تضعیف کنترل بر زاد و ولد

© REUTERS / Damir Sagoljدختران چینی
دختران چینی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمبود نیروی کار در چین ممکن است به 140 میلیون نفر برسد.

به گزارش  روزنامه  « سائوت چاینا مورنینگ پست» چاپ هنگ کنگ کارشناسان  دولتی چین  به تضعیف کنترل بر  زاد و ولد فرا می خوانند.  مطابق با  اطلاعات  نشریه، گزارش ارائه شده  به رهبری کشور  در آستانه  پنجمین  اجلاس  کمیته مرکزی  حزب کمونیست  چین  به این موضوع اختصاص  داده شده است. این گزارش  توسط  آکادمی  علوم اجتماعی ،  دانشگاه ملی  و تحلیلگران  کمیته  دولتی  در امور  بهداشت و بهداری  و برنامه زایش  چین  تهیه شده بود.

همانطور که  قبلا اعلام شد، کنگره  نوبتی  کمیته مرکزی حزب کمونیست  چین 29-26 اکتبر در  پکن جریان دارد. در این کنگره  اولویت های رشد اقتصادی و اجتماعی  جمهوری چین  در پنج سال آینده بررسی می شود. در اسناد رسمی  و مقالات  رسانه های کشور آمده است که  چین وارد  فاز جدید پیشرفت می شود. در جریان آن  بر  مدل جدید  رشد اقتصادی تکیه خواهد شد.  آهنگ  های بالای رشد،  اولویت اصلی  نمی باشند. رشد با ثبات تر مشروط به  افزایش تقاضا  در  بازار داخلی  اولویت خواهد داشت.  بعلاوه به دستیابی به  برابری اجتماعی  و  تصحیح دیگر اشتباهات  از جمله اشتباهات دموگرافیکی  توجه خواهد شد.

 نسلی که به شدت پیر و مسن می شود و  تا حد زیادی  پیامد  سیاست  چند ساله «  یک خانواده — یک کودک» است ، عامل بازدارنده برای  رشد کشور می شود.  این امر  ورود نیروی کار  جدید به بازار های کار را  کاهش می دهد.  از سال 2011 میلادی  کاهش  نیروی کار  جریان دارد  که ادامه این گرایش می تواند تأثیر منفی بر  رشد اقتصادی کشور بگذارد.

 این موضوع  بعلاوه افزایش  دستمزد متوسط موجب آن خواهد شد  که چین  یکی از  مهمترین  امتیازات  خود در رقابت با دیگر کشورها را ازدست بدهد —  ذخیره بزرگ  کاری ارزان.  هم اکنون بیش از 202 میلیون  ساکن چین  و یا 15 درصد  کل جمعیت چین بالای 60 سال هستند.  تا سال 2050  میلادی سهم بازنشستگان  به 31 درصد خواهد رسید.  در این میان، سهم  جمعیت مستعد بکار  هر سال کاهش می یابد:  بر طبق  پیش بینی  صندوق  بین المللی پول  با  حفظ  محدودیت بر زاد و ولد تا سال 2030  کمبود نیروی کار  در چین ممکن است به  140 میلیون نفر برسد.

حتی تصمیم  اجازه  تولد فرزند دوم  به زوجی که  یک فرزند دارند  به  حل این مسأله کمک نکرد.  سیاست منتخب  دو کودک به  حل و فصل  مسأله مسن شدن  جمعیت نیانجامید ، زیرا  بسیاری از  زوجین جوان  نمی خواهند  بچه دار شوند.  تا ماه مه  سال جاری  از 11 میلیون زوج  که می توانستند  برای داشتن فرزند  دوم اجازه مربوطه را دریافت کنند  فقط 1 میلیون و 450 هزار نفر به اداره مربوطه رجوع کردند.

مطابق با آخرین آمار،  1,18 کودک سهم هر زوج  چینی است  در حالی که  شاخص جهان بطور متوسط  2, 5 و برای  کشورهای پیشرفته 1,7 است. از اینرو در چین هر چه فعالتر در باره  رفع ممنوعیت  بر  داشتن  فرزند دوم، بحث می شود. فرزند سوم زیاده از حد خواهد بود، اما زوجین می توانند بدون هرگونه ممنوعیتی مجاز به داشتن فرزند دوم  باشند. تصمیم در باره لغو محدودیت بر فرزند دوم باید فورا اتخاذ شود، زیرا به اعتقاد متخصصان، مقامات کشور در این زمینه دیر کردند. تضعیف کنترل بر زاد و ولد  از طرف بسیاری از اقتصاددانان و متخصصان دموگرافی  مورد تأیید قرار گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала