روند تحولات صحنه سوریه در دو سطح میدانی و سیاسی سرعت گرفته است

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyروند تحولات صحنه سوریه در دو سطح میدانی و سیاسی سرعت گرفته است
روند تحولات صحنه سوریه در دو سطح میدانی و سیاسی سرعت گرفته است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک، شکست محاصره فرودگاه نظامی کویرس در شمال سوریه نوید بخش آزاد سازی کامل این استان بوده و به دست برتر در نشست وین تبدیل خواهد شد. شکست محاصره فرودگاه نظامی کویرس در شمال سوریه به مثابه شمارش معکوس برای آزاد سازی کامل این استان بوده و به دست برتر در نشست وین تبدیل خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم امروز در گزارشی برگرفته از السفیر لبنان نوشت: روز گذشته روند تحولات صحنه سوریه در دو سطح میدانی و سیاسی سرعت گرفته و آهنگ هر یک از این دو دیگری را نیز تحت تاثیر قرار داد.
شکستن محاصره فرودگاه نظامی کویرس در حومه حلب موجب موازنه قدرت در شمال سوریه شده و خسارات های سنگینی را به داعش تحمیل کرده و ضربه سختی به آن وارد آورد که در صورت صحت پیش بینی ها مبنی بر توسعه دایره تسلط ارتش بر مناطق مجاور حلب، آزادسازی این فرودگاه نه تنها موجب پایان محاصره سه ساله آن شده بلکه حضور تکفیری ها در جبهه حلب به طور کلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
ترافیک تماس های دیپلماتیک در مورد نشست وین
در سطح سیاسی نیز از چند روز پیش روند تماس های دیپلماتیک در ارتباط با برگزاری نشست بین المللی در مورد سوریه که قرار است شنبه آینده برگزار شود، افزایش یافته است.
ناگفته پیداست که تحولات میدانی سوریه دست برتر آن در نشست وین خواهد بود و برگه های گفت‌وگو را برای دمشق و مسکو دو چندان خواهد کرد زیرا ارتش توانایی خود را در عملیات پیچیده کویرس و شکست داعش به نمایش گذاشت، هر چند پیش از آن شکست هایی را در این زمینه تجربه کرده بود.
در این میان در حالی که انتظار می رود روند تماس های دیپلماتیک در سه روز آینده در ارتباط با نشست وین دو چندان شود، دو شاخص اصلی روز گذشته نمود یافت که مسیر رایزنی های بین المللی در وین را سمت و سو خواهد داد.
شاخص اول، درز پیدا کردن سند روسیه در مورد گام های مربوط به مرحله انتقالی است و دوم موافقت انگلیس با طرح روسیه در مورد لزوم تعیین گروههای تروریستی. این درخواستی است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه چند روز پیش از آن صحبت کرده و روز گذشته بار دیگر آن را تکرار کرد.


مانع تراشی ترکیه و تکرار خواسته های کهنه

در این شرایط ترکیه که از تحولات میدانی شمال سوریه نگران به نظر می رسد و مایل است در مسیر نشست وین مانع تراشی کند بار دیگر موضوع «منطقه حائل» را مطرح کرده است در حالی که آمریکا پاسخ منفی داده و از نبود تفاهم در این خصوص خبر داد.
ناآرامی در لاذقیه
در شرایطی که نگاهها از نظر میدانی متوجه فرودگاه کویرس بوده و از نظر دیپلماتیک نیز به سمت مسکو جلب شده بود، شهر ساحلی لاذقیه نیز صحنه نبرد خونینی بود که در جریان آن شلیک دو موشک به نزدیکی محل تجمع دانشجویان موجب کشته شدن دست کم 23 نفر و مجروح شدن بیش از 60 نفر شد.
ارتش سوریه روز گذشته توانست فرودگاه کویرس را که از بهار 2014 در محاصره داعش قرار داشت و به طور مداوم در تیررس حملات جبهه النصره بود آزاد کند، آن هم در حالی که این فروگاه از سال 2012 به طور مداوم از سوی ارتش آزاد نیز هدف حمله قرار می گرفت.
شکست محاصره فرودگاه کویرس از محور غربی
یک منبع میدانی سوریه در این باره گفت که نیروهای ارتش سوریه توانستند شکست محاصره فرودگاه کویرس را از محور غربی آن تحقق بخشند به این ترتیب که گروهی از سربازان ارتش وارد فرودگاه شده و با تیراندازی هوایی شادی خود را از این دستاورد ابراز داشتند آن هم در شرایطی که گروههای مسلح مستقر در این محل تعداد زیادی از نیروهای خود را از دست دادند و در نهایت نیروهای پیاده نظام ارتش نیز با تسلط بر روستاهای جنوب غربی فرودگاه توانستند وارد این محل شده و به محاصره آن به طور کامل پایان دهند.
پیشنیه محاصره فرودگاه کویرس
داعش از بهار 2014 در تلاش برای تسلط بر این پایگاه هوایی بود اما با وجود درگیری های متعدد در اطراف این فرودگاه در نهایت نتوانست هدف مورد نظر خود را تحقق بخشد.
اما پایان محاصره فرودگاه کویرس در حالی صورت گرفت که استان حلب نیز از چند ماه پیش صحنه پیشروی گسترده نیروهای ارتش سوریه است به این ترتیب که نیروهای ارتش پس از بازپس گیری تعدادی از روستاها و شهرک های حومه جنوبی حلب از گروههای مسلح، توانستند به پیشروی های خود در این استان ادامه دهند.


کویرس به پایگاه عملیات روسیه در شمال سوریه تبدیل می شود
نکته قابل توجه اینکه پایان محاصره فرودگاه کویرس و تضمین امنیت منطقه اطراف، این امکان را برای روسیه فراهم می کند که از این فروگاه به عنوان پایگاه نظامی عملیات خود به ویژه در ارتباط با تسلط کامل بر شهر حلب استفاده کند.

در همین ارتباط روز گذشته مسکو اعلام کرد که عملیات نظامی آن در سوریه تا زمانی که ارتش سوریه بتواند کنترل میدانی خود را باز یابد، ادامه خواهد یافت.


سند هفت بندی روسیه برای حل بحران سوریه
در بحبوحه این تحولات تکاپو برای برگزاری نشست وین در جریان است و مهم ترین نشانه آن سند هفت بندی روسیه در ارتباط با راه حل پیشنهادی برای حل و فصل بحران سوریه است. این بندهای هفت گانه عبارتند از:
اول: اعلام داعش به عنوان یک گروه تروریستی از سوی شورای امنیت سازمان ملل.
دوم: توافق بر فهرست دیگری از گروههای تروریستی.
سوم: قطعنامه شورای امنیت در ارتباط با تلاش هایی که علیه داعش صورت می گیرد، مورد حمایت قرار گرفته و راهکاری را در این خصوص ارائه شود.
چهارم: خشک کردن منابع مالی داعش بر اساس قطعنامه 2199 شورای امنیت و توقف تجارت غیرقانونی نفت با داعش.
پنجم: حذف داعش و یا سایر گروههای تروریستی از توافق آتش بس.
ششم: آغاز اقدام سیاسی زیر نظر فرستاده سازمان ملل به سوریه و بر اساس بیانیه ژنو 1 (30ژوئن 2012) به گونه ای که به منظور جلوگیری از به قدرت رسیدن تروریست ها در سوریه و حفظ امنیت منطقه ای و استقلال سیاسی این کشور یک گروه مخالف سوریه و بر اساس اهداف مشترک و مورد توافق تشکیل شود.
هفتم: راهکار پیشنهادی روند سیاسی سوریه شامل موارد زیر است:
الف: آغاز روند اصلاح قانون اساسی (18 ماه).
ب: تشکیل کمیته قانون اساسی که تمام گروههای جامعه سوریه از جمله مخالفان داخلی و خارجی را زیر نظر داشته و در مورد یک نامزد برای ریاست آن که از سوی تمام گروههای شرکت کننده مورد قبول باشد، توافق شود.
ج: اجرای همه پرسی در مورد قانون اساسی. پس از توافق در این خصوص انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار شود.
د: به تاخیر انداختن انتخابات پارلمانی که قرار است در بهار 2016 برگزار شود تا پس از اصلاح قانون اساسی و برگزاری آن همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و بر اساس قانون اساسی جدید.
هـ: تشکیل دولت سوریه بر اساس حزبی و فراکسیون انتخاباتی تا کسی که بیشترین آراء را به دست آورد حکومت را در دست بگیرد. رئیسی که از سوی مردم انتخاب خواهد شد فرمانده کل نیروهای مسلح و مسئول سیاست خارجه خواهد بود.

تهیه فهرستی از گروههای تروریستی
لاوروف در این خصوص تاکید کرد که کشورش «فهرست گروههای تروریستی » را به شرکای خود در پرونده سوریه اطلاع داده است و منتظر است که در دور جدید گفت وگوها یک فهرست یکپارچه تهیه شود که بر اساس آن مشکلات مربوط به اینکه چه کسی چه کسی را بمباران کرده و چه کسی از چه کسی حمایت می کند حل و فصل شود.
در همین ارتباط فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس گفت که کشورهایی که از برخی گروهها در سوریه حمایت می کنند باید تصمیم بگیرند که کدام گروهها میانه رو تر هستند تا آنان را در روند سیاسی شرکت داده و مشخص کنند که کدام گروهها باید از این روند حذف شوند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала