گزارش و تحلیل

اثبات حقانیت روسیه

© AP Photo / Seth Wenigشورای امنیت سازمان ملل
شورای امنیت سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قطعنامه شورای امنیت بعضی ها را شاد کرد و دیگران را اندوهگین.

به نوشته نشریه  « له اکسپرسیو»  چاپ الجزیره ، پس از 4 سال  درگیری مسلحانه  که  باعث کشته شدن 250 هزار  نفر شد، « سوریه دیگر میدانی برای جنگ بازیگران»  نخواهد بود.

شورای امنیت سازمان ملل  به اتفاق آراء  قطعنامه ای به تصویب رساند که به آتش بس و برگزاری  مذاکرات صلح فرا می خواند. این قطعنامه بعضی ها را  شاد کرد و  دیگران را  اندوهگین.

به نوشته  نشریه فوق الذکر ، روسیه و ایران شاد شدند:  این دو کشور سعی نکردند  تغییرات اجباری را به سوریه تحمیل کنند.  عربستان سعودی و ترکیه  متأسف  شدند: زیرا « صلح  جایی در نقشه های این دو کشور ندارد».

این قطعنامه  حقانیت گفته های روسیه را به اثبات رساند  که همیشه بر آن اصرار می ورزید.  به نوشته  نشریه: « وقتی  دفاع از منافع در میان است، نباید  تحت فشار  جامعه بین المللی  کمر خم کرد». ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ، در رقابت  بین المللی پیروز گشت و به جامعه جهانی یادآور شد  که کشور وی در میدان ژئوپلیتیکی وزین است و جای خاصی دارد».

 نباید مدل زندگی  در جهان را بون  موافقت مسکو تغییر داد که به جهان تک قطبی  پایان داده است.

 ایران نیز از حق کامل  شادی و شعف در  شرایط کنونی برخوردار است. ایران پس از 12 سال تحریم  اقتصادی و فشار دیپلماتیکی  به صحنه بین المللی برمی گردد.

ترکیه  قربانی  این قطعنامه است.  نشریه  الجزیره ای یادآور  می شود  که روسیه آشکارا  نشان داد که مقامات آن کشور در معاملات نفتی به  شبه نظامیان داعش  کمک می رسانند.  اما مقامات ترکیه  و ائتلاف  آنطور که باید و شاید به این  داده ها  و اطلاعات واکنش  نشان ندادند.

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه مرتکب اشتباه بزرگی شد که با  روسیه  درگیر شد.  او فکر  کرد  کشورش  تکیه گاه ناتو در جبهه شرق است، تکیه گاه سازمانی  که در مسکو رابطه چندان خوبی با آن ندارند.  ترکیه کشوری است که در این وضعیت دچار بیشترین ضرر  خواهد شد. زیرا اقتصاد آن کشور  به تحویل مواد انرژی زا  از روسیه وابسته است.

جنگ در سوریه باید به پایان برسد، زیرا تا قبل از آن  استراتژی کشورهای غربی که بر بمباران  استوار  بود  نتایج منفی ببار آورد.  نویسنده مقاله منتشره در  نشریه الجزیره  این سوال را مطرح کرد:  اینک،  تمام سربازانی  که ائتلاف در عراق و سوریه آموزش داد و تسلیحاتی که به آنجا ارسال  شد ، کجا هستند؟

 به عقیده وی،  هر چه ائتلاف غرب  تلاش بیشتری در دخالت در اوضاع منطقه به انجام برساند، تروریسم  خشن تر می شود.  باید راه دیگری  امتحان شود. باید برگزاری مذاکرات  تشویق بشود تا بتوان به صلح رسید. الجزیره و روسیه خواستار  برقراری صلح هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала