شانسی برای سوریه

© Sputnik / Michael Alaeddinعملیات ارتش سوریه
عملیات ارتش سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هر چه رژیم سوریه محکم تر باشد، بهتر می تواند مقاومت کند.

آمریکایی ها اعتراف می کنند  که نمی خواهند  موضوع آینده سوریه  به درگیری با روسیه بیانجامد.  به گفته جان کربی  سخنگوی  وزارت امور خارجه آمریکا  درگیری مستقیم و یا غیر مستقیم  بر سر سوریه با روسیه برای هیچ کس لازم نیست. همانا به این دلیل هر دو کشور دائم در تماس هستند: جان کری وزیر امور خارجه  آمریکا  و  سرگی لاوروف وزیر امور خارجه  روسیه.

 در اروپا  از تکرار  سوریه آینده بدون  بشار اسد خسته نمی شوند.  اعلام اینکه همانا  ریشه تمام  مسائل سوریه در وجود بشار اسد نهفته است دائما  شنیده می شود.  بعلاوه  با وجود  خدمات و موفقیت های  آشکار بشار اسد  چنین  برخوردی نسبت به وی قبلا نیز مشاهده می شد.

یوری  زین-این  خاورشناس  و کارمند  ارشد علمی  انستیتوی روابط بین الملل  در این خصوص گفت:  اگر  بر رویدادهای  سوریه که 4 سال و نیم است ادامه دارد  نظارت کنیم ، اپوزیسیون و دشمنان رژیم  مدام  پیش بینی کردند  که:  بزودی رژیم اسد فرو خواهد پاشید.  اما چنین اتفاقی نیفتاد.  سوریه   مقاومت می کند.  به نظر من  هر چه رژیم سوریه محکم تر باشد ،  بهتر می تواند مقاومت کند  و ثبات در کشور  افزایش یافته  و  شانس برقراری ثبات در سوریه  نیز بیشتر خواهد بود.  در چه زمانی؟  این امر به  نتیجه عملیات ارتش  سوریه  و حمایت هوایی  روسیه بستگی خواهد داشت.  هدف اصلی کدام است؟  واردآوردن ضرر هر چه بیشتر  به  سازمان تروریستی اسلامی  تا زمین زیر پای آن خالی شود.   بعد از آن می توان  در باره  حل و فصل  سیاسی صحبت کرد.

صحبت  در باره اینکه عملیات روسیه  فقط برای  کمک به اسد جهت حفظ  قدرت خود در سوریه است به یک سنت  نیکو مبدل شده است.  در غرب با لجاجت تمام نمی خواهند  این حقیقت آشکار را  بپذیرند که  روسیه همراه متحدان خود  عملیات  بزرگ مقیاس ضدتروریستی را  در سوریه به انجام می رساند.

سعید غفوروف  خاورشناس در این خصوص گفت:  به نظر من استفاده از نیروی هوایی روسیه  در چنین شرایطی در سوریه  یک لحظه سیاسی و نه فقط نظامی است.  آنچه سرگی لاوروف  ابتکار  خاور نزدیکی پوتین  می نامد بمراتب  وسیع تر است.  این ابتکار  حل و فصل بحران سوریه  و در حد وسیعتر تغییر نقشه خاور نزدیک  بطور کلی را  در بر می گیرد.  کمتر از یک ماه پیش  در  مسکو  دیدار  اپوزیسیون سوریه  و دولت سوریه برگزار شد.  در دمشق از همان ابتدا    گفته شد  که راه حل نظامی  بحران سوریه وجود ندارد و در مسکو نیز این موضوع تأیید شد  و تمام عملیات نظامی — تأمین  شرایط برای  حل و فصل صلح آمیز بحران سوریه است.  در مسکو اپوزیسیون و دولت کم و بیش  به این توافق رسیدند که  دور سوم  کنفرانس بین المللی  در پاییز سال جاری در ژنو  آغاز شود.  پان گی مون  دبیر کل سازمان ملل  دستور  ایجاد  4 گروه  برای  برگزاری سومین دور  کنفرانس ژنو  را صادر نمود  که باید تا 15 نوامبر  به کار خود پایان بدهد.  به نظر من این نکته  از اهمیت زیادی برخوردار است.  عملیات  نظامی  هوایی  فدراسیون روسیه در سوریه — عنصر مهم تهیه  مقدمات  این کنفرانس است. از اینرو  جنبه سیاسی  مهمتر از  نظامی است.

این جنبه سیاسی  ارتباط مستقیم با  رشد و پیشرفت آتی  سوریه دارد  که هم اکنون باید به آن پرداخته شود.  زیرا جنگ در این سرزمین همیشگی نخواهد بود و باید از همین حالا  درک شود که پس از  عملیات جنگی  دست به چه اقداماتی باید زد.

—   به محض آنکه جنگ برای مدتی متوقف شود و  نوعی ثبات برای  اکثر ساکنان سوریه  ایجاد شود، می توان  صحبت در باره  فرایند  نوعی انتخابات  و یا دیگر اقدامات  را آغاز کرد  تا هر یک از اهالی سوریه  بدون ترس از اینکه مورد مجازات  اپوزیسیون قرار بگیرد بتواند  نظر خود را ابراز  کند.  در اینجا صحبت از  رسیدن به چنین وضعی است.

هم اکنون  حتی می توان  گفت که  تا چه تاریخی  می توان  به چنین نتیجه ای رسید. سعید  غفوروف  در این خصوص گفت: در ماه مارس،  انتخابات پارلمانی  در سوریه  آغاز خواهد شد.  باید تلاش زیادی جهت تأمین شرایط مناسب برای  برگزاری این انتخابات به انجام برسد.  باید تا ماه مارس به نیروهای  سوری کمک کنیم  خاک کشور خود را  از تروریست ها پاک کنند  تا بتوان  فرایند انتخابات  را سازماندهی کرد.

این کاری سخت خواهد بود  زیرا تمام  خود ویژگی  های  مناطق، تاریخ  و نیروهای واقعی سیاسی  که ساکنان کشور از آنها حمایت می کنند باید در نظر گرفته شوند.  جهان  بارها شاهد آن بوده است  که چطور  تحمیل زورگویانه  عقیده  خود به فجایع جدید می انجامد.  در مورد سوریه، سیاستمداران از شانس دیگری برای کارهای ظریف و دقیق  برخوردار می شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала