ضربه به اعتبار آمریکا

© AP Photo / Cliff Owenزبیگنف بژزینسکی مشاور جیمی کارتر
زبیگنف بژزینسکی  مشاور جیمی کارتر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسکو به جای همکاری، دخالت نظامی را ترجیح داد .

زبیگنف بژزینسکی  مشاور جیمی کارتر  رئیس جمهور سابق آمریکا در امنیت ملی  در مقاله خود برای « فایننشل تایمز»  نوشت: روسیه در سوریه باید با آمریکا همکاری کند و نه بر ضد آن.

 سیاستمدار آمریکایی یادآور می شود که همکاری  روسیه، ایالات متحده و یکسری  از دیگر کشورها  باعث پیشرفت در  مذاکرات بسیار دشوار  برنامه هسته ای ایران شد.  پس از آن حتما بعضی ها فکر کردند که فاز بعدی  حل و فصل مسأله سوریه  با  کمک   شرکت کنندگان مهمی مانند روسیه و چین خواهد بود.

اما مسکو به جای همکاری،  دخالت نظامی  را ترجیح داد که بدون  همکاری سیاسی و  تاکتیکی با آمریکا — ابرقدرت بزرگی که از سیاست  نه چندان موثر سرنگونی  بشار اسد پیروی  می کند-   انجام می شود.

بژزینسکی  متذکر می شود که  احتمالا روسیه  می خواهد  ناتوانی سیاسی آمریکا را  نشان بدهد.  هم اکنون اعتبار  ایالات متحده  در بین کشورهای  خاور نزدیک به خطر افتاده است.

 نویسنده مقاله  معتقد است که در  رویدادهای  در حال پیشرفت سریع،  واشنگنتن فقط از یک  امکان واقعی برای  دفاع از منافع خود برخوردار است — فهماندن به مسکو  که روسیه باید  از عملیات نظامی  خودداری ورزد که مستقیما  بر « دارایی آمریکا» در  منطقه خاور نزدیک  تأثیر می گذارد.

مشاور سابق  رئیس جمهور آمریکا  معتقد است: «  روسیه از حق کامل حمایت از  آقای اسد برخوردار است ، البته اگر بشار اسد  خود خواهان چنین حمایتی باشد.  اما هر گونه  تکرار  حوادث از نوعی که شاهد آن هستیم اقدامات جوابیه  آمریکا را دربرخواهد داشت».

زبیگنف بژزینسکی  متذکر شد که باید  روسیه به همکاری با  آمریکا قانع شود  و مشترکا به  حل و فصل  بحران سوریه نایل آیند.  بحران سوریه مسأله ای است که فقط  به  منافع  یک کشور محدود نمی شود.  اگر چنین همکاری صورت گیرد،  حتی  همکاری محدود آمریکا — روسیه  در خاور نزدیک می تواند  به پیشرفت مثبت  آتی  رویدادها بیانجامد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала