گزارش و تحلیل

تعقیب آمریکایی ها از هوا

© AFP 2023 / Mandel Nganسازمان « اف. بی.آر» آمریکا
سازمان  « اف. بی.آر»   آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پروازها بر فراز مساجد و نقاط تجمع مسلمانان انجام می شود.

 روزانه دهها  هواپیمای متعلق  به « اف. بی.آر»  و  وزارت  امنیت  آمریکا بر فراز شهرهای بزرگ آمریکا پرواز می کنند.  این هواپیماها مجهز به دستگاه ها و تجهیزاتی هستند که با کمک آنها می توان  بر آنچه روی زمین  رخ می دهد نظارت کرد.  نشریه «  BuzzFeed News »  طی  4 ماه و نیم  این پروازها را تحت نظر قرار داد.

 خبرنگاران نشریه BuzzFeed News » در جریان  تحقیقات خود  اطلاعات سرویس Flightradar24 را نقل می کنند  که  در باره پروازهای  هواپیماهای غیر نظامی  جمع آوری کرده بود.  آنها توانستند حدود 200 هواپیما و بالگرد  را  کشف کنند  که « اف. بی.آر»  و وزارت امنیت آمریکا از آنها برای اهداف  خود استفاده می کنند — هواپیماهای کوچکی د که یا  مستقیما به این نهادها تعلق دارند  و یا دارایی  شرکت های هستند که با این نهادها همکاری می کنند.  نظارت ها از  اواسط  ماه اوت تا  دسامبر سال 2015 میلادی انجام شد.

مطابق با اطلاعات نشریه « BuzzFeed News» اغلب این  هواپیماها در ارتفاع  1800 —1200 متر پرواز می کنند. بعضی از آنها از وسیله ویژه  ای برای خفه کردن صدای موتور استفاده می کنند.  از تجهیزات دیگری که در عرشه هواپیما وجود دارد برای  دریافت اطلاعات بصری- عکس و ویدئو- استفاده می شود.

بعلاوه در تعدادی از هواپیماها  تجهیزاتی نصب شده است که با کمک آنها به رهگیری تلفن موبایل و شنود مکالمات می پردازند.

کارمندان « اف. بی.آر» به خبرنگاران نشریه فوق الذکر اطمینان دادند که این پروازها  دقیقا مطابق با قوانین آمریکا انجام می شوند.  در وزارت امنیت داخلی آمریکا  اعلام شد  که هدف پرواز ها —  حفاظت از مرزهای آمریکاست (هر چند بر اساس اطلاعات  Flightradar24 هواپیما ها فقط بر فراز شهرهای مرزی پرواز نمی کنند).  در هر دو نهاد  آمریکایی اطمینان دادند که در هواپیماها از هیچگونه وسیله ای برای شنود مکالمات و یا جمع آوری  اطلاعات شخصی  در باره شهروندان استفاده نمی شود. اما خبرنگاران و کارشناسانی که در این خصوص از آنها سوال کردند  ابراز شک می کنند که« اف. بی. آر» و وزارت امنیت داخلی آمریکا  از حکم دادگاه برای هر یک از موارد استفاده از این فناوری  ها برخوردار باشند که مطابق با قانون باید حکم دادگاه دریافت بشود.

بعلاوه  خبرنگاران  « بوز فید» با  نظارت بر پروازها به این نتیجه رسیدند  که تعداد پروازها  در روزهای تعطیل و  جشن ها بشدت کاهش می یابد.  این نکته  به معنای آن است که  « اف. بی. آر» و وزارت امنیت داخلی آمریکا به  نظارت های   روزانه  ازهوا می پردازند و این  نظارت هاهیچگونه ارتباطی با  بازرسی های مشخص ندارد.  بدین ترتیب آنها بر شهروندان عادی نظارت می کنند و نه  بر افرادی که  پرونده های جنایی بر علیه آنها تشکیل شده است.

به  گفته نویسندگان این مقاله پژوهشی، پروازها اغلب بر فراز مساجد  و نقاط تجمع  مسلمانان ، سومالی ها و شهروندان افغانستان و دیگر کشورها  انجام می شود.  از اینرو می توان گفت که نظارت بر افراد  بر اساس تعلق دینی  و یا  قومی  انجام می شود که این نکته نیز در تضاد با قانون  اساسی آمریکاست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала