بزرگترین سوانح هوایی

© Sputnik / Rafael Daminovتکه های ایرباس آ 321
تکه های ایرباس آ 321 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دهه 1970 قرن گذشته اوج سوانح هوایی بود.

اولین پروازها  اواخر قرن 19 آغاز شدند که سرآغاز  آرشیو جهانی  سوانح هوایی بود. در فرایند  رشد و توسعه پروازها، سوانح هوایی  هر چه بیشتر  رخ می داد.  به عقیده کارشناسان، اوج  سوانح در دهه 1970  قرن گذشته به ثبت رسید.  اما در  سالهای بعدی  به دلیل  تکامل  تکنولوژی  و تکنیک آلات هواپیمایی  و تشدید مطالبات  و قوانین امنیت پرواز  ها، سوانح هوایی  به صفر نزدیک شدند.

27 ماه مارس  سال 1977 میلادی  سانحه هوایی  رکورد کشته شدگان را بر جا گذاشت.  در « تِنِریف»  دو « بوئینگ 747»  شرکت هواپیمایی « پان امریکن»  و « ک. اِل. اِم» بطور غیر منتظره ای  با هم تصادم کردند.  در آن زمان 583  نفر قربانی این سانحه هوایی شدند.  این اتفاق نه در هوا بلکه روی زمین رخ داد.

ویکتور پریادکا  مدیرعامل  شرکت« ائتلاف  فناوری  هواپیمایی آوینت یِل»  در  باره تصادم این دو هواپیما  چنین توضیح داد:  خلبانان  دستورات  کنترل پرواز را نفهمیدند که  حرکت در  فرودگاه را  هدایت می کرد. یک هواپیمای « بوئینک 747»  وارد باند پرواز شد و دیگری  برای  پرواز روی همان باند  سرعت می گرفت.  دید بد بود و در آخرین لحظه  هواپیمای در حال صعود  متوجه شد که  یک هواپیمای دیگر « بوئینگ — 747» در حال فرود در همان باند است. خلبان فرمان را بطرف خود کشید،  او توانست از جلوی هواپیمای دوم  رد شود  اما با بخش فوقانی  بدنه هواپیما برخورد کرد  و چند صد متر  پرواز کرد ، افتاد و  منفجر شد. تعدادی از مسافران در هواپیمای دیگر  که بدنه آن صدمه دیده بود باقی ماندند و  منتظر دستور مهماندار شدند.  پیرزن و پیرمردی که از پشت پنجره دیدند بدنه سوراخ شده است ، بلافاصله  روی بال هواپیما پریدند و  بسرعت از هواپیما دور شدند.  کار درستی انجام دادند، زیرا چند دقیقه بعد، این هواپیما نیز دچار  آتش سوزی شد و  اکثر مسافران آن سوختند.

 بزرگترین تراژدی  هوایی  12 ماه اوت  سال 1985 میلادی  برای هواپیمایی اتفاق افتاد که از  توکیو پرواز کرد و 12 دقیقه پس از پرواز  در هوا   متلاشی شد، فشار  داخل سالن هواپیما  کاهش یافت و هواپیما  سقوط کرد. در ارتفاع 4100 متر  فرمانده اکیپ این خبر را اعلام کرد.

والری  پستنیکوف  مدیر اجرایی انجمن  بازرسان  مستقل  سوانح هوایی در این خصوص گفت:  به نظر من،  این تراژیک ترین فاجعه  است  که تا کنون در ردیف اول  فهرست  قربانیان هوایی قرار دارد.  بوئینگ 747  مدت طولانی توسط شرکت هواپیمایی ژاپن مورد استفاده قرار می گرفت و به نظر می رسید که هیچ چیزی نمی توانست دلیل بروز این تراژدی باشد. اما تحت فشار، بخش دم هواپیما جدا شد. سیگاری را تصور کنید. اگر  از شما بخواهند بدنه هواپیما را رسم کنید، شما چیزی شبیه سیگار را خواهید کشید،  در این سیگار  یک بخش کوچک —  کابین خلبان — هست  و  بخش دوم — سالن مسافران —  و بعد از آن توالت ها  و پس از آن دم هواپیما  که جدا از دیگر بخش هاست ، خالی  و مهر و موم نشده است و با دیوار فشار و یک پوشش خاص از سالن مسافران جدا شده است.  در بخش دم هواپیما،  تجهیزات مختلف قرار دارد و  هیچگونه  جای نشستن وجود ندارد.  خلبانان  دچار اشتباه شدند، زیرا در اولین دقایق پرواز  هدایت هواپیما را از دست دادند. آنها سعی کردند  برای مدتی هواپیما را  با کمک موتور در  حالت افقی نگه دارند. هواپیما مدت کمی در  هوا  ماند  و بعد  منفجر شد.

کارشناسان  سوانحی را یادآوری می کنند  که پرندگان علت بروز آنها هستند.  اولین سانحه هوایی که  باعث کشته شدن  انسان شد  و پرندگان  مقصر این حادثه بودند  در سال 1912 میلادی به ثبت رسید.  کِل روجرز  یکی از پیشاهنگان  هواپیمایی در هوا با چایکا تصادف کرد.  پرنده  وارد سیستم  هدایت هواپیما شد. در نتیجه هواپیما سقوط کرد و خلبان  کشته شد.

 چهارم اکتبر  سال 1960  بزرگترین  سانحه هوایی  به تقصیر پرنده  در تاریخ هواپیمایی رخ داد.  هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی  « ایسترن  ایر لاینز»  هنگام صعود  با دسته پرندگان  تصادم کرد که علت  تراژدی شد.

والری  پستنیکوف دراین خصوص گفت:  دسته غازهای کانادایی  در مسیر پرواز هواپیما از روی باند  قرار گرفتند. آنها به درون موتور هواپیما افتادند که باعث سقوط هواپیما شد. تمام  مسافران و اکیپ هواپیما کشته شدند.

زدن هواپیماهای مسافربری توسط نظامیان جای خاصی در فهرست سونح هوایی دارند.  معروف ترین این سوانح ، سوم ژوئیه سال 1988  میلادی  برای « ایرباس آ 300»  شرکت هواپیمایی ایران رخ داد.  در آن زمان  کشتی نیروی دریایی  آمریکا «  وینسِنِس»  در خلیج فارس قرار داشت  که هواپیمای ایرباس را با  هواپیمای جنگی ایران اشتباه گرفت و به  کشته شدن 290 نفر  انجامید — 66 کودک و 16 نفر اکیپ هواپیما در بین کشته شدگان بودند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала