چاق و لاغر

© Fotolia / Picture-Factoryبیماری چاق
بیماری چاق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چاق ها از لاغرها جلو زدند.

با فرارسیدن بهار  متخصصان با  شدت بیشتری به مسائل زیبایی می پردازند.  برای افرادی که زمستان  از رفتن به سالن ورزشی خودداری ورزیدند و  تنبلی کرده بودند  روش های جدید لاغری  پیشنهاد می شوند.  در دانشگاه جون  هوپکینگ، پیشنهاد شد گردش خون در آن قسمت معده  کاهش یابد که  به اشتها مربوط می شود. این روش روی  داوطلبان امتحان شد و حالا پس از شش ماه  نتایج اعلام شده است. کاهش وزن تا 13 درصد ممکن شد. یعنی شخصی که وزنش  150 کیلو بود پس از این آزمایش  130 کیلو شده است.  هر چند طی شش ماه می شد  با پیاده روی  به این نتیجه رسید.  بهر حال افرادی که می خواهند برای تابستان اندام خوبی داشته باشند نمی توانند از این روش استفاده کنند.

 در دانشگاه « کورنل» پیشنهاد می شود که به جای  جلب توجه به بسته بندی های رنگین و وسوسه کننده مواد غذایی بهتر است به میزان کالری   نوشته شده روی بسته بندی توجه شود. فقط به این شکل می توان مانع از شیوع اپیدمی چاقی شد.  تبلیغات نیز در اضافه وزن نقش بازی می کند.  یکی از  ساکنان مسکو از سرویس تخفیفات شکایت کرد.  کوپن های غذاهای  ارزان در رستوران  باعث آن شد  که او وسوسه شود و چند کیلو اضافه کند.  البته دادگاه شکایت او جهت پرداخت 18 میلیون  روبل مبلغ جبرانی  از طرف  شرکت تبلیغاتی را رد کرد. اما این موضوع نگران کننده است. برای نخستین بار چاق ها از لاغرها جلو زدند. در پژوهش های  انجام شده که در  مجله  پزشکی آمریکایی «  لانسِت» منتشره شد به این موضوع توجه شده است. در سال 2014 میلادی  640 میلیون نفر  با این مسأله روبرو شدند.  و اگر هیچ تغییری در این وضع رخ ندهد تا سال 2025  18 درصد تمام مردان  و بیش از 21 درصد  زنان مبتلا به بیماری چاقی خواهند شد.  این درحالی است که   کمبود وزن  نیز  یک مسأله حاد برای  بسیاری از ساکنان زمین باقی می ماند. در آسیای جنوبی و  آفریقا از 12 تا 15 درصد ساکنان از لاغری زیاده از حد رنج می برند.  به نظر می رسد که این دو مسأله راه حل ساده ای دارد. آنهائی که چاق هستند  غذای اضافی  خود را به افرادی که  کمبود وزن دارند بدهند، هم چاقی برطرف می شود و  هم لاغری مزمن.

هم اکنون  متخصصان  ایالت « اوهایو» آمریکا  سعی می کنند  احتمال چاقی  کودک  تا قبل از تولد را  پیش بینی کنند.  شاخص  وزن بدن در جنین  6 ماهه  حساب خواهد شد. البته معلوم نیست چرا چنین کاری انجام می شود. برای  دانستن اینکه کودک آینده چه شکلی خواهد بود دیدن  والدین  و آشنایی با  تغذیه آنها کافی خواهد بود. والدین با اینگونه اطلاعات چه خواهند کرد؟  این تحقیق ها  باید  توجه را به سبک سالم زندگی جلب کنند اما  شاید  فقط  متخصصان تغذیه نوزاد  وارد میدان  عمل شوند و  صنعت جدید  لاغری در جنین  شکل بگیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала