بیتکوین و قانون اساسی ژاپن

© AFP 2023 / George FreyBitcoin
Bitcoin - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در کشورهای مختلف برخورد به ارزهای دیجیتالی یکسان نیست.

 در سایت  Nikkei Asian Review  آمده است که بانک مرکزی ژاپن  پیشنهاد می کند  استاندارد پول های مجازی از جمله « بیتکوین» به عنوان یک وسیله پرداخت  و معادل ارزهای  موجود  طراحی شود. به عقیده آنها چنین گامی باعث تحکیم  حقوق مصرف کنندگان  و توسعه و تکامل  بخش مالی —  فنی  اقتصاد ژاپن خواهد شد.

آژانس خدمات  مالی با نام مخفف « اف.اس. آ»- FSA ژاپن این ابتکار را مطرح کرده است که معتقد است « بیتکوین» و دیگر ارزها از این نوع را باید  از نظر حقوقی با  پول معمولی یکسان کرد.  با ایجاد پایگاه حقوقی برای این نوع پول،  می توان  بهتر  چرخش ارز داخلی را هماهنگ کرد  ومانع از پول شویی  و دیگر فعالیت های غیر قانونی شد. بدین منظور نهادهای  مالی و سازمانی  که با ارزهای رمزنگاری کار می کنند  باید در آژانس های خدمات  مالی ثبت نام کنند  و آنها بنوبه خود  بر  فعالیت چنین شرکت هایی نظارت  و فعالیت آنها را کنترل خواهند کرد.  بعید نیست  که  طرح قانونی در جریان نشست  کنونی پارلمان بررسی شود.

 موضوع   یکسان سازی « بیتکوین» با ارز عادی  پس از  فروپاشی یکی از  بزرگترین شرکت های  ژاپن  « Mt. Gox » بروز کرد که  به عملیات مالی بین « بیتکوین ها و ارز های ملی» مشغول بود.  عملا تمام مشتریان حساب های پس انداز خود را از دست دادند. تا کنون هیچگونه کنترلی بر  فعالیت  بورس های دیجیتالی  در ژاپن وجود نداشته است.

در کشورهای مختلف برخورد به ارزهای دیجیتالی  یکسان نیست. در جایی  مالیات بر این نوع ارز  برقرار شده است. و در جایی داشتن این ارز برای افراد حقیقی ممنوع است. در سال گذشته در امریکا بیتکوین  و دیگر ارزهای مجازی  به عنوان ارز رسمی بورس اعلام شد.  از طرف بانک مرکزی نظارت بر ارزهای رمزنگاری آتی  نظارت خواهند کرد. در روسیه «بیتکوین» غیر قانونی است. زیرا این وسیله  خوبی  برای پول شویی  و تأمین سرمایه  سازمان های تروریستی  خواهد بود.  8 آوریل در مسکو  کنفرانس Bitcoin Conference Russia 2016 باصطلاح block chain و دورنمای  کاربرد آن  در روسیه  و در جهان  در مرکز  بحث ها  قرار خواهد داشت.

دمیتری ژوراولیف مدیر عامل شرکت روسی Human Factor Labs در این خصوص گفت: قانون گذاران روسیه نه از راه تنظیم روش های جدید  تنظیم کننده بلکه ممنوعیت را انتخاب کرده اند. در عین حال اگر این ارز در روسیه ممنوع شود، از این ارز می توان در کشورهایی  استفاده کرد که در آنجا  ممنوع اعلام نشده است. تمام عملیات در اینترنت  انجام می شود و جای مشخصی  معین نخواهد شد. به نظر من بهتر است این عرصه مالی تحت کنترل قرار بگیرد تا مانع  از بروز عملیات مالی غیر قانونی شود.  در کنفرانس  قریب الوقوع  مزایا و معایب  این ارز  بررسی خواهد شد و اقدامات مربوط به آن  مطالعه خواهد شد که به روسیه امکان خواهد داد  همراه با جهان در این مسیر حرکت کند و برای زمانی آماده شود که « block chain» در دیگر کشورها   رایج خواهد شد.

 هم اکنون  حدود 600 ارز مجازی در دنیا وجود دارد.  مطابق  با FSA سرمایه گذاری در بازار بیتکوین،  طی  دو ماه سال 2016  حدودا 6 میلیارد و 24 میلیون (بیش از  700 میلیارد  ین) بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала