گزارش و تحلیل

طرف تاریک سومالی

© AFP 2023 / Carl de Souzaماهیگیر سومالی
ماهیگیر سومالی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوضاع در سومالی وحشتناک است.

اتحادیه اروپا قصد دارد 165 میلیون یورو  برای  اجرای عملیات  ویژه نظامی در مبارزه با  گروهبندی  اسلامی «  الشباب»  اختصاص بدهد که با  سازمان « القاعده»  در سومالی در ارتباط است.  این  بودجه می تواند  به آزاد سازی  کامل کشور از  تروریست ها و  ثبات اوضاع در منطقه مساعدت کند.  به عقیده مقامات اروپایی  این پول  باید به تأمین  ثبات در کشور کمک  کند.

در سازمان ملل  نگران آن هستند که کارمندان  سازمان  در سومالی  نه تنها به  انجام وظایف  خود در سومالی می پردازند  بلکه مجبورند در  شرایط  خطرناکی بسر ببرند.  فقط طی  18 ماه اخیر ، کارمندان سازمان ملل   و دستیاران  آنها  هر 10 هفته یکبار  مورد  حمله تروریست ها  قرار گرفتند.  به گفته نماینده سازمان ملل،  هم اکنون اوضاع در سومالی  وحشتناک است.  دولت فدرال  سعی می کند  سیستم فدرال جامع و نهادهای  تقویت آن را در کشور  ایجاد کند.  اما با  فعالیت بزرگ مقیاس   افراط گرایان روبرو می شود.  چنین وضعی  در  بسیاری از کشورهای آفریقایی که در آنجا افراط گرایان  اسلامی  فعال هستند مشاهده می شود.

آناتولی ساواتییف  دکتر علم تاریخ و کارمند ارشد علمی  انستیتوی آفریقا آکادمی علوم روسیه در  این خصوص گفت:  درگیری های  قومی —  دینی بذر دشمنی را در  قلوب  افراد متعلق به  جوامع مختلف قومی و  دینی می کارد.  چندی پیش  21 — مین سالگرد ژنوساید در  روآندا برگزار شد.  اکنون « بروندی» نا آرام است.  حوادث  سومالی و کنیا نشانگر خطر  افراط گرایی است.  در  نیجریه  بزرگترین و پرجمعیت ترین کشور آفریقایی  — مسأله  افراط گرایی اسلامی حاد است، دقیق تر گفته شود  در رابطه با افرادی که خود را مسلمان می نامند  اما در واقع قوانین  شریعت را رعایت نمی کنند.

 بطور همزمان وضع مواد غذایی در سومالی وخیم می شود.  به علت  کاهش  محصول،  باران کم در چراگاه ها،  اوضاع بی ثبات  در جنوب کشور  که  تجارت  را فلج کرده است، بر تعداد سومالی هایی افزوده می شود  که با سوء تغذیه روبرو هستند. پناهجویان  داخلی در سومالی در وضعیت  دشواری قرار دارند.  هم اکنون  یک نفر از هر پنج نفر  این گروه دچار سوء تغذیه است. بعلاوه  تا ماه دسمابر سال جاری  وضعیت دشوار مواد غذایی وخیم تر خواهد شد — بارانهای  سیل آسا و سیا در فصل باران.  مسائل سیاسی نیز  مشکلات مضاعف هستند.

 ایرینا  فیلاتووا  پروفسور  مدرسه عالی اقتصاد  و آفریقا شناس در این خصوص گفت:  سومالی کشوری  از هم پاشیده است  یعنی دولت در آنجا فعالیتی ندارد.  البته  سومالی سالهاست که در صدر فهرست چنین کشورهایی قرار دارد.  با وجود عدم فعالیت ساختارهای دولتی، نوعی  فعالیت اقتصادی  مشاهده می شود، پول ارسالی مهاجران، دامپروری ، همه اینها  تصویری را می سازد که گویا  اوضاع در کشور بحدی  که می توانست بد باشد  وخیم نیست.

 تغییرات  در اوضاع سیاسی نیز مشاهده می شود.  انتخابات سراسری  کشور در سال 2016 میلادی برگزار خواهد شد.  در آینده نزدیک، تشکیل  دولت های موقت منطقه ای در سومالی به پایان خواهد رسید، اصلاحات در قانون اساسی  انجام خواهد شد،  کمیسیون انتخاباتی مستقل و کمیسیون  مسائل مرزی و  فدرال تأسیس خواهد شد. بعلاوه مقامات باید  یکسری قوانین مهم  در باره احزاب سیاسی ، شهروندی و  انتخابات تهیه ببینند.

ایرینا  فیلاتووا در ادامه گفت: فعالیت  سازمان رادیکال اسلامی مانند « الشباب»  کاهش می یابد و  جنگ داخلی  به پایان رسیده  و  اوضاع مرتبط با راهزنان دریایی  بهتر می شود.  نوعی فعالیت اقتصادی وجود دارد.  مهاجران سومالی  با ارسال پول به کشور نقش بزرگی ایفا می کنند.  همانا با کمک این پول  شرکت هایی تأسیس می شوند  که به عملیات مالی می پردازند.   پولی که  مهاجران سومالی  از دیگر کشورها ارسال می کنند  بطور فعال دراقتصاد بکار می افتد و خانواده ها به کشور برمی گردند.  بطور سنتی رشته های —  ماهیگیری، دامپروری  رونق می گیرد. بخش اعظم  ساکنان سومالی  — دامپرور — کوچ نشین هستند. می گویند سومالی مستقلانه نیازهای کشور به برق را تأمین می کند.  البته نمی توان به این حرفها باور کرد.  اما معدن نفت در سومالی کشف شده است  که خبر خوبی است.

 شرایط انسانی نگرانی زیادی برمی انگیزد.  تابستان سال جاری، نمایندگان  سازمان ملل از کشورهای بزرگ  خواستند  863 میلیون دلار  برای کمک به این کشور اختصاص بدهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала