سرنوشت انگور ارمنی

© Sputnik / Sergey Anashkevichتاکستان انگور
تاکستان انگور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقدار رکورد 280 هزار تن انگور در ارمنستان برداشت شد.

محصول  عالی انگور ارمنستان  مشکل ساز شده است.  کشاورزان محلی به نشانه اعتراض جاده ها را می بندند و از  کارخانه های  تولید شراب ودیگر محصولات انگوری می خواهند  تمام محصول  را خریداری کنند.  در عین حال  دولت ارمنستان سعی می کند  این وضع را تحت کنترل خود  نگه دارد و به مزرعه داران   قول می دهد از آنها حمایت شود. الینا قازاریان خبرنگار ویژه « سپوتنیک» در ارمنستان در اینباره گزارش می دهد.

 قرار است  مقدار رکورد 280 هزار تن انگور  تا پایان فصل جاری در ارمنستان برداشت شود که 20 درصد بیش از محصول هر سال است.  اما چنین سطح بالای محصول برای مزرعه داران  یک  امتحان سخت شد.  مطابق با  قراردادهای  اولیه ، کارخانه های فراوری  که تعداد آنها در جمهوری بیش از 50 کارخانه است  برای دریافت  فقط 160 هزار تن  انگور آماده هستند  که البته  فرمرها را نگران   ساخت.

آوات آروتونیان  رئیس اتحادیه  تاکستان های  ارمنستان در این خصوص گفت:  در اوضاع کنونی وقتی صف  چند کیلومتری  در نقاط دریافت محصول شکل گرفته است  انگور  خراب می شود و  تا حدودی  شکل تجاری خود را از دست می دهد.  از اینرو قیمتی که برای آن پرداخت می شود از قرار اولیه کمتر است.

اوایل فصل در ازای یک کیلو انگور به صاحبان تاکستان ها  150 درام که کمی بیش از 30 سنت  است پیشنهاد شد.  اکنون قیمت انگور  تا 90 درام کاهش یافته است.  بعلاوه صاحبان تاکستان ها  اطمینان کامل ندارند  که بتوانند تمام محصول خود را بفروشند.  آنها  به نشانه اعتراض جاده ها را می بندند  و از دولت می خواهند  این مسأله را حل و فصل کند.

—   خودداری  کارخانه ها از  خرید  حجم اضافی انگور  قابل توضیح است. در اینجا مسأله با قدرت پرداخت کارخانه های  فرآوری  انگوری در ارتباط است که اکنون دوران سختی را می گذرانند. دولت از آنها می خواهد و  حتی  مجبورشان می کند آن مقدار انگور خریداری کنند  که  بیش از نیاز آنهاست.  زیرا کارخانه ها  اطمینان به آینده ندارند.  بحران مالی  پس از  کاهش ارزش روبل  بروز کرد:  مسائل مرتبط با پرداخت ها  باعث کاهش  صادرات کنیاک شد».

روسیه  بازار اصلی  محصولات الکلی  ارمنستان باقی خواهد ماند.  صادرات کنیاک ارمنستان در سال 2014 میلادی، 8 درصد کاهش یافت و  کمی بیش از 18 میلیون لیتر  بود.  در سال جاری انتظار می رود  صادرات  تا حداقل میزان آن — 25 درصد   کاهش یابد.

به عقیده  کارشناسان  در چنین شرایطی  دولت باید نقش کلیدی را بازی کند  زیرا به دلیل فقدان  پول، تولیدکنندگان  نمی توانند محصولات را  برای کارخانه های فراوری آماده کنند و وقتی در باره  مقدار اضافی صحبت می شود  صاحبان تاکستان ها  فاقد قدرت  حل و فصل  مسائل  خود از جمله پرداخت  وام های بانکی هستند.  دولت قول حمایت را به  صاحبان کارخانه های فراوری  داده است و به صاحبان تاکستان ها  اطمینان داده است که پذیرش  انگور تا 25 اکتبر تمدید شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала