گزارش و تحلیل

خطر داعش نادیده گرفته شد

© AFP 2023 / Tauseef Mustafaتشکیل مرکز اطلاعات برای مبارزه با داعش
تشکیل مرکز اطلاعات برای مبارزه با داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تروریسم وسیله رسیدن به منافع ژئوپلیتیکی تعدادی از کشورهاست.

 خطر مستقیم  ظاهر شدن  شبه نظامیان « داعش» در  کشورهای آسیای مرکزی و  در نزدیکی مرزهای روسیه  یکی از انگیزه های  آغاز عملیات  نیروی هوا — فضای  روسیه در سوریه بود.

آندری آرشوف کارشناس  انستیتوی  خاورشناسی  آکادمی علوم  روسیه  در جریان معرفی  گزارش  تحلیلی  « دولت اسلامی»:  ماهیت  و  مقابله» در این باره اظهار نظر نمود.

 متخصص روس  متذکر شد که برای مدت طولانی  هیچگونه  اقدام واقعی در مقابله با  خطر تروریسم   که از  طرف «دولت اسلامی» ناشی  می شد به انجام نرسید. بعلاوه،  قطر، عربستان سعودی و ترکیه و آمریکا  به  استقرار و  رشد و تکامل  این سازمان ممنوعه   در روسیه مساعدت می کردند.

« تروریسم  جهانی بخودی خود  متولد نمی شود.  تروریسم وسیله  رسیدن به   منافع  ژئوپلیتیکی  تعدادی از کشورهاست».

 مایکل فیلین، رئیس سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا  از حمایت آمریکا از  شبه نظامیان «داعش» صحبت کرده بود.  در ماه اوت سال 2015 میلادی، ژنرال آمریکایی  گفت: « اوباما هشدار های  سازمان اطلاعات  را نادیده گرفت و آگاهانه  از گروهبندی « القاعده»  که بعد «داعش» شد حمایت کرد».

  اینکه  «داعش»  ساختاری خطرناک تر و  بانفوذ تر از  القاعده شد، فورا درک نشد.

 به عقیده تحلیلگران روس، «داعش»  از مرحله  ایجاد سازمان تروریستی رد شده است و با شدت تمام  در جهت ایجاد  کشور مستقل خود  پیش می رود.  این ساختار جدید  بطور فعالی  از  روشهای جدید  رواج نفوذ خود —  تبلیغات —  استفاده می کند.

 آندری آرِشوف در ادامه گفت: « این  یک  ماشین تبلیغاتی بحد کافی  نیرومند است.  از  فناوری تبلیغاتی معاصر  و قبل از همه شبکه های اجتماعی به نفع خود و برای تبلیغ ایده های خود به زبان های مختلف استفاده می کند.  داعش  پول زیادی در این  زمینه خرج می کند».

 کارزار تبلیغاتی موفق ،  تعداد زیادی از داوطلبان را به صفوف  داعش  جلب می کند.  به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه،  « در صفوف  «داعش»  پردازش ایدئولوژیکی  و آموزش نظامی  در کشورهای زیاد جهان  از جمله  در کشورهای اروپایی  و فدراسیون روسیه  و  جمهوری های سابق  اتحاد شوروی  انجام می شود. بازگشت احتمالی آنها   به خاک ما  باعث نگرانی می شود».

چطور می توان  مانع از گسترش  « دولت اسلامی» شد؟  روسیه  جامعه جهانی  را به  تشکیل ائتلاف  گسترده  در مبارزه با « دولت اسلامی» فرا می خواند.  کارشناسان روسیه برای مقابله با  ایدئولوژی  افراطی  و تروریستی «داعش»  به  همکاری با  نهادهای دولتی  و  دینی کشورهای بزرگ اسلامی  و  خاصا مصر فرا می خوانند.

 مرکز واحد  اطلاعاتی — تبلیغاتی  که در الجزیره  ایجاد شده است می تواند  نمونه   فعالیت در این عرصه باشد.  این نهاد به تغییر افکار مسلمانانی فرا می خواند که کورکورانه  به « توصیه های»  افراط گرایان باور می کنند.  باید  در مقابل جنگ خبری که  اسلام گرایان رادیکال  و  طرفداران آنها در داخل  و خارج از کشور  به راه می اندازند برنامه ضد تبلیغات  را پیاده کرد.  از متخصصان  علوم دینی،  رهبران دینی  و  نمایندگان  رسانه های گروهی  برای کار در  مرکز الجزیره دعوت به همکاری می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала