پهپادهای چینی

© Fotolia / Roggioپهپاد در حال پرواز
پهپاد در حال پرواز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از پهپادهای کوچک می توان در عملیات نظامی استفاده کرد.

رسانه های آمریکایی از مدارس  آموزش اوپراتورهای  پهپادها  خبر دادند.  تعداد اینگونه مدارس بیش از 40  مدرسه اعلام شده و مدارس جدیدی نیز گشایش می یابند.  واسیلی  کاشین  کارشناس نظامی   این خبر را برای شنوندگان « سپوتنیک» مورد تفسیر قرار می دهد.

بر طبق قوانین چین،  مجوز ویژه ای برای  هدایت پهپادهای سنگین تر از 7 کیلو لازم است که قادرند  در ارتفاع  بیش از 120 متر پرواز کنند.  در بخش مدنی اقتصاد،  متخصصان در این رشته می توانند  در شرکت هایی استخدام شوند که به  نقشه برداری سه بعدی   و در عرصه  امنیتی فعالیت  می کنند و  در بعضی از  خدمات مهندسی  و  اطفای حریق  و  بسیاری از دیگر  عرصه ها می توان از  خدمات خلبانان پهپادها استفاده کرد.

 اما حتی از پهپادهای کوچک و  قابل دسترسی برای همه می توان در عملیات نظامی استفاده کرد، مثل نمونه بحران در شرق  اوکراین.  در جریان درگیری، هر دو طرف  که با کمبود  وسایل و تسلیحات روبرو شده بودند  از پهپادهای تجاری  استفاده کردند.  با کمک آنها  کارهای تجسسی  و ارزیابی  نتایج  ضربات وارده  به انجام رسید.

وجود پهپادهای ارزان  و افراد زیادی که از  مهارت  فنی  هدایت آنها برخوردار بودند  سیمای  درگیری در شرق اوکراین را تغییر داد.  چند ماه پس از  آغاز درگیری ،  هر  گردانی از  واحد خاص پهپادی خود برخوردار بود.

 ارزان بودن پهپادهای  تجاری امکان  انجام کارهای تجسسی  و جمع آوری اطلاعات  بدون ریسک زیاد را فراهم ساخت.  این امر تأثیر زیادی بر تاکتیک طرفین درگیر گذاشت.  به عنوان مثال، توپخانه مجبور می شد خیلی سریع موضع خود را تغییر بدهد.  توجه خاصی باید به استتار  تکنیک آلات مبذول شود.  بتدریج شبه نظامیان  مبارزه  رادیوالکترونی را  سروسامان دادند  که  کاهش خطر از طرف پهپاها را  ممکن ساخت  اما این خطر بطور کامل از بین نرفت. تلاش هایی برای استفاده از این نوع پهپادها در اهداف نظامی   و پرتاب بمب های کوچک انجام شد، اما موفقیت ها در این عرصه زیاد نبود.

 حتی پهپادهای  ساده  را می توان  تکنولوژی دوگانه دانست.  تولید زیاد  پهپادهای تجاری که چین در این رشته در جای اول در جهان قرار دارد  در کنار  متخصصانی که بتوانند این پهپاد ها را هدایت کنند را می توان  منبع مهم  نظامی  نامید. عجیب به نظر می رسید اگر چین از این فرصت استفاده نمی کرد.

 چند سناریوی  استفاده گسترده از پهپادهای  ارزان باعث نگرانی آمریکا می شود.  آمریکایی ها  بطور فعال  فناوری ساخت پهپادها را به آزمایش می گذارند.  در جریان  تحقیقات انجام شده به این نتیجه  رسیدند که مجموعه ای از  10 پهپاد ارزان قیمت  از شانس بالایی برای  دفع  سیستم پدافند هوایی  کشتی معاصر جنگی برخواهند آمد و قیمت تمام پهپادها  کمتر از قیمت یک  موشک بالدار  ضد کشتی خواهد بود.

 فعلا نمی توان گفت حرفه  اوپراتور پهپاد ها  در  عرصه تجاری تا چه حد درازمدت  و دارای چه چشم اندازی خواهد بود.  تکامل  هوش  مصنوعی  و سنسورها  امکان تبدیل پهپاد ها  از هدایت از راه دور  به  هواپیماهای بدون سرنشین  کاملا اتوماتیک را فراهم خواهد ساخت. پهپادهای اتوماتیک قادر خواهند بود بطور خودکار   وظایف محوله را اجرا کنند،  با چیزی تصادم نکنند  و موانع را دور بزنند  و بهترین مسیر پرواز را  طراحی کنند.  در عرصه نظامی استفاده از آنها  گسترش بیشتری خواهد یافت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала