

بدون شک، هم اکنون  سازمان همکاری شانگهای،  هر چه بیشتر مبدل به یک سازمان معروف می شود  که سعی می کند نقش کلیدی  در  حل و فصل  مسائل امنیتی در  منطقه ایفا کند، باعث توسعه اقتصادی  و همکاری فرهنگی  و  انسانی  بین کشورهای عضو بشود.  اجلاس کنونی  نشان خواهد داد  که اعضای سازمان  در  حل و فصل  تکامل آتی  سازمان  تا چه حد قاطع هستند. این اجلاس نمایانگر  پتانسیل تغییر  سازمان همکاری شانگهای به  یک سازمان پیشرفته  در فضای اورآسیاست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала