گزارش و تحلیل

بهتر است ترکیه به ائتلاف 4 کشور بپیوندد

© REUTERS / Recep Yilmaz انفجار در آنکارا
انفجار در آنکارا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
داعش « کابوس روزانه» برای دشمنان قدیمی و جدید از جمله ترکیه خواهد شد.

روز شنبه در شهر آنکارا  پایتخت ترکیه  به فاصله 5 ثانبه  دو انفجار بزرگ رخ داد.  انفجارات قبل از آغاز میتینگ بوقوع پیوست. اتحادیه های کارگری و سازمان های  جامعه مدنی  تحت شعار «کار، صلح، دمکراسی» این میتینگ را  در اعتراض به خشونتی که بر اثر درگیری بین ترک ها — کردها در جنوب — شرق  کشور  به وقوع پیوست سازماندهی کرده بودند.

هیچ یک از گروهبندی های تروریستی رسما مسئولیت  انفجارات را به عهده نگرفت. در نتیجه وقوع انفجارات حدود 100نفر کشته و  246 نفر  مجروح شدند.  اما  مطابق با اطلاعات  سرویس ویژه ترکیه،  شواهدی که در  محل وقوع انفجار  جمع آوری شدند به شرکت گروهبندی « کشور اسلامی» (داعش) در این عملیات تروریستی  اشاره می کند.

پس از بازرسی  محل وقوع حادثه  معلوم شد که  انفجار  توسط  تروریست های  انتحاری  انجام شده است.  کارهای مربوط به  تعیین هویت تروریست ها  ادامه دارد.  منابعی از نهاد های  انتظامی اعلام کردند که از مواد منفجره « تی.ان.تی» حاوی گوی های فلزی برای تشدید  تأثیر  مهلک آنها استفاده شده است.

 به گزارش « سپوتنیک»  فرماندهی « کشور اسلامی»  گروهی از 100 جهادیست را برای  تهیه مقدمات  و سازماندهی عملیات تروریستی در  خاک آن کشور اعزام کرد.

مطابق با اطلاعات  « سپوتنیک»  که از منابع  موثقی دریافت شده اند، دلیل آنکه  جهادگرایان  ترکیه را به عنوان طعمه برای وارد آوردن ضربه انتخاب کردند  فعالیت آن کشور بر علیه گروهبندی « کشور اسلامی»، واگذاری پایگاه نظامی خود برای پرواز هواپیماهای  ائتلاف ضد تروریستی، تشدید  کنترل  مرزی  و عملیات  تعقیب و دستگیری  اعضای « داعش»  در خاک کشور اعلام شد.

فاز  فعال  اقدامات شبه نظامیان پس از آن آغاز شد  که   ابوبکر  البغدادی رهبر « کشور اسلامی» (داعش) مستقر در « موصل» فرمان انجام  یکسری عملیات تروریستی در خاک ترکیه را  صادر کرد.  100 شبه نظامی سازمان تروریستی از  سوریه به  ترکیه اعزام شدند که اولین هدف آنها حزب دمکرات خلق  طرفدار کردها، احزاب چپ و اتحادیه های دمکراتیک  کارگری  بود.  بر طبق اطلاعات موجود اکثر شبه نظامیان «داعش» که در ترکیب  گروه اعزامی از سوریه قرار داشتند  شهروندان ترکیه  هستند که از تجربه زیاد  سازماندهی  حملات تروریستی  برخوردارند.

مطابق با اطلاعات دریافتی « سپوتنیک» تروریستهای انتحاری اطلاعات  مربوط به محل و زمان برگزاری میتینگ ها را در اینترنت دنبال می کردند و چند بار به میدانی  رفتند که در آنجا قرار بود میتینگ  برگزار شود تا بهتر  با محل آشنا شوند. جهادیست ها برای دوری از جلب توجه، ریش های خود را اصلاح کردند و  تمام مکالمات تلفنی با دیگر اعضای گروهبندی را قطع کردند.

بمب ها  از ماده « تی. ان.تی» و گوی های فلزی  برای تشدید تأثیر ساخته شده بودند.  صبح روز 10 اکتبر ، تروریست ها  با شرکت کنندگان  میتینگ قاطی شدند  و همانجا بمب ها را منفجر کردند.

اطلاعاتی  که در روزنامه HaberTürk منتشر شدند  تأییدی بر اطلاعات دریافتی « سپوتنیک» است.  روزنامه فوق الذکر اطلاع داد  که سازمان امنیت ترکیه به  Yunus Emre Alagöz 25 ساله مظنون است  که برادر  شیخ  عبدالرحمان آلاقوز است که در شهر « سوروچ»  در روز 20 ژوئیه سال 2015 دست به یک عمل تروریستی زد.

در عین حال،  روی جلد آخرین شماره مجله Konstantiniyye  که به زبان ترکی  منتشر شده است  عکس هایی از محل انفجار در آنکارا به چاپ رسیده است.  در مقدمه مقاله منتشره آمده است  که  سازمان « کشور اسلامی»  که  عملیات خرابکارانه زیادی را  سازماندهی کرده است  « کابوس روزانه» برای  تمام  دشمنان قدیمی و جدید  از جمله ترکیه خواهد شد.

 عماد آبشناس  سردبیر  روزنامه ایرانی « ایران پرس»  در مصاحبه با  مارینا الشعلان خبرنگار « سپوتنیک»  در باره این موضوع  اظهار نظر نمود.

هم صحبت ما  متذکر شد  که یگانه راه برای  دولت ترکیه  در مبارزه با تروریست ها پیوستن به  مرکز اطلاعاتی 4 کشور- روسیه — ایران، سوریه و عراق — و یا همکاری با آنهاست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала