بحران مهاجرتی

© AFP 2023 / Louisa Gouliamakiپناهجویان در مرز یونان
پناهجویان در مرز  یونان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیش از 27 هزار نفر از پناهجویان در یونان باقی ماندند.

هزاران  پناهجو که امیدوارند به اروپا بروند در  مرز یونان انتظار می کشند. آتن در انتظار دریافت کمک است و  کشورهای بالکان  مرزهای خود را بستند.  اِورِن دِده خبرنگار یونانی  که به  مطالعه  مسائل پناهجویان  در اروپا می پردازد در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک»  در باره  بحران مهاجرتی در یونان تعریف کرد.

 مطابق با اطلاعات خبرنگار پس از آنکه کشورهای بالکان  و اطریش  تصمیم گرفتند مرزهای خود را ببندند، بیش از 27 هزار  نفر از پناهجویان  در یونان  باقی ماندند.  خبرنگار یونانی  متذکر شد  که  یونان فاقد  منابع  کافی برای سکونت  این تعداد  پناهجو در  کشور است.

—   دولت یونان کنترل خود بر  این وضعیت را از دست داده است و می توان گفت   کشور  دچار بحران  شدیدی شده است  که  در آینده عواقب آن در سراسر اروپا محسوس خواهد بود.

آتنی ها که با  وضعیت بسیار دشواری روبرو شدند  در انتظار دریافت حمایت  مالی از اتحادیه اروپا هستند.

—   یونان می خواهد از  اتحادیه اروپا  کمک مالی دریافت  کند، زیرا  کشور فاقد  زیر بنای ضروری برای سکونت  پناهجویان  در کشور است.  ارتش یونان  در  مرز با  مقدونیه  در نزدیکی روستای « ایدومنی»  5  اردوگاه جدید برای پناهجویان می سازد.  در این اردوگاه ها پناهجویان بر حسب  تعلق دینی، زبان و  نژادی تقسیم خواهند شد.  این تقسیم بندی مانع از آن خواهد شد  مشکلات  اجتماعی  بین نمایندگان  جریان های مختلف دینی بروز کند.

  7 مارس تاریخی است که در بروکسل نشست اتحادیه اروپا — ترکیه در باره پناهجویان برگزار خواهد شد.  به عقیده خبرنگار آتنی، اگر در این نشست  طرفین نتوانند  به توافق برسند  فرایند  مذاکرات در خصوص عضویت ترکیه  در اتحادیه اروپا ممکن است  بطور کلی متوقف شود و  یونان  مبدل  به کشور مطرودان  در چارچوب اتحادیه اروپا شود.

اهالی یونان در باره پناهجویان چه فکر می کنند؟

  اِورِن  دِده  خبرنگار یونانی با استناد به  نتایج  همه پرسی  اجتماعی  در یونان گفت:  نتیجه همه پرسی  نشان داد  که حدود 5 میلیون  یونانی (از کل جمعیت 11-10  میلیون  نفری کشور)  به این یا آن شکل  از پناهجویان حمایت می کنند.  یعنی شش از هر 10 یونانی به پناهجویان کمک می کند.  این رقم گویای  آن است  که در  تاریخ معاصر  یونان  جنبش همبستگی  ملت یونان  جریان دارد.  این همه پرسی  همچنین نشان داد که 92 درصد  ساکنان  یونان معتقدند  که اتحادیه اروپا  در رفع  بحران مهاجرتی به یونان کمک نخواهد کرد.   از سوی دیگر یونانی ها  معتقدند که  اقدامات دولت یونان  در این جهت کارا و  کافی نیست —  60 درصد پرسش شدگان نارضایتی خود را  در این خصوص ابراز کردند».

 تأثیر  بحران مهاجرتی بر  بخش گردشگری  یونان  نیز محسوس است.

— آلکسیس سیپراس،  نخست وزیر یونان  اعلام نمود  که دولت  یونان  در  باره  تأثیر منفی  این جریان بر  بخش گردشگری  هشدار داد.  یکی از اقداماتی که دولت به انجام رسانده ممنوعیت گزارش دهی خبرنگاران از  محل سکونت  پناهجویان  است.  بدین ترتیب  مقامات کشور  امیدوارند  مانع از انتشار  عکس ها از اردوگاه های  پناهجویان در رسانه ها شوند.  زیرا بخش گردشگری  منبع اصلی درآمد برای یونان است. از این رو  هر گونه ضربه ای  به این بخش  بطور اتوماتیک درآمد کشور را  کاهش خواهد داد.  هم اکنون  کاهش  تعداد  جا در هتل های  جزایر دریای اژه و  دیگر مناطق  یونان — مناطقی که  پناهجویان در آنجا نیستند — مشاهده می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала