صدای بلند رهبران کشورهای بزرگ و وعده همگرایی در مبارزه با تروریسم و داعش

© Photo / YouTube/ Screenshotصدای بلند رهبران کشورهای بزرگ و وعده همگرایی در مبارزه با تروریسم و داعش
صدای بلند رهبران کشورهای بزرگ و وعده همگرایی در مبارزه با تروریسم و داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این اتظار می رود که حوادث تروریستی فرانسه، بهانه ای را به آمریکا و همپیمانانش بدهد تا با هدف پیش بردن طرح های خود، سوریه را هدف قرار دهند. همانگونه که حادثه یازدهم سبتامبر باعث شد تا عراق هدف قرار گیرد.

خبرگزاری اسپوتنیک، از زمان به وقوع پیوستن حوادث تروریستی پاریس رهبران کشورهای بزرگ با صدایی بلند تر از قبل وعده همگرایی در مبارزه با تروریسم و افزایش حمله برای از بین بردن گروه تروریستی داعش را سر می دهند. اما با نگاه به اظهارات، دقت نظر و تحلیل اتفاقات پس از رخدادهای تروریستی فرانسه مشاهده می شود که عده ای از پشت پرده اوضاع را مدیریت می کنند.

خبرگزاری تسنیم امروز در گزارشی به نقل از پایگاه خبری البدیل مصر نوشت: پس از رخدادهای تروریستی پاریس، فرانسه حمله های هوایی خود علیه داعش در سوریه را شدت بخشیده است. آمریکا طراح اصلی این حمله ها است. افزایش این یورش ها، تردیدها را برانگیخته است. کشورهای غربی که پیش از این در منطقه با شکست روبرو و طرح های آنان ناکام مانده اکنون دنبال راه تازه ای هستند تا از راهبرد آن بتوانند طرح های ویرانگرانه خود را از سر گیرند و با قدرت بیشتری به سوریه وارد شوند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفته است برای از بین بردن داعش تلاش بیشتری خواهد شد. همزمان با این سخنان «بن رودس» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت ایالات متحده آمریکا با فرانسه در مبارزه با داعش همکاری خواهد کرد و بر شدت حملات علیه داعش در سوریه و عراق افزوده خواهد شد. وی افزود: ما اطمینان داریم می توانیم با همکاری فرانسوی ها در روزها و هفته های آینده حمله های بیشتری علیه داعش در سوریه و عراق داشته باشیم.

به نظر می رسد هدف مقام های آمریکایی از چنین اظهاراتی این است که حماسه فرانسوی ها را برای گسترش دامنه حملات خود در سوریه برانگیزند. آن هم در شرایطی که پیش از این فرانسه در ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به رهبری آمریکا با تردید عمل می کرد. پیش از این، حضور جنگنده های فرانسه بر فراز سوریه مطابق میل و خواسته های آمریکا نبود. چنین چیزی سبب شد تا واشنگتن دست به بحران آفرینی در فرانسه بزند تا از راهبرد آن، بار دیگر همپیمان خود را در مرحله نخست به زیر چتر خود بیاورد.

برنامه‌های آمریکا برای مشارکت فرانسهدر جنگ سوریه

گام دوم هم این است که آمریکا فرانسه را مجبور خواهد ساخت تا از اعضای ناتو بخواهد در برابر حمله های تروریستی خونبار داعش عکس العمل نشان دهند. در گام سوم هم دولت هایی که آمادگی خود را برای پشتیبانی از فرانسه اعلام کرده اند (آمریکا و کشورهای عضو ناتو) به رویارویی با روسیه که مشغول مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق است، خواهند پرداخت.

در طرح آمریکا گام نخست عملی شده است. زیرا آمریکا توانسته است جنگنده های فرانسه را بار دیگر به آسمان سوریه برگرداند. جنگنده های فرانسه حمله های بسیاری را به پایگاه های داعش در شهر رقه سوریه آغاز کرده اند. وزارت دفاع فرانسه طی یک بیانیه اعلام کرده است که 10 جنگنده فرانسوی با پرواز از امارات و اردن 20 بمب را به پایگاه های گروه داعش انداخته است. بر پایه این بیانیه، حمله های فرانسه در سوریه با هماهنگی نیروهای آمریکایی صورت گرفته است.

هیچ کس به راحتی باور نمی کرد که دولت آمریکا به راحتی تسلیم شود و سوریه را به آسانی به روسیه واگذار کند تا طرح های خود را به اجرا در آورد. به یقین تحرک روس ها در سوریه به سود آمریکا نیست. آن هم در شرایطی که آمریکا طی 2 سال گذشته و به ویژه پس از تشکیل ائتلاف مبارزه با داعش حضور خود را در سوریه پر رنگ کرده بود. اما روسیه به یکباره وارد سوریه شد و بساط را از زیر پای آمریکا کشید و طرح خود را بر واشنگتن تحمیل کرد. کشورهای اروپایی و غربی هم در کنار روسیه قرار گرفتند و دیدگاه خود درباره سوریه را تغییر دادند. چنین چیزی سبب شد تا سوال های بسیاری درباره واکنش آمریکا مطرح شود. یکی از آن سوال ها این است که آیا آمریکا به راحتی در برابر تلاش‌های روسیه برای افزایش نفوذ در خاورمیانه تسلیم خواهد شد؟

بسیاری از گزارش ها نشان می دهد دولت آمریکا ضعیف است اما در برابر آن گزارش هایی هم بر این مساله تاکید می کنند آمریکا از پشت پرده اوضاع را مدیریت و برای زدن ضربه بزرگ برنامه ریزی می کند تا از راهبرد آن بار دیگر به عرصه برگردد.

نقش دستگاه های اطلاعاتی کشورهای بزرگ در حوادث تروریستی فرانسه

در حالی که در رسانه های آمریکا و فرانسه مطالب بسیاری منتشر شد که حوادث تروریستی پاریس را محکوم می کند و بسیاری از مسئولان هم خواستار افزایش تلاش برای نابودی داعش شدند اما گزارش هایی هم نشان از این دارد که دستگاه های اطلاعاتی بزرگ در این حوادث نقش دارند. به طوری که روزنامه «دیلی میل» انگلیس نوشت: یکی از افراد مشکوک در حوادث پاریس به دلیل داشتن سلاح یک هفته پیش دستگیر شده بود اما این مساله به آگاهی مقام های مسئول مبارزه به تروریسم نرسید. همچنین یکی از مجریان حوادث پاریس به مدت 5 سال است که در فهرست نظارتی تروریست ها قرار گرفته بود. اما به اندازه کافی وی زیر نظر قرار نگرفت تا پیش از این حمله ها دستگیر شود.

همچنین گزارش هایی هم منتشر شد که نشان می دهد آمریکا و فرانسه پیش از این رخدادها، اطلاعاتی را درباره حوادث تروریستی پاریس در دست داشتند. به عنوان مثال ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که دستگاه اطلاعاتی عراق پیش از این حوادث به برخی از کشورها از جمله فرانسه و آمریکا هشدار داده که تروریسم آنان را هدف قرار خواهند داد. چنین مسائلی نشان می دهد که حمله های تروریستی پاریس فقط به دلیل ضعف اطلاعاتی نبود بلکه این حوادث با آگاهی و برنامه ریزی اطلاعاتی از سوی کشورهایی که با گروه های ترویستی همسویی منافع دارند، صورت گرفته است.

کپی برداری از حادثه یازدهم سبتامبر آمریکا در پاریس

حادثه یازدهم سبتامبر سال 2001 میلادی در آمریکا، عراق را در طبقی از طلا به آمریکا تحویل داد. پس از این حادثه آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم و دفاع از امنیت ملی خود عراق را مورد حمله قرار داد. اکنون هم عده ای نگران این هستند که سوریه پس از حادثه تروریستی پاریس به همان سرنوشتی دچار شود که عراق آن با آن روبرو شد. آنان نگران این هستند که حمله های تروریستی فرانسه بهانه ای برای فرانسه و آمریکا باشد تا دامنه جنگ را در سوریه گسترش دهند و با افزایش زمان درگیری ها در سوریه تلاش کنند تا به خواسته های خود دست یابند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала