اولین کلنگ ساخت پل راه آهن بین ایران و آذربایجان

© Fotolia / Harald BiebelРельсы железной дороги
Рельсы железной дороги - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فردا در شهر هم مرز آذری آستارا مراسم اولین کلنگ ساخت پل راه آهن، بین ایران و آذربایجان بزمین زده می شود. این پروژه اهمیت راهبردی دارد چون امکان وصل راه آهن ایران، آذربایجان و روسیه مهیا ساخته، شروع کار راه رو حمل و نقل "شمال- جنوب" را عملی می نماید.

در مصاحبه به کانال بین المللی سی- بی- سی یا (کاسپیان اینترناشنال برودکاستینگ کومپانی) محسن پاک عینی، سفیر ایران در آذربایجان گقت که در ابن مراسم محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و شاهین موستافایف وزیر اقتصاد آذربایجان که رئسای کمیسیون دولتی دو کشور در امور همکاری اقتصادی، تجاری و بشری می باشند، شرکت خواهد کرد. بقول سفیر ایران، ساحت این پل به معنای جامع عمل پوشاندن پروژه شمال — جنوب شده جهشی در همکاری سه کشور خواهد بود.
در ملاقات سه جانبه وزیران امور حارجه روسیه، آذربایجان و ایران تصمیم بر تسریع روند تحقق پروژه اتخاذ شده بود. در ادامه مصاحبه سفیر ایران گفت که "این ملاقات را میتوان تاریخی نامید به خاطر آنکه در اولین دفعه دیداری در قالب سه جانبه صورت گرفته، وجود سطح بالای اعتماد در روابط ایران، آذربایجان و روسیه ثابت کرده است. این یک فرصت برای مسکو، باکو و تهران برای گسترش همکاری در بخش های گوناگون می باشد.
برنامه ریزی میشود که از پل فوقالذکر در سال جاری بهره برداری شود. ظاهراً هم تهران و هم باکو اعلان کردند که خطوط راه آهن دو کشور در اخیر سال 2016 به یک دیگر وصل خواهد شد. با حال آنکه یک قطعه راه تا سرحد ایران در خاک آذربایجان باید تکمیل شود. الهام علیوف، رئیس جمهور آذربایجان از ساختارهای دولتی خواستار در اسرع وقت تکمیل آن قطعه راه شده است.
در اجلاس شورای وزیران که به نتایج توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در سال 2015 اختصاص شده بود، الهام علیوف می گفت:"هشت کیلومتر راه مانده است. امسال این قطعه راه باید ساخته شود. با مقامات ایرانی مذاکرات صورت گرفته و اهمیت این راه محسوس است. در دورنما، آذربایجان شریک بسیار مهم راه رو "شمال- جنوب" خواهد بود. بنا برین، تمام خطوط:شرق-غرب" و "شمال-جنوب" از طریق آذربایجان عبور خواهد کرد. این پروژه، منافع سیاسی و اقتصادی مان را تأمین خواهد کرد."
طبق گزارش رسانه های محلی کار ساختمانی این قطعه راه شروع شده و طرف آذربایجانی در صدد تکمیل آن در زمان اختصاص شده می باشد. باید ذکر شود که محقق ساختمانی خط راه آهن در چارچوب پروژه "شمال — جنوب" منفعت اقتصادی بیشتر نسبت به مسیرهای بین المللی حمل و نقل دیگر دارد. این پروژه شرایط اجرای مُعثَر حمل و نقل محموله از خلیج فارس تا اروپا در موعد مقرر فراهم می سازد و قطعاً از نکته نظر مالی با صرفه است.
نظریات تحلیلگران بومی که مدعی بازگشای امکانات بزرگ برای همه مشترکین پروژه، از کشورهای ارسال و گیرنده محمولات گرفته، تا کشورهای ترانزیت، متفق القول است. چونکه، مسیر "شمال-جنوب"، یک راه رو چند کثرتی حمل و نقل مسافرین و محمولات از سان-پیترس بورگ تا بندر هندی مومبایی است.
یاد آور می کنیم که هدف اصلی این پروژه،جلب و جذب جریان های بار ترانزیتی از هند،ایران و کشورهای دیگر خلیج فارس به خاک فدراسیون روسیه و سپس به اروپای شمالی و غربی است.
طبق ارزیابی های مقدماتی،ظرفیت راه آهن در مرحله اول برابر یک میلیون و چهارصد هزار مسافر و از 5 تا 7 میلیون تن محموله در سال خواهد بود. در دورنما به 15 الی 20 میلیون تن می رسد. در امتداد خط آهن مذکور 22 تونل و 15 پل ساخته خواهد شد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала