گزارش و تحلیل

امکان بازسازی بیمارستان " پزشکان بی مرز" در کندز وجود ندارد

© AP Photo / Doctors Without Bordersامکان بازسازی بیمارستان " پزشکان بی مرز" در کندز وجود ندارد
امکان بازسازی بیمارستان  پزشکان بی مرز در کندز وجود ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شش ماه از حمله هوایی نظامیان آمریکایی به بیمارستان سازمان بین المللی " پزشکان بی مرز" در کندز ، می گذرد.

در این روزها در سایت سازمان مقاله ای منتشر شده است که به اوضاع بیمارستان در حال حاضر اختصاص دارد. پس از چندین مذاکره ی طولانی مدت جاناتان اوتیهول ، رئیس بخش آنالیز بشر دوستانه " پزشکان بی مرز" به رادیو اسپوتنیک در این باره شرح داد. اولین سوال برای آقای اوتیهول این بود: آیا اطلاعات جدیدی وجود دارد که تحقیقات و بررسی این حادثه انجام می شود؟
قبل از همه ، بلافاصله پس از حمله به بیمارستان ما درخواست کردیم که تحقیقات و بازرسی مستقل با حضور کمیسیون تحقیقات بشر دوستانه انجام شود و مشخص شود که چه اتفاقی افتاده است. ما می خواستیم که تحقیقات به طور جداگانه از آمریکا و افغانستان صورت گیرد. تا به امروز این کار نشده است. نه واشنگتن و نه کابل جواب رسمی به درخواست مربوط به اجرای تحقیقات مستقل نداده اند. دلیل اینکه ما می خواهیم تا این مسئله توسط کمیسیون مستقل انجام شود این است که این روند توسط کنوانسیون ژنو مشخص شده است. فعالیت سازمان ما بر اساس مفاد مهم و کلیدی این توافق بین المللی است بدون آن کار در شرایط درگیری نظامی غیر ممکن است. ما در زمان درگیری های نظامی بسیار جدی کار می کنیم. با توجه به موازین کنوانسیون ژنو " پزشکان بی مرز" امکان اجرای کارهای خود حتی در خط مقدم و در مناطق عملیات های نظامی را داریم. در واقع برای همین هم ما خواهش کردیم که این مسئله توسط کمیسیون تحقیقات مستقل بررسی شود. فعلا این اتفاق نیافتاده است. ایالات متحد تحقیقات خود را از این حادثه انجام داده اما نتایج آن منتشر نشده است."
بیمارستان " پزشکان بی مرز" تنها مرکز تروماتولوژی در شمال افغانستان بود. طبیعتا خراب کردن آن در درمان بیماران تاثیر گذاشته است. در عین حال رئیس بخش آنالیز بشر دوستانه " پزشکان بی مرز" می گوید که تا به امروز امکان بازسازی ساختمان نبوده است. وی ادامه می دهد:
مرکز تروماتولوژی در شهر کندز تنها سازمان پزشکی این چنینی در شمال غربی کشور بود. در واقع بخشی از افغانستان بر کار این بیمارستان حساب می کرد جایی که پزشکان جراحی های فوری را نه فقط برای کسانی که در عملیات های جنگی آسیب دیده بودند بلکه برای مجروحان سوانح رانندگی هم انجام می دادند. ما چندین سال در افغانستان کار کردیم. از ژانویه سال 2015 تا زمان این حادثه ی غم انگیز همکاران ما تقریبا 5 هزار جراحی انجام دادند. اکثر آنها برای نجات جان بیماران لازم بود. تنها طی یک هفته تا زمان این حادثه وقتی در شهر بین مخالفین و دولت افغانستان که تحت حمایت آمریکاست ، جنگ در گرفت و 4 هزار نفر به ما مراجعه کردند. بنابراین تعداد بیمارانی که به بیمارستان ما می آمدند خیلی زیاد بود. شما حق دارید در نتیجه ی حمله ی هوایی آمریکا به بیمارستان ما نه تنها همکاران و بیماران را از دست دادیم بلکه در آن شب ساکنین افغانستان و پرسنل خدماتی نیز امکان دریافت کمک های پزشکی را از دست دادند. ما تا به امروز امکان بازسازی ساختمان را پیدا نکرده ایم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала