استالین ، پوتین در تلویزیون فرانسه

© Sputnikیوسف استالین
یوسف استالین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استالین کی بود؟ شخصی که نازیسم را شکست داد؟

در شبکه تلویزیونی فرانسه  « فرانس 2»  ابتدا اولین فیلم از  سری مستند  در باره یوسف استالین   و بعد فیلم مستندی  « بطور تصادفی»  در باره  ولادیمیر پوتین  نشان  داده شد.

کاملا آشکار است  که در جهان چند قطبی،  نبرد در  جبهه های جنگ خبری  پایان نمی یابد و تبلیغات یکی از  قوی ترین سلاح ها در  مبارزه بر سر  جایی زیر خورشید تابان است.

ایزابل کلارک  و  دانیئل کوستِلیا کارگردانان  فرانسوی توجه زیادی به شخصیت استالین، یکی از  حاکمان بزرگ  قرن 20،  نشان دادند. فیلم آنها با این سوال شروع می شود: استالین کی بود؟  شخصی که نازیسم را شکست داد؟  پدر ملل؟  و یا بزرگترین جنایتکار  زمان خود؟

 اما  توضیح ظاهر شدن ولادیمیر پوتین روی پرده بلافاصله پس  از این فیلم دشوار تر می شود.  سِسیل — بروشار سالویژو، یکی از روسای  برنامه  « فرانس 2»   سعی کرد این معما را برای  « سپوتنیک»  آشکار سازد.

 این ها مجموعه ای از  فیلم ها در باره شخصیت های   قدرتمند هستند.

اما  در شرایط  جنگ خبری کنونی  در  زمینه  درگیری سوریه،  بدشواری می توان  باور کرد که  ریاست شبکه تلویزیونی فرانسه این دو  فیلم را  فقط به دلیل  تعلق به  یک موضوع — روسیه — در برنامه خود شامل کرده باشد.

هرو کولمِن، خبرنگار  و  تحلیلگر سیاسی  معتقد است که انتخاب برنامه در شبکه دولتی  گویای  موضع دولت است: « در فرانسه و کلا در اروپا، تمام رسانه ها بدون تعلق آنها به احزاب  راست یا چپ،  بارتاب دهنده  منافع  کشور هستند.  اپوزیسیون  قابل کنترل وجود دارد  که مخالف کاپیتالیزم است  و از ناتو  و غیره انتقاد می کند ، اما به محض اینکه موضوع بمباران  لیبی  و یا  مالی  و عملیات در جمهوری آفریقای مرکزی، حمایت از شورشیان  در سوریه  مطرح شود ، همیشه از  مقامات  حمایت می کند».

به عقیده آقای کولمِن، تأثیر اینگونه برنامه ها می تواند  خطرناک باشد  زیرا هم اکنون مردم خیلی زود تحت تأثیر قرار می گیرند: «  این جزئی از  کارزار  تبلیغاتی  در جنگ خبری  با سوریه و روسیه است.  هدف شستشوی مغزی  بینندگان است.

 اکثر مردم  وقت ندارند  بطور مستقل  در اینترنت  بدنبال واقعیت امر بگردند، از اینرو شبها  از تلویزیون اینجور برنامه ها را می بینند و فکر می کنند که پوتین مستبد کبیری است که  مردم خود را به مسخره می گیرد و از مستبدان دیگری مانند اسد حمایت می کند.  این روش  کنترل  اذهان مردم است  تا آنها  از  عملیات نظامی  حمایت کنند.  هدف آن است  تا مردم باور کنند که  شیطان  آنها هستند و نه ما!»

  روش کنترل اذهان مردم و  دادن اطلاعات نادرست به خورد آنها  و   جعل  اطلاعات  تاریخی  و  ایدئولوژیکی  یکی از  وسایل جنگ تبلیغاتی  است که توسط  این کشور به  انجام می رسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала