با ساکت ترین اتاق در زمین (ویدیو)

© Flickr / Thomas Hawkнаушники
наушники - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در مینه‌سوتا (یکی از ایالتهای آمریکا)، اتاقی در یکی از آزمایشگاه‌های شرکت اُرفیلد وجود دارد که واقعا می‌توان در سکوت واقعی را تجربه کرد. سکوت این اتاق یک لاف نیست، چون کارشناسان کتاب رکوردهای گینس هم به ساکت بودن آنجا اذعان کرده‌اند و نام این اتاق را ثبت کرده‌اند و گواهینامه‌اش را صادر کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»، آزمایشگاه مخصوص صدای مایکروسافت در مقر اصلی این شرکت در «ردموند» واشنگتن، به عنوان ساکت ترین نقطه روی زمین شناخته شده و این موضوع در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شده است. باور کنید یا نه، میزان سکوت در این اتاق ضد پژواک برابر با منفی 20.6 دسیبل (-20.6 dBA) برآورد شده که به شکلی غیر قابل تصور ساکت است.
ساختمان شماره 87 در پردیس بزرگ مایکروسافت در واقع سه تالار ضد پژواک دارد؛ اما بزرگترین و ساکت ترین آنها یعنی همین آزمایشگاه صدا به گونه ای طراحی شده که لرزش ها را تا حد مطلق از بین ببرد.

مایکروسافت این تالار را برای این منظور طراحی کرده که در آن دستگاه ها و تکنولوژی های صوتی خود را آزمایش کند و از این طریق موفق شده تا رکورد قبلی سکوت را که برابر با منفی 13 دسیبل در لابراتوار «اورفیلد» مینیاپولیس بوده است، بشکند.
اتاق های این تالار با شکاف های مثلثی ساخته شده از مواد ضد صدا طراحی شده تا ارزش های صدا و امواج صوتی را تا آخرین حد ممکن جذب کرده و از بین ببرد. مایکروسافت درباره این تالار گفته است، در آن همه صداها جذب می شود و رسیدن به سکوتی ببیشتر از این عملا ممکن نیستف زیرا مرزهای فیزیک اجازه از بین بردن صدا بیش از مفنی 23 دسیبل را در حال حاضر نمی دهد.

نکته اصلی در این است که گوش انسان توان شنیدن صدا تا صفر دسیبل را داراست و هر صدایی پایین تر از این، از محدوده شنوایی انسان خارج است و از همین روی است که رسیدن به رکورد منفی 20.6 دسیبل یک دستاورد شگفت انگیز است.
نکته بعدی آن که از این تالار سکوت برای طراحی و توسعه دستیار مجازی مایکروسافت یعنی «کورتانا» استفاده شده و مجموعه ای پیچیده و کامل از آموزش ها برای این منشی در راستای درک بهتر ورودی ها و خروجی های صدا، در همین تالار ترتیب داده شده است.

این در حالی است که تکنولوژی های کاهش و از بین بردن صدا مرتبا در حال توسعه و پیشرفت است و بنا بر آمار و گزارش های گینس در سال 2004 رکورد این حوزه تنها منفی 9.4 دسیبل بوده است. این که تا چه زمانی دیگر انسان خواهد توانست به حد مطلق سکوت یعنی منفی 23 دسیبل برسد مشخص نیست؛ اما در فضا و بدون حرکت هوا امکان پذیر است که حتی از این میزان نیز پایین تر رویم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала