واحدهای ترکیه در عراق

© AFP 2023 / Bulent Kilicتانک های ترکیه
تانک  های ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سیاست، امروز دعوا می کنند، فردا یکدیگر را می بوسند.

یوگنی میخائیلوف کارشناس سیاسی و  متخصص در  درگیری بین ملی  در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک»  با تفسیر  بیانیه سرگی لاوروف  وزیر امور خارجه روسیه  در خصوص اینکه روسیه  خواهان آن است که ترکیه نیروهای خود را از عراق خارج سازد گفت که ترکیه واحدهای خود را بدون دریافت اجازه  جامعه جهانی و  دولت عراق  وارد کشور کرد.

 لازم به یاد آوری است که این اعلامیه  پس از آن  صادر شد  که  وزارت امور خارجه ترکیه ، روسیه را به وارد آوردن ضربات هوایی  به حومه « عدلیب»  در سوریه متهم کرد  که 60  کشته برجای گذاشت.

 به گفته کارشناس روس، در مورد  عراق،  ما شاهد  شواهد آشکار نقض  توافق ها از طرف ترکیه  در رابطه با  تأمین  امنیت  جهان شمول در جهان هستیم.  روسیه بر اساس توافق های بین الدول به دولت سوریه کمک می رساند.  کنه مطلب همانا در این امر نهفته است.

 همصحبت « سپوتنیک»  متذکر شد که ترکیه، قانونی بودن دولت بشار اسد را برسمیت نمی شناسد و سعی می کند  عملیات روسیه و نیروی هوا —فضای روسیه را بی اعتبار سازد  که از  ارتش سوریه  حمایت می کند و به این ترتیب خیال های آنکارا برای  این کشور  خاورمیانه را نقش برآب می سازد.

کارشناس روس در ادامه گفت: «  به ترکیه اجازه بازگشت ندادند. به این دلیل،  ترکیه برای حفظ آبرو  و مقام خود، فعلا به عنوان  یک  کشور نیرومند منطقه ای،  تصمیم گرفت  برای تصرف بخشی از خاک عراق ، به ویژه آن مناطقی  که معادن غنی نفت در آنجاست  تلاش ورزد».

 صحبت در این خصوص که ورود نیروها  با  هدف تأمین امنیت ترکیه  در مقابل تروریست ها  انجام شد  بی اساس است.  رهبری ترکیه امیدوار است  که عراق به عنوان یک کشور  به موجودیت خود پایان بدهد  و  ترک ها بتوانند جای گرمی برای خود دست و پا کنند.  یعنی همان کاری که نگذاشتند در سوریه انجام بدهند.

میخایلوف  خاطرنشان نمود  که سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه   خواهان آن شد که واحدهای ارتش  ترکیه از عراق خارج شوند.  ترکیه روسیه را به وارد کردن ضربات هوایی و  کشته شدن  ساکنان غیر نظامی در حومه « عدلیب»  متهم  می سازد  که ایراد این  حرف های بی اساس  عجیب به نظر می رسد  به ویژه  پس از کنایه به احتمال  احیای  مناسبات  دوستانه بین ترکیه و روسیه.

 هم صحبت « سپوتنیک»  متذکر شد  که در  سیاست، امروز  دعوا می کنند،  فردا یکدیگر را می بوسند و  فکر می کنند  که چنین  دعوایی را می توان یک بازی دیپلماتیک عادی تلقی نمود که می تواند به پیامدهای جالبی بیانجامد.

 در چنین شرایطی،  ترکیه می تواند نیروهای خود را  تحت هر بهانه ای بدون  بی اعتبار شدن  آبرویش از  عراق خارج سازد  و در چنین شرایطی ممکن است  موضع  مسکو در رابطه با ترکیه ملایم تر شود و  مسکو  با کمک  آنکارا به جستجوی راه خروجی برای برون رفت از بحران سوریه بگردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала