ارمنستان، امن ترین کشور جهان

© Photo / Govorkovجمهوری ارمنستان
جمهوری ارمنستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارمنستان – کشور تک قومی است.

ارمنستان  از نظر  خطر بالقوه تروریستی  وارد  فهرست  امن ترین  کشورهای جهان شد.  در گزارش  « رتبه بندی جهانی  تروریسم  سال 2015»  که توسط انستیتوی  اقتصاد و صلح  در لندن منتشر گشت از این موضوع صحبت شد.  این گزارش به بررسی و مطالعه  وضعیت 162 کشور  پرداخت که 99,6 درصد ساکنان جهان در آنجا زندگی می کنند.  ارمنستان در جای 116 این فهرست  قرار گرفت.  به عنوان مقایسه دهها  کشور که  خطر تروریسم در آنجا  تقریبا  مساوی با صفر است جای 124 را بین خود تقسیم کردند.  روسیه در جای 23 و آمریکا در  ردیف 35 قرار گرفته است.

 چه عواملی  باعث چنین رتبه بندی بالایی در رابطه با  فقدان خطر تروریستی  در ارمنستان شده است.

الینا قازاریان  خبرنگار  « سپوتنیک» در ارمنستان  در اینباره گزارش داد.

 ارمنستان — کشور تک قومی است.  تقریبا 98  درصد ساکنان کشور، ارمنی هستند.  فقدان  جامعه  چند قومی که می تواند  زمینه ای برای  خطر تروریستی باشد  و  سطح پایین  جنایتکاری عوامل اصلی  هستند که ارمنستان را کشوری امن می کند.

 الکساندر  اسکندریان کارشناس سیاسی   و رئیس انستیتوی  قفقاز  در این خصوص گفت:   ارمنستان مانند  پاریس و نیویورک، لندن و غیره  ارزش زیادی  از نظر  « تبلیغ تروریستی»   ندارد.  از اینرو بدشواری می توان تصور کرد که  تروریست ها  با  دست زدن به عملیات تروریستی در ایروان بتوانند  سود  بیشتری  از  انجام عملیات تروریستی  در پاریس و یا لندن  ویا  شهر دیگری بدست آورند.

باید به این نکته نیز توجه داشت که ارمنستان کشور کوچکی با  جمعیتی بیش از 3 میلیون نفر است. از اینرو براحتی می توان   ورود و خروج افراد از  کشور را تحت نظر قرار داد.

 مِگِر شاهگلدیان  عضو فراکسوین « اوریناتس یِرکر» در این خصوص گفت: سطح ورود افراد خارجی  به ارمنستان پایین تر از  دیگر کشورهاست.  عمدتا یا هموطنان ما به ارمنستان می آیند و یا  شهروندان کشورهای همسایه.  در این اواخر  گردشگران بیشتری به ارمنستان می آیند. اما این موضوع ارتباطی با تروریسم ندارد.

مطابق با گزارش  « رتبه بندی جهانی  تروریسم  سال 2015»  که توسط انستیتوی  اقتصاد و صلح  در لندن منتشر شد   یکی از  منابع  خطر احتمالی  برای ارمنستان  ، شرکت  70 ارمنی  در سال 2014  در  مبارزه  با  « داعش»  همراه دسته های کرد  اعلام شد.  هر چند ارمنستان  در فاصله نزدیکی از  کشورهای  خاور نزدیک قرار دارد  که اوضاع در آنجا ناآرام است، اما  ایران و ترکیه بین  « دولت اسلامی» و   ارمنستان قرار دارند و بدشواری می توان تصور کرد که این سازمان تروریستی به خاک آن کشورها حمله  و  تا ارمنستان پیشروی کند.

آنچه به فعالیت تروریستی مربوط می شود، این  نوع  فعالیت می تواند  از طرف «داعش» و یا  هر سازمان دیگری  سازماندهی شود. البته این کار دشواری خواهد بود.  بسادگی نمی توان  این نوع فعالیت را سازماندهی کرد.  خیلی گران تمام می شود و  نیاز به افرادی  دارد  که  مایل به انجام اینگونه کارها باشند. این اتفاق بی دلیل در پاریس رخ نداد.  اگر به فهرست  تروریستهای کشته شده  توجه کنیم ، عملا همه آنها  به غیر از  یک نفر،  فرانسوی و بلژیکی بودند  که در  آن کشورها متولد شده بودند. یکی از دلایل بروز چنین اتفاقی در فرانسه ، با وجود اینگونه افراد در آنجا، مرتبط است.  از اینرو انجام عملیات تروریستی  نه در فرانسه  و یا  کشور بزرگ دیگری، بلکه در کشور کوچک ارمنستان ، ایده عجیبی برای «داعش» خواهد بود.

بهر حال هیچ سیستمی در جهان نمی تواند  امنیت 100 درصد  در مقابل خطر تروریسم را  تضمین کند.  از اینرو باید  سطح آمادگی برای  جلوگیری از بروز اینگونه خطرات  افزایش یابد.  ریاست ارمنستان در عالی ترین سطح  برای هر گونه  مساعدت  در مبارزه با  ترور بین المللی  ابراز آمادگی کرده است. این کارها باید بطور مشترک انجام شوند.

آرتاک زاکاریان  رئیس کمیسیون دائمی  روابط خارجی  مجلس  ملی ارمنستان در این خصوص گفت: به نظر من هیچ یک از کشورهای جهان  نمی تواند 100 درصد امنیت را تضمین کند و اطمینان بدهد که طعمه  عملیات جدید تروریستی نخواهد شد.  این چالش جهانی است  و با همکاری  و  تلاش مشترک  و استفاده از تمام منابع  سیاسی  و دیپلماتیکی  و  نظامی — فنی  و اطلاعاتی  باید آن را از بین برد.

 مطابق با جمعبندی سال گذشته،  بیش از 32 هزار نفر  قربانی  عملیات تروریستی در سراسر جهان  شدند. در سال 2013  این تعداد کمی بیش از 18 هزار نفر بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала