ضرر 73 میلیاردی الریاض

© AP Photo / Hassan Ammarالریاض پایتخت عربستان سعودی
الریاض پایتخت عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمبود بودجه عربستان سعودی 21,6% تولید ناخالص ملی است.

عربستان سعودی به دلیل  قیمت های پایین نفت ضرر می بیند.  به گفته  کارشناسان ضررهای کنونی عربستان سعودی  دهها میلیارد دلار است که تأثیر منفی بر  ذخیره ارز کشور می گذارد.

تحلیلگران  صندوق بین المللی پول  محاسبه کردند که با چنین آهنگی  ذخیره مالی عربستان سعودی  برای 5 سال آینده  کافی خواهد بود.  در صندوق بین المللی پول  معتقدند که تا پایان سال، قیمت یک بشکه نفت به سطح 52  دلار  خواهد رسید. در عین حال،  به ارزیابی  سازمان مذکور،  کمبود بودجه  عربستان سعودی بر  طبق جمعبندی سال جاری 21,6% تولید ناخالص ملی است.  از زمان کاهش قیمت نفت، ذخیره  ارز  کشور  73  میلیارد دلار کاهش یافت  و 654 میلیارد و 500 میلیون دلار شد.  کار به جایی کشید  که آژانس ارز  عربستان سعودی  بالاجبار دارایی به  ارزش 70 میلیارد دلار  از  صندوق های  سرمایه گذاری خارجی را فراخواند.  اما سعودی ها  قصد ندارند وضع قیمت نفت را تغییر بدهند، صرفه جویی کنند، برعکس  آنها توجه خود را به افزایش استخراج  مبذول می دارند.

الکساندر پاسِچنیک  رئیس  دفتر مدیریت تحلیلی  بنیاد  امنیت ملی  انرژتیک در این خصوص گفت:

عربستان سعودی یکی از بزرگترین  بازیگران و تحویل دهندگان  نفت در بازار  جهانی نفت  است.  در حال حاضر این کشور با افزایش  استخراج سعی می کند  درآمد خود را  به حساب آن افزایش بدهد.  هزینه استخراج نفت در عربستان زیاد نیست و حتی با قیمت  50-40 دلار در ازای هر بشکه  درآمد خوبی  بدست می آورد. نفت هر چه بیشتری بفروشد،  درآمد بیشتری  بدست خواهد آورد.

نباید انتظار داشت  که  عربستان سعودی در آینده نزدیک  سیاست خود را تغییر بدهد.

دمیتری آلکساندروف  معاون مدیرعامل  سرمایه گذاری  شرکت «  اونیور — کاپیتال»  در این خصوص گفت: عربستان سعودی تا زمان   کاهش آشکار حجم تولید  در دیگر کشورهای رقیب، بعضی از کشورهای اروپایی،  آمریکای شمالی  و  بعضی از معادن در  خاور نزدیک  و آمریکای لاتین ،به بازی خود  در بازار نفت ادامه خواهد داد.  اصولا  ما  در مناطق گوناگون  اعلامیه هایی  در باره کاهش   استخراج  و یا  تعویق  زمان  اجرای  پروژه های بزرگ را  مشاهده می کنیم.

 هم اکنون  می توان  در باره کشورهایی صحبت کرد که  قیمت های پایین  نفت  به دردسرهای  آنها  اضافه شده است، اما در آینده  باقی کشورها نیز با این مشکل روبرو خواهند شد.  زیرا حتی  ارزیابی های قیمتی که سعودی ها  اعلام می کنند همیشه   صحیح نیست.

آندری کیپروویچ  تحلیلگر مستقل  در اینباره گفت: به نظر من،  اگر  از نظر بازنده و برنده به آن نگریسته شود — این یک جنگ واقعی است.  در جنگ پیروزمند وجود ندارد.  هر چند  یک طرف  شرکت کننده در جنگ ممکن است دچار ضرر کمتری شود.  از این نظر، عربستان سعودی  در جای اول فهرست کشورهایی قرار می گیرد که دچار ضرر کمتری می شوند.  تولید کنندگان نفت در آمریکا در جای دوم قرار دارند.  سعودی ها  این جنگ را بدین دلیل به راه انداختند تا  از راه  کاهش قیمت های  نفت  رقبایی را از این میدان به در کنند که مخارج  استخراج نفت در آنجا بالاتر است. سعودی ها می توانند  با قیمت هر بشکه نفت از8 تا 28 دلار بخوبی  سر کنند.  20 دلار  قیمت بی خطری برای آنها خواهد بود.  کدام کشورهای دیگر می توانند تحت چنین قیمتی  طاقت بیاورند؟ تولیدکنندگان نفت شیل.  فناوری استخراج نفت شیل  امکان آن را برای تولیدکنندگان فراهم می کند تا  در صورت  ضرر، معدن را ببندند  و وقتی محیط رقابت  بهبود یافت  استخراج را احیا کنند.  در باره  روش استاندارد استخراج نفت، چنین کاری غیرممکن است.  از اینرو  کدام کشورها  بازنده می شوند؟ روسیه و  ونزوئلا.

فعلا  عربستان سعودی  به بازی در کاهش  قیمت نفت  ادامه می دهد و بدین ترتیب  به سوی هدف خود پیش می رود- نه تنها سهم خود را  در بازار جهانی حفظ کند، بلکه  آن را افزایش بدهد.  این امر تا حد زیادی  با این موضوع در ارتباط است که ایران برای آغاز تحویل  بزرگ مقیاس   نفت آماده می شود. اما نباید  فکر کرد که سعودی ها  همیشه  برنده خواهند بود.  به عقیده  تحلیلگرانی که با « سپوتنیک» به گفتگو نشستند، سعودی ها در دهه آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала