گزارش و تحلیل

ارزیابی آشتی سوری ها

© Sputnik / Iliya Pitalevشهر حلب
شهر حلب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آتش بس شانسی برای بازگشت کشور به دوران صلح است.

 در سوریه  نبردهای مسلحانه جریان دارد  و  همه  منتظر  27 ماه فوریه هستند —  تاریخ  اعلام آتش بس  بین  ارتش دولتی و  اپوزیسیون  مسلح میانه رو.

 تصمیم  آتش بس در جریان مذاکرات دیپلماتیک  اتخاذ شد  که باید  به عملیات جنگی بین  تمام طرف های درگیر  مسلح  به غیر از  سازمان های تروریستی  «داعش» و جبهه النصرا» پایان بدهد.

 عقیده شهروندان سوریه در رابطه با  آتش بس  متفاوت است.  در دمشق امن  بعضی از  ساکنان  معتقدند که آتش بس  فقط برای  گروهک های  افراطی مسلح خوب است و امکانی برای  تجدید نیرو برای  آنها فراهم می سازد. آنها می توانند پس از  شکست های زیاد  در جنگ با ارتش سوریه   نفسی تازه کنند.  بخش دیگر ساکنان  پایتخت سوریه  به آتش بس امید بسته اند  و آن را شانسی برای  بازگشت کشور به دوران صلح  می دانند و متذکر می شوند که  تروریست های «داعش» و « النصرا»   همچنان  مورد ضربات هوایی قرار خواهند گرفت.

 

فقط به خاطر سوری ها

 سینان دیاب  اپوزیسیون  داخلی که عضو هیچ یک از  سازمان های  مسلح  نیست،  از آتش بس استقبال می کند، زیرا این امر  خطر آتشباری  افراد غیر نظامی  در زمان نبردها را کاهش خواهد داد  و فرایند  حل و فصل  صلح آمیز  در کشور را  تسریع خواهد کرد.

 سینان گفت:  یک شرط وجود دارد:  این آتش بس به یهج وجه تروریست ها را در برنمی گیرد.  اینکه «داعش» و «النصرا» را از  موافقتنامه کنونی  حذف کردند  عالی است، اما گروهک های تروریستی دیگر نیز وجود دارند.  از اینرو  حل و فصل مسالمت آمیز  درگیری ممکن است در تضاد با سیاست مبارزه با  تروریسم در کشور  در آید ، زیرا  آشتی  به خاطر  سوری ها  و حل و فصل سیاسی  بین سوری ها انجام می شود».

 

آشتی غیرممکن است

 اکرم عزوز که حقوق دان دمشقی است  به « سپوتنیک» گفت که آشتی ممکن نیست،  زیرا به عقیده وی  آتش بس  فقط باید  بین کشورها  و یا ارتش ها انجام شود.

«  ما در سوریه کشور مستقل زندگی می کنیم.  آنچه در  این جا رخ می دهد، نه جنگ، بلکه  تروریسم  سازمان یافته بین المللی است. ما از حق کامل حفاظت  و دفاع از حق حاکمیت خود برخورداریم.  آشتی  فرصت دیگری برای گروهبندی های تروریستی  برای  ادامه  جنگ در سوریه  ایجاد می کند».

عزوز  معتقد است  که  آتش بس  نیروهای مسلح  کشور  تضمین کننده  آتش بس  در تمام جبهه ها نخواهد بود.

 

گام مهم

 علی الاحمد حقوقدان  معتقد است که  آشتی — گام مهمی  برای حل و فصل بحران در کشور است.   اما به عقیده  علی «   موانع نامرئی وجود دارند  و از اینرو  پیمان  آتش بس  نمی تواند تضمینی برای صلح تمام و کمال  بین  طرفین درگیر  و  احیای کشور باشد».

 هر چند این شانسی برای حل و فصل بحران  در کشور از طریق  شورای امنیت سازمان ملل است  اما شرایط  میدان نبرد  می تواند در هر ثانیه ضربه ای به فرایند حل و فصل  مسالمت آمیز وارد آورد».

 بوسیان موسی  دکتر علم  سیاسی  دانشگاه دمشق  بنوبه خود  معتقد است که آتش بس  می تواند به  مرگ ، خشونت و تجاوز  پایان بدهد و  گفتگوی  صلح  بین طرفین را نزدیک سازد.

«  آتش بس برای دولت، اپوزیسیون و  ملت سوریه مفید خواهد بود».

 

باسیل  محمد خبرنگار سوری، پیش بینی  بدبینانه ای  در باره توافق  آتش بس ارائه کرد.

«  آتش بس بی نتیجه خواهد بود، زیرا  تروریست ها  از هیچگونه توافقی پیروی نخواهند کرد. آنها تحت کنترل  نیروهای سیاسی خارجی  هستند.  دولت سوریه تصمیم گرفت  به جنگ خاتمه بدهد  اما مسأله آن است  که  تروریست ها خواهان  آتش بس نیستند».

دوشنبه گذشته  اعلامیه  مشترک  آمریکا و روسیه در باره  آتش بس  بین ارتش سوریه  و  گروه های  مسلح اپوزیسیون  به امضا رسید  که باید 27 ماه فوریه  به اجرا گذاشته شود.  آتش بس  سازمانهای تروریستی « داعش» و « جبهه النصرا»  (ممنوعه در روسیه)  و دیگر تشکیلاتی که از طرف سازمان ملل، سازمان های تروریستی اعلام شده اند را در بر نمی گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала