گزارش و تحلیل

اولین روس ها در تاجیکستان

© Photo / Shukhrat Sa'dievتاجیکستان
تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سهم بسزایی در رشد و توسعه تاجیکستان ایفا نمودند.

کتابی تحت عنوان « اولین روس ها در تاجیکستان»در دوشنبه منتشر شد. این کتاب شامل بیوگرافی افرادی است که آسیای مرکزی را برای روسیه کشف کردند و به موازات آن  ارتباط روسیه با ساکنان مناطق  کوهستانی  را تکامل بخشیدند.

عالم فصح الدینوف  خبرنگار  « سپوتنیک»  در این خصوص گزارشی تهیه کرده است. کتاب « اولین روس ها در تاجیکستان»  نتیجه زحمات مشترک  مورخ ویکتور دوبُویتسکی  و ژورنالیست ایرینا  دوبَویستکایا، همسر وی است. این کتاب شامل  بیش از 120  بیوگرافی  شهروند روسیه است که   از اواخر قرن 18  تا دهه 30 قرن بیستم در  تاجیکستان  می زیستند.  نویسندگان  به جمع آوری  اطلاعات در باره آنها پرداختند که بخشی از آنها را در آرشیو های سنت پطربورگ،  اورنبورگ،  تاشکند و دوشنبه یافتند.  پژوهشگران اطلاعات  معینی  را از منابع تاریخی  و  کتاب های راهنما دریافت کردند.

ویکتور  دوبَویتسکی  دکتر علم تاریخ در این خصوص گفت: ما سعی کردیم بیوگرافی  افرادی در سطوح مختلف اجتماعی را  جمع آوری کنیم- متخصصان، نظامیان، پزشکان، معلمان و زمین شناسان، رانندگانی که با کامیون  هزاران تن بار را حمل و نقل می کردند. ما سعی کردیم افرادی را در این کتاب شامل کنیم که  شایسته آن هستند تا نامشان در خاطره ها زنده بماند.

ویکتور  دوبوَویستکی اعتراف کرد که او فقط قوم روس را در نظر نگرفته است،  بلکه تاتارها، ارمنی ها، آلمانی ها  — تمام کسانی که از روسیه در  تاجیکستان ساکن شدند را « روس» های مقیم جمهوری نامیده است.  در این کتاب می شد   از صدها هزار  نفر تعریف کرد که  تاجیکستان را برای روسیه کشف کردند و برای رونق بخشیدن به  این جمهوری  آسیای مرکزی زحمت کشیدند.  همه آنها شایسته  تعریف های جداگانه  هستند.

—   آشکار است  که انتخاب بیوگرافی  برای  حجم محدود کتاب و سرمایه  محدود  چاپ و نشر  آن  کار دشواری بود. اگر فقط  اولین روس های  ساکن در تاجیکستان را در نظر می گرفتیم، یک کتاب چند جلدی بزرگ  می شد. اگر  به این نکته توجه کنیم که در قبرستان ارتدکس  دوشنبه،  حدود یک میلیون و 500 هزار  روس دفن شده است و هر یک از آنها از تاریخچه  خاص خود برخوردار است ، کتابی که ما  منتشر کردیم در مقایسه با واقعیات  بسیار کم حجم به نظر می آید.

کارشناسان معتقدند که کتاب دوبَویتسکی  می تواند کتاب رومیزی برای متخصصانی بشود  که به مطالعه و پژوهش  تاریخ اقامت روس ها در تاجیکستان می پردازند.

ویکتور  کیم  کارمند علمی آکادمی علوم  تاجیکستان در این خصوص گفت: دهسال دیگر  همه این موضوع را فراموش خواهند کرد که زمانی روس ها در اینجا زندگی کردند و سهم بسزایی در رشد و توسعه تاجیکستان ایفا نمودند.  این کتاب یک  راهنمای بیوگرافی — کتابخانه ای  است که در باره اولین روس ها در تاجیکستان تعریف می کند  و  اهمیت زیادی برای  محافل علمی  و  خوانندگان معمولی و افرادی خواهد داشت  که  موضوع اقامت روس ها در خارج از روسیه برایشان جالب است».

 روس ها واقعا  سهم بزرگی در  رشد و توسعه  تاجیکستان ایفا کردند.  همانا متخصصان روسیه  اولین نیروگاه آبی در این منطقه کوهستانی  را ساختند.  اولین جاده ها،  بیمارستانها، چاپخانه و مدرسه توسط روسها در تاجیکستان ساخته شد.  شایان ذکر است که تا کنون به گرمی از  سهم روسها در رشد وتوسعه  کشور یاد می شود.  چندی پیش، در خجند واقع در شمال کشور، ساکنان محل  مجسمه یادبود  معلم روس را برپا کردند.  25 سال پیش، جامعه روسها در  تاجیکستان پرجمعیت بود.  اما پس از فروپاشی اتحاد شوروی  حدود 500 هزار نفر  تاجیکستان را ترک کردند و به روسیه —  میهن تاریخی خود — برگشتند.  کمی بیش از 20 هزار شهروند روسی زبان در تاجیکستان زندگی می کنند که برای آنها  مدارس  و  مرکز عالی آموزشی  به زبان روسی دایر شده است.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با نظر هیئت تحریره مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала