کتابهای الکترونی مدارس

© Fotolia / Syda Productionsکلاس درس
کلاس درس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در غرب مدارس زیادی استفاده از « ریدر»ها را رد می کنند.

مدارس روسیه  رسما به استفاده از  کتب الکترونی گذار کردند.  مطابق با فرمان  وزارت آموزش و علم  روسیه،  کتب درسی  که دارای کپی الکترونی هستند شامل این  برنامه می شوند.  اما به عقیده کارشناسان  هنوز صحبتی از پیشرفت  در رشته آموزشی نیست.  کتب  کامپیوتری   گزینه رقمی کتب  کلاسیک هستند.  چنین کتبی نمی تواند  یک کتاب درسی  صد درصد الکترونی به حساب آید.  کتب الکترونی چه تأثیری بر  تندرستی بچه ها می گذارد و چرا در غرب  مدارس زیادی  استفاده از کامپیوترها را رد می کنند؟  پروفسور ماریانا بزروکیخ،  رئیس انستیتوی  فیزیولوژی  آکادمی  آموزش و پرورش روسیه  و دکتر علم زیست شناسی  در خصوص این سوالات و دیگر مسائل  توضیح  داد.

« سادگی روش استفاده از کتب یگانه  امتیاز این کتب است.  اما آیا  اهمیت این نکته  تا این حد زیاد است؟  زیاد  در باره  اینکه بچه ها وقت زیادی پشت کامپیوتر می گذرانند  صحبت می شود. آیا اجرای برنامه  کامپیوتری کردن آموزش  در مدارس، وابستگی به  کامپیوتر را افزایش نخواهد داد؟ این سوالی  جدی و دشوار است. کتب درسی الکترونی در مقایسه با کتب درسی معمولی باید بشکل دیگری اطلاعات  درسی را در اختیار محصلان بگذارد. در اینجا نیاز به  تعامل  اینتراکتیو و دیگر گزینه های اطلاع رسانی  و تعین اهداف است.

یعنی نوع الکترونی  کتب نباید  کپی کتاب های  معمولی باشد.  اما هم اکنون اکثر کتاب های الکترونی  مطالب  کتب درسی  معمولی هستند  که به شکل الکترونی ارائه می شوند که هیچگونه تأثیر مثبتی  نخواهد داشت.  بعلاوه تعداد معلمانی که با روش  سازماندهی کار با کامپیوتر آشنا باشند  خیلی کم است. آموزش  معلمان با آهنگ بسیار کند جریان دارد.

بچه ها  از فرایند قرائت  خسته می شوند  و هنگام استفاده از کتب الکترونی بیشتر خسته خواهند شد.  اندازه اکران و حروف و صفحات « ریدر» ها متفاوت است که همه اینها  تأثیر معینی بر ارگانیزم بچه ها  می گذارد.  طراحان معتقدند که هر چه تصاویر  بیشتر باشد بهتر است.  اما در واقع اینطور نیست.  در زمان طراحی کتب معمولی درسی مدارس ، مطالبات  بسیار سختی در رابطه با  حروف ، اندازه خطوط و فاصله بین آنها مطرح شده بود».

به گفته مارینا بزروکیخ، در روسیه  حدود 30-25 درصد  بچه ها جزو گروه اول  سلامتی هستند، یعنی  کاملا سالم هستند.  بقیه دچار  بیماری های  متفاوتی هستند.  از اینرو  اضافه عاملی که این  وضع را  تعمیق بخشد  صحیح نخواهد بود.

شایان ذکر است  که در بسیاری از کشورهای  جهان که در آنجا از « ریدر» ها در مدارس استفاده می شود  کارایی آنها بطور دائم  بررسی می شود.  متخصصان هیچگونه  تأثیر مثبت  را به ثبت نرساندند.  بر عکس مقالات هر چه بیشتری  در اینباره   نوشته می شوند که کار با  « ریدر» ها چشم را  ناراحت می کند  و موجب استرس  بیشتر کاربردی و  روانی و عاطفی می شود. مدارسی هستند که از استفاده از کتب الکترونی خودداری می ورزند. در  دره سلیکون  کامپیوترها از فرایند آموزش بچه ها حذف شده است.  معلمان محلی معتقدند که « ریدرها» بهترین گزینه  برای آموزش  «فکر کردن» به بچه ها نیست. آنها نباید اطلاعات  آماده را دریافت کنند.  خودشان باید به دنبال پاسخ مسائل بگردند.

 مزایای  کتب معمولی کاغذی  چیست؟  نمی توان یک جواب  یکسان به این سوال داد.  کار با کتب کاغذی نیز  کاری دشوار است.  اما همه چیز بستگی به مسائلی دارد  که معلم  در مقابل کلاس مطرح می کند.  قرائت مطالب یک چیز، خواندن متن برای  حفظ آن موضوع دیگری است —  حفظ متن برای مدتی  کوتاه یا برای همیشه.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала